close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: Laat aanslaan diesel na gebroken distributieriem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Beste mensen

De riem brak na 26.000 d.km dienst.
Auto weggesleept en onderzocht. Conclusie:
Riem doorgesleten en versprongen.
Motor nog in orde volgens de garage. (wat een geluk!!)

Een eigenaardigheid blijft over:
De motor slaat een stuk later aan. (vroeger: "tjk tjk prrrrrrrr" en nu: "tjk tjk tjk tjk tjk tjk tjk tjk tjk prrrrrrr").

Even voor de duidelijkheid, ik kan best leven met het feit dat hij later aanslaat, maar waarom doet ie dit? Is hij weer kapot aan het gaan? Moet ik nu snel zijn en iets laten doen om erger te voorkomen? Ik heb al zoveel geluk gehad, met het feit dat de motor nog heel is.

Hij rookt niet
trekkracht o.k
temperatuur o.k
verbruik o.k
Over olieverbruik heb ik nog geen info

Ik dacht zelf: De riem stond eerst niet strak (daardoor kapot gegaan?). Omdat hij niet strak stond sloeg hij lekker snel aan. Nu hij wel goed zit (dat hoop ik dan maar) zit hij strakker, meer weerstand dus hij slaat later aan, en het hoort eigenlijk zo te zijn.

Auto is weer terug geweest bij de garage om naar de oorzaak van bovenstaand probleem te zoeken.

Men heeft niets gevonden. Maar omdat deze garage de monteurs afschermd van de klanten en ik met heel veel moeite maar een heel klein beetje info uit de baliemedewerker krijg, weet ik niet meer dan dat ze: 1- de gloeibougies hebben getest en 2- de computer hebben uitgelezen. Beiden waren o.k.

Mijn vraag aan jullie: Wat moet ik checken??

Wat zou het kunnen zijn?

Of is dit een veel te lange mail over een veel te klein euvel?

dank,
Groet

Fernando

Geplaatst door

Kirrikirril (0)

al 17 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Kan het zijn dat mijn spanrol te strak staat afgesteld en dat hij daardoor later start dan voorheen?

Heb 1500 km gereden en twee keer injectorcleaner toegevoegd bij het tanken. Dat heeft iig niets geholpen tegen het late starten.
Maar goed, kan dat, van die spanrol?

Fernando

Kirrikirril 0

16 jaar

Volgens mij zit er een hydraulische spanner op deze motor (tenminste wel bij mijn 323 met ditd) en die zorgt ervoor dat de spanning van de riem automatisch goed is. Misschien zijn ze een aarddraad vergeten of hebben ze de accupolen niet goed vastgezet waardoor de startmotor niet genoeg stroom kan trekken.

Nico8119 0

16 jaar

Ik denk dat de distributieriem niet goed op tijd staat.

Harald1980 0
badge

16 jaar

[quote=Nico8119]Volgens mij zit er een hydraulische spanner op deze motor (tenminste wel bij mijn 323 met ditd) en die zorgt ervoor dat de spanning van de riem automatisch goed is. Misschien zijn ze een aarddraad vergeten of hebben ze de accupolen niet goed vastgezet waardoor de startmotor niet genoeg stroom kan trekken.[/quote]
Hoi, dank voor je reactie.

De startmotor draait als een tierelier en het lijkt er niet op dat hij te weinig stroom krijgt. Toch kijk ik de accupolen zo even na.

Ik ga zo zoeken naar een aarddraad. Loopt die van het motorblok naar carosserie/chassis?

Fernando

Kirrikirril 0

16 jaar

[quote=Harald1980]Ik denk dat de distributieriem niet goed op tijd staat.[/quote]
Hoi,

Dat dacht ik eerst ook maar navraag leerde me dat dan toch nog andere dingen veranderen aan de loop van de motor. De trekkracht is prima, en hij loopt verder prima. Rookt ook niet. De verbranding/timing lijkt optimaal, als hij eenmaal loopt. Hij start ook meteen op alle cylinders als hij uiteindelijk aanslaat.

ik ben dus: ???????

Fernando

Kirrikirril 0

16 jaar

[quote=Kirrikirril][quote=Nico8119]Volgens mij zit er een hydraulische spanner op deze motor (tenminste wel bij mijn 323 met ditd) en die zorgt ervoor dat de spanning van de riem automatisch goed is. Misschien zijn ze een aarddraad vergeten of hebben ze de accupolen niet goed vastgezet waardoor de startmotor niet genoeg stroom kan trekken.[/quote]
Hoi, dank voor je reactie.

De startmotor draait als een tierelier en het lijkt er niet op dat hij te weinig stroom krijgt. Toch kijk ik de accupolen zo even na.

Ik ga zo zoeken naar een aarddraad. Loopt die van het motorblok naar carosserie/chassis?

Fernando[/quote]
Bij mijn auto zit er aan de distributiezijde van de motor een aarddraad naar het chassis. Die moet los om de distributieriem te kunnen vervangen.

Nico8119 0

16 jaar

[quote=Kirrikirril][quote=Harald1980]Ik denk dat de distributieriem niet goed op tijd staat.[/quote]
Hoi,

Dat dacht ik eerst ook maar navraag leerde me dat dan toch nog andere dingen veranderen aan de loop van de motor. De trekkracht is prima, en hij loopt verder prima. Rookt ook niet. De verbranding/timing lijkt optimaal, als hij eenmaal loopt. Hij start ook meteen op alle cylinders als hij uiteindelijk aanslaat.

ik ben dus: ???????

Fernando[/quote]
Dat zou je inderdaad wel denken ja. Maar ik weet uit ervaring dat wanneer de riem 1 tand verkeerd staat dit niet of nauwelijks merkbaar is in trekkracht of lopen van de motor. Enkel het starten verloopt moeizamer maar als ie eenmaal loopt is er geen vuiltje meer aan de lucht.

Harald1980 0
badge

16 jaar

[quote=Harald1980][quote=Kirrikirril][quote=Harald1980]Ik denk dat de distributieriem niet goed op tijd staat.[/quote]
Hoi,

Dat dacht ik eerst ook maar navraag leerde me dat dan toch nog andere dingen veranderen aan de loop van de motor. De trekkracht is prima, en hij loopt verder prima. Rookt ook niet. De verbranding/timing lijkt optimaal, als hij eenmaal loopt. Hij start ook meteen op alle cylinders als hij uiteindelijk aanslaat.

ik ben dus: ???????

Fernando[/quote]
Dat zou je inderdaad wel denken ja. Maar ik weet uit ervaring dat wanneer de riem 1 tand verkeerd staat dit niet of nauwelijks merkbaar is in trekkracht of lopen van de motor. Enkel het starten verloopt moeizamer maar als ie eenmaal loopt is er geen vuiltje meer aan de lucht.[/quote]
Jemig,

Wat raad je me aan te doen? De garage die de riem nu heeft vervangen wil niet kijken of hij goed op tijd staat. Ze zeiden letterlijk tegen me: " het kan maar op een manier en kan nooit fout staan".


Fernando

Kirrikirril 0

16 jaar

Dat laatste lijkt me onzin. Op dit forum staan diverse berichten van ditd's die wel lopen maar waarbij toch de riem een tandje verkeerd staat. En het monteren van de riem is best lastig (zoals ik zelf heb gemerkt). De stand van de krukas is bijna niet te zien; ik heb met mijn vingers moeten voelen of de krukas juist stond.

Nico8119 0

16 jaar

je kan ooknaar een andere garage gaan en vragen of die willen controleren of alles op tijd staat

CARS&MOTORS 0
badge

16 jaar

Precies Jerry,

je bent me net voor.
Door een echte garage dit laten nakijken is een klein klusje.

martijn v o 0

16 jaar

[quote=martijn v o]Precies Jerry,

je bent me net voor.
Door een echte garage dit laten nakijken is een klein klusje.[/quote]
Ok, ik ga naar mijn vaste garage, als die terug zijn van vakantie.

Toch fijn dat dit mogelijk toch de oorzaak is.

Men zei bij de garage (waar de distributieriem als laatste vervangen is) dat de motor heel beroerd zou draaien als hij van z'n tijd af zou staan.

Nu hoor ik van jullie dat het genuanceerder ligt. Kennelijk is één tandje verkeerd reden genoeg om slecht te starten maar niet om slecht te draaien.

Fernando

Kirrikirril 0

16 jaar

Even een update over dit probleem.

Mijn auto start nog steeds niet goed. Het bovenstaande probleem was ontstaan na een gebroken distributieriem. daarover heb ik ook een topic geschreven maar dat is gesloten. (de naam daarvan was 'distributieriem gebroken na 26000 km' en staat een stukje terug).

Maar goed. Die riem heb ik naar de fabrikant opgestuurd en die hebben verklaard dat het een fabricagefout was dat de riem heeft doen scheuren. Ik heb de gemaakte kosten van ze terug gekregen. Hoera!!

Het late starten laat ik in Januari onderzoeken, want dat wordt wel wat erger, Hij start, ongeacht of het warm of koud is, nu niet alleen later maar ook met een stotter. Dus zowel 's-ochtends, en bijv. laatst toen ik 400km aan een stuk had gereden, even een pauze, starten.. en jawel. net zoals 's-ochtends.

Hartelijk dank voor jullie tips en adviezen tot nu toe.

Groet

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Hmm, volgens mij hebben 2 anderen op dit forum hetzelfde probleem (slecht starten).

Nico8119 0

15 jaar

Ik heb het moeilijk starten laatst ook gehad en toen bleek na enige tijd de oorzaak te liggen aan een lekkende afdichtring van het brandstoffilter, dus kijk hier even naar.

rkps 0

15 jaar

Ik ga dat meteen checken. Het stinkt namelijk naar diesel in het interieur. (wel al twee jaar) Zou dat daarvan kunnen komen?

Fernando

Kirrikirril 0

15 jaar

Als je de stekker van de koelvoeistof temp sensor los haalt en de auto slaat dan wel direct aan dan is de brandstofpomp defect.
Dit kom vaker voor.

Laurens6460 0
badge

15 jaar

[quote=Harald1980]Ik denk dat de distributieriem niet goed op tijd staat.[/quote]
Beste mensen het is heel lang geleden dat ik vroeg om hulp bij dit probleem. Het is eindelijk opgelost en daarom vind ik het leuk om de goede afloop hier ook nog even te melden. De inspuit pomp stond inderdaad een tandje verkeerd en daarom startte de motor niet zo goed als vroeger, hoewel hij verder wel goed liep.

nog even in het kort:
De db-riem brak dus, werd vervangen door een garage waar ik niet zo'n hoge pet van op heb.
vervolgens hebben zij op mijn verzoek gekeken of alles wel goed op tijd stond. (kassa voor deze garage). Zij zeiden dat alles goed was en verklaarden nog " hmpf....volgens ons start hij helemaal niet laat...".
Ik heb nooit geloofd dat ze echt gekeken hebben, maar ja, hoe kom je daar achter.

Nu heeft dus mijn eigen garage de timing bekeken en weer goed gezet.. Hij start onmiddelijk (net als vroeger), rijdt als een zonnetje, en doet alles toch wel iets beter. Het is dus wel een heel klein beetje te merken dat er iets niet goed is wanneer de pomp een tandje verkeerd staat (buiten het feit dat hij later start). Nu het weer goed staat bromt hij ietsje minder en trekt wat soepeler op. Verbruik weet ik nog niet, maar als dat anders is dan zou het nu alleen maar beter moeten zijn omdat ik het gaspedaal minder hoef in te trappen voor dezelfde reactie.

Garage 1 kijgt van mij dus een vette onvoldoende!!! (ze zijn inmiddels overgenomen door een andere garage.... en dat verbaast me niets!).

Mijn eigen garage heeft het opgelost en ze waren daar, naar eigen zeggen, geholpen met het feit dat ze door de tip van Harald1980 meteen gericht konden checken of dat de oorzaak was.

Dus : Mijn grote dank!!!

Groet

Kirrikirril

Kirrikirril 0

14 jaar

Hoi Kirrikirril,

fijn dat het probleem nu eindelijk is opgelost! Ongelooflijk eigenlijk dat dat 1,5 jaar moet duren. Garage 1 levert dus idd prutswerk!
Bedankt voor je compliment, deze site is er immers om elkaar te helpen. Succes met je 626!

Groeten,

Harald1980.

Harald1980 0
badge

14 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.