Mazda 0: Distributieriem kost niet niks !

Bouwjaar: 2006

In dit forum lees ik dat de distributieriem om de 100.000 kilometer moet worden vervangen. Mijn dealer zegt om de 80.000 km, mijn huidige garage zegt op 90.000 en op een site van Mazda zelf heb ik eens gelezen dat het om de 120.000 kilometer zou kunnen. Dat scheelt nogal iets. Zonder vervanging van de looprollen zou dat nu 136,40 kosten en mét looprollen even 400,00. Dat scheelt ook nogal. Wat is wijsheid? De vorige vervanging van alleen de distributieriem was bij 178.694 kilometer. De stand is nu 265.834 en ik moet nog met vakantie (Zwarte Woud).

Dankbaar voor eerlijk deskundig advies.

Aat.

Aat

Geplaatst door Aat (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 0? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

28 Reacties

patrick_r (0) PRO, 17 jaar geleden

geleide rollen alleen vervangen indien nodig,over het algemeen gaan ze heel erg lang mee hoor.maar dat is pas te beoordelen als ze de distr.riem er af is .
wil je voor safe gaan (en dat wil je ) gewoon lekker voor je vakantie de riem vervangen.
idd het is of 90 of 100.000 km afhankelijk van bouwjaar.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

een lagerende looprol kan der ook voor zorgen dat de riem er af loopt................met alle gevolgen van dien......

je kunt er nog zo'n nieuwe riem omhebben...als er een looprol zegt bekijk het maar is het afgelopen met het feesie en de vakantie...

je geeft al aan de vorige keer is ook aleen de riem vervangen... dus de rollen nu dus ongeveer 160dkm, lijkt me het toch zeer verstandig om toch iets dieper in de buidel te tasten deze keer. een motorreperatie na een gesprongen riem kost aanzienlijk meer dan dit!!!

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

En laat ook even naar de waterpomp kijken. Kost wel weer extra om te vervangen, maar als die tijdens het rijden kapot loopt heb je ook kans op flinke schade en moet de distrbutieriem weer los.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Nico8119]En laat ook even naar de waterpomp kijken. Kost wel weer extra om te vervangen, maar als die tijdens het rijden kapot loopt heb je ook kans op flinke schade en moet de distrbutieriem weer los.[/quote]
waterpomp vervangen tervoorkoming van schade aan de distributie is in dit geval niet nodig, deze waterpomp draait niet mee met de distributieriem..

paul,

Aat (0), 17 jaar geleden

Ruim geinformeerd. Bedankt, ik laat de riem én de rol en wat er bij hoort, vervangen. Kunnen we weer 90.000 vooruit.

Aat.

Peter8888 (0), 17 jaar geleden

Ik heb ervaring met de mazda 626 modellen vanaf 1983 t/m 1995 en nu een premacy allen op gas en tot een km stand van 350.000km gereden.En maar een keer een geleiderol vervangen die lagerde wel de interval aangehouden voor de riem en nooit problemen gehad.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Peter8888]Ik heb ervaring met de mazda 626 modellen vanaf 1983 t/m 1995 en nu een premacy allen op gas en tot een km stand van 350.000km gereden.En maar een keer een geleiderol vervangen die lagerde wel de interval aangehouden voor de riem en nooit problemen gehad.[/quote]
dit geluk heeft niet iedereen.... en waarom een risico lopen, wat kost nou zo'n loop en spanrol..? is niet af te wegen tegen motorschade..

paul,

Aat (0), 17 jaar geleden

>>wat kost nou zo'n loop en spanrol..? <<

heel wat meer dan alleen de vervanging van de riem. Volgens mijn garage.nl doen vier garages hier in de buurt dat laatste voor € 136,40. Volgens mijn éigen garage (niet zijnde de dealer, die rekent ruim vijfhonderd euro) kost een geleiderol met bijbehoren nog eens ruim € 200,-- meer. In totaal zou de klus op ruim € 400.00 komen. Bijna negenhonderd goeie Nederlands guldens. Maar een vriendin had deze week ook een gebroken riem. Reparatie van de motor werd begroot op zestienhonderd euro. Ze koos voor een andere auto. Dus Paul heeft gelijk: laten repareren. Alleen vraag ik mij af of de span- en geleiderollen inderdaad zo kostbaar moeten zijn.

Maar weer bedankt.
Aat.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

span en geleiderollen zijn nou eenmaal duur, vergeet niet! die moeten van een goede kwaliteit zijn.. krijgen ook heel wat voor de kiezen... metname enorme krachten en dat gemiddeld 100.000dkm..

paul,

Aat (0), 17 jaar geleden

Ja, dan moet het wel kwaliteit zijn. Fijn trouwens dat je je met deze site eerst door professionals kunt laten voorlichten. Nogmaals dank !

Aat.

schol (0), 17 jaar geleden

als je 83 dagen met 50 km per uur riidt, leg je in die tijd 100.000 km af.

Als je een lager in bv een electro motor die 24 op 24 draaid elke drie maand zou vervangen zou iedereen je voor gek verklaren.

Maar laten we op zeker spelen en alles vervangen looprollen en waterpomp dan krijgt de garage zeker geen schuld.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=schol]als je 83 dagen met 50 km per uur riidt, leg je in die tijd 100.000 km af.

Als je een lager in bv een electro motor die 24 op 24 draaid elke drie maand zou vervangen zou iedereen je voor gek verklaren.

Maar laten we op zeker spelen en alles vervangen looprollen en waterpomp dan krijgt de garage zeker geen schuld.[/quote]
??? we praten niet over afgelegde kilometers..... maar over toerentallen.

een vergelijk van appels met peren.

paul,

schol (0), 17 jaar geleden

Ik dacht altijd dat een riemwissel kilometer gebonden was en niet toerental !!!!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=schol]Ik dacht altijd dat een riemwissel kilometer gebonden was en niet toerental !!!![/quote]
niet alleen in kilometers ook in jaren... bv 100.000dkm of 5 jaar, wat het eerst komt.

paul,

schol (0), 17 jaar geleden

Wat bedoel je dan met toerentallen in # 13

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

Als je een lager in bv een electro motor die 24 op 24 draaid elke drie maand zou vervangen zou iedereen je voor gek verklaren.

QUOTE

een dis-riem vergelijken met dit bovenstaande is geen vergelijk.. dat bedoelde ik.

paul,

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Ik vind de vergelijking tussen een elektrometer best een goede. Maar de financiele gevolgen van een kapotte looprol zijn groter dan bij een elektromotor bovendien heeft een automotor veel meer vermogen dan een gemiddelde elektromotor en zijn de krachten ook een stuk groter.

Toen de waterpomp van mijn auto (bijna volgas tegen een helling op) vastliep was zelfs 1 van de bevestigingpunten van de pomp afgebroken. Gelukkig geen schade aan de kleppen, maar toch een vette rekening van rond de 450 euro!

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

je kunt mensen er niet genoeg voor waarschuwen... ik heb ze nadien wel gehad hoor.. met 4200,- schade aan de motor. das bij audi helemaal geen probleem daar zit je zo aan.

paul,

kasperht (0), 17 jaar geleden

Volgens de mazda dealer hoeft bij de 626 niet elke keer zowel loop als spanrol vervangen te worden. Wél is het verstandig de veer van de spanrol te vervangen, die zit los en kost slecht 5 eurootjes.

Alleen als de rollen niet 100% soepel lopen is vervanging noodzakelijk. Ook kan het bij de 2e of 3e riemvervanging verstandig zijn de spanrol uit voorzorg te vervangen. Looprol gaat vaak nog een stuk langer mee....

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

sta je niet blind op op verhalen van het hoeft niet is niet nodig... niemand maar ook niemand kan daar garantie op verlenen. knapt zo'n riem wel.... dan is ondanks zijn advies de dealer niet thuis.

ik vervang altijd uit voorzorg en in overleg met klant... altijd de loop en spanrollen.

paul,

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Hoi,

Ik ben zelf monteur bij mazda. En als je de rol niet hoort en er geen speling op zit kun je hem gewoon laten zitten. Dat is het voordeel van japannners ten opzichte van de europese. Let wel op dat sommige 626 types voorzien zijn van een spanrol die blijft bewegen bij deze slijten de veer en rol in (Vervang deze wel haal er 1 van nipparts zelfde kwaliteit maar scheelt geloof ik de helft.) Als het een ditd is kontroleer dan goed het automatische spanner op lekage.

kasperht (0), 17 jaar geleden

Jan-Marcus: helemaal mee eens, dat probeerde ik in de topic ook duidelijk te maken, maar ik werd niet geloofd :)

En wie toch de rollen moet vervangen: Nipparts onderdelen in Duitsland bestellen is nog een stuk goedkoper....

omega8258 (0), 17 jaar geleden

Nou, ik gun ieder zijn eigen mening, maar ik heb persoonlijk een geknapte dis-riem gehad en toen waren de reparatie kosten een flink stuk hoger dan de kosten van een nieuwe loop en spanrol......
Geen idee of het voorval ontstaan is door een versleten loop of spanrol maar ik neem het risico niet, ik vervang alles, ook de waterpomp, het zaakje ligt dan toch open.....

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Een waterpomp van een mazda zit niet op de distributie en gaat eigenlijk ook nooit kapot.

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Een waterpomp van een mazda zit niet op de distributie en gaat eigenlijk ook nooit kapot.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Maak zelf de keus...
Mijn vrouw haar Alfa 156 net voor de wissel haar distributie riem stuk, 2400 Euro's schade....

Heb bij mijn bus 20.000 km voor de tijd voor we op vakantie gingen de boel met looprollen vervangen, een looprol begon al droog te lopen, dus mooi op tijd.

Cor

Nico8119 (0), 17 jaar geleden

Jan-Marcus: Op de diesel motoren zit de waterpomp wel degelijk op de distributieriem! De waterpomp vervangen als de motor 2 ton gelopen heeft is een goed idee.

Jan-Marcus (0) PRO, 17 jaar geleden

Dat klopt maar ging ervan uit dat het hier om een benzine ging. Overens heb ik al tig ditd's lopen met dik 3 ton op de teller en heb nog nooit een waterpomp kapot gehad. Dus uit ervaring gewoon controleren meeste gevallen bij deze motor van schade door distributie heeft te maken met de spanner deze bij twijfel gewoon vervangen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 0 of stel zelf een nieuwe vraag.