145000 km gelopen en tot 130000 kmstand dealeronderhouden geweest (aantoonbaar distributieriem vervangen bij 90000km).
nu is de distributieriem gebroken (aantal tanden verschoven) en nog 35000 km te gaan tot de volgende vervanging.
Hoe kan ik nu van de "buitenkant" af zien of er contact is geweest met de kleppen?
En zou ik , met mogelijk succes , iets kunnen claimen bij Mazda ?
Bedankt alvast voor jullie reactie!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is soms te zien als je de kleppendeksel demonteert. Als er een klep krom is dan en de nok staat boven zit er ruimte tussen de klep en de nok.
Claimen zal er niet bij zijn omdat, je auto ouder is dan 2 jaar en je geen dealer onderhoud meer hebt gedaan na 130.000 km.
In deze topic staat hoe er met fabrieksgarantie wordt om gegaan als je geen dealeronderhoud pleegt.
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
In het vervolg ook even de autogegevens invullen.
Bovenstaande conclusie vind ik een beetje kort door de bocht. Wanneer de dealer de riem heeft vervangen bij 90.000 moet die toch goed blijven tot 180.000 kilometer? Ik schat in dat het onderhoud dat niet door de dealer is gedaan hooguit een olieverversing bij ongeveer 140.000 kilometer betreft. Dat lijkt mij volstrekt onvoldoende voor de dealer/importeur om onder de verantwoordelijkheid voor het breken van de riem uit te komen.
Het betrof een diesel 2.0 didt. uit '98 en 145000km gereden.
Nog even een aanvulling op mijn onderwerp/vraag.
Ben All Risk verzekerd, terugbrengen van de auto kost mij 1000 euro (staat in Polen).
Als de kosten van repratrieering + reparatie hoger zijn dan de auto nog waard is krijg ik de repratrieeringskosten niet vergoed.
Dit lijkt redelijk, maar de schadebepaling (je kunt nog net zien dat de riem bovenop is verschoven is en een paar tanden weg zijn) is gedaan door iem. van een autobedrijf en mijzelf.
Dit is is ter plaatse( Polen)telefonisch doorgegeven naar de verzekering (nederland)en deze heeft ook telefonisch contact gehad met een Mazdadealer voor een schade-indicatie. ik werd teruggebeld met de mededeling dat de raparatiekosten te hoog zouden zijn voor vergoeding repratrieering. (uiteraard?)
Ik weet natuurlijk niet wat daar in Nederland is besproken ,maar het komt de verzekering natuurlijk wel erg goed uit als de schade erg hoog is( lees ;koprevisisie nodig) zodat ze de repatrieeringskosten niet hoeven te vergoeden.
Wat nu als de schade meevalt?
Heeft iem. een goed advies of een creatief idee hiervoor?
Alvast bedank voor jullie reactie!
P.s. Ik laat de auto alvast op eigen kosten overkomen (nog niet betaald), omdat ik een eventuele koprevisie zelf kan.
16 jaar
Is het niet zo dat bij dit type motor alleen de stoters afbreken en de kleppen zelf heel blijven? Dat heb ik hier toch regelmatig gelezen. Wellicht valt het dus allemaal wel mee en is het met 4 tot 6 uur sleutelen weer in orde. Misschien is het onder de streep goedkoper om de auto in Polen te laten repareren en er even heen te vliegen om de auto op te halen.
16 jaar
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Toeval.............??
Gr. paul
Hoi,
De auto is weer thuis, gelijk het kleppendeksel gelicht en jawel, maar liefst 6 tuimelaars gebroken.
Kan ik nu volstaan met reparatie c.q. vervanging van riem, 6 tuimelaars en evt. spanner zonder de kop te lichten?
Oh ja , wat kost één zo'n tuimelaar ongeveer?
Bedankt alvast voor jullie snelle reactie!
16 jaar
ja, waarschijnlijk kun je volstaan met de tuimelaars te verwisselen.
deze zijn niet goedkoop.
ik heb zelf nog niet meegemaakt dat er verdere motor schade is.
dus cilinderkop lekker laten zitten!
ik dacht dat de tuimelaars ongeveer 40 euro per stuk kosten!
Succes met je auto.
Ik heb veel "geluk" gehad. Bij mij brak de riem een tijdje geleden, na maar 26000km dienst, maar gelukkig heb ik geen motorschade. Hij slaat alleen nogal laat aan.
Zo te lezen heb je wel wat verstand van sleutelen. Dat is wel erg handig. Ik loop er nu wel tegenaan dat ik dit soort dingen niet zelf kan doen, of de techniek beter kan doorzien.
Ik vind het vooral vreemd dat ik als consument soms geen poot heb om op te staan. Die riem moet 90.000 km mee kunnen gaan maar breekt toch eerder. De garantie van de riem is 3 maanden, en de garantie van de reparatie 1 jaar. Die waren bij mij natuurlijk voorbij, dus einde oefening, ook al zegt de Bovag: "dit had nooit mogen gebeuren".
Je moet dan een goede rechtsbijstandsverzekering en een lange adem hebben wil je je recht nog kunnen halen.
Fernando
16 jaar
Hoi,
Even de status en een vraag.
De schade ( foto volgt nog):
6 tuimelaars, de riem, kapot lager van een geleiderol en de andere geleiderol (de spanner) lager vastgelopen (gangbaar gemaakt,maar toch vervangen.
Bij de dealer kreeg ik het advies om ook maar de hydraulische spanner te vervangen (200 euri!). Volgens de specificatie (lengte uitstekende pen en geen leksporen) is hij in orde. Zijn die spanners zo kwestbaar dan? Is die spanner trouwens wel volledig hydraulisch? het lijkt wel of er ook nog een veer in zit.
Vervangen??
16 jaar
in dit geval zeker vervangen ja.
Hoezo in dit geval?
Is het vastgelopen en het kapotte lager de schuld van de hydr. spanner dan??
Bedankt voor je uiterst snelle reactie overigens!
16 jaar
nee maar ik zal in dit geval echt alles vervangen omdat je niet weet hoelang deze spanner nu nog goed blijft.
haalt hij nog eens 100.000 km of gaat hij dadelijk stuk bij 65.000 km????
dan kun je weer 6 tuimelaars gaan vervangen bla, bla, bla
De hydraulische spanners zijn een zwak punt in deze motoren. Bij twijfel zou ik deze ALTIJD vervangen. Ze zijn volledig hydraulisch, er zit verder geen veer o.i.d. in.
Nog tegoed, voor de liefhebber.
[url=http://img517.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img517.imageshack.us/img517/553/m...[/img][/url]
en hier voor de hydr. spanner, indien hetzelde type, wel met een veer!
http://www.gates.com/europe/file_save_co...
16 jaar
Ik heb vroeger twee golf diesels gereden en ook wel eens onderhoudsmatig de riemen vervangen. Hierbij waren er naar mijn weten nooit problemen met de (veer)-spanner. Al met al lijkt het erop dat die hydraulisch spanners geen vooruitgang is.
Ik krijg overigens wel het idee dat de spanners nogal eens ten onrechte de "schuld" krijgen van een gebroken (door aanlopen) of verschoven riem. Zo ook bij mij.
Van een dealer hier in tilburg hoorde ik dat leasebedrijven zonder meer bij een riemwissel de spanner ook laten vervangen ,zonder diepere kennis van zaken lijkt me.
Tot besluit ,
ik wil niet te eigenwijs zijn en heb voor de zekerheid toch ook maar een nieuwe spanner besteld (255 euri, alsof je een emmer leegschud!)
16 jaar
Tja, je rijdt Mazda of niet.........
Je hebt er "nooit" wat mee, maar ALS je er wat mee hebt, heb je (eerder dan in de Staatsloterij) de hoofdprijs.......
Gewoon afschrijven per verreden kilometer, dat verzacht de pijn uiteindelijk wel weer.
Juridisch advies geef ik niet meer over dit soort zaken. dat hoort niet op deze site thuis, volgens sommige kenners.
16 jaar
hoi
we maken een nieuwe topic
juri disch gevegt gegen das gros unternemen
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar