auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 323: dynamo of water pomp of...?

Bouwjaar: 1989

Hallo ik heb een mazda 323 glx met 1500 motor uit 1989.
Ben er de hele week al mee bezig,ik hoor gerammel onderin bij de poelies,heb de dynamo al vervangen...tevergeefs want het geluid is er nog,nou is mijn vraag is het de waterpomp, en zo ja,waar zit die , in het blok? En zo niet ,weet iemand wat het wel kan wezen, de motor loopt verder wel goed,degene van wie ik hem kocht zei dat de dynamo vervangen moest worden,maar dat is dus niet zo,als ik de auto op de put heb staan kan ik slecht peilen waar get geluid vandaan komt,maar ik denk bij de poelies.
met vriendelijke groet,
alex

Geplaatst door

dutchalex (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Alex, demonteer de V-snaar en voel of er speling op de waterpomp zit zoniet laat de motor draaien zonder V-snaar en luister of het gerammel nog aanwezig is. (waterpomp is grote zwarte poelie)

Jack T 0
badge

18 jaar

Hallo daar ben ik weer,ben bij de mazda dealer geweest en die zei dat het de dynamo of de waterpomp is.nou is de dynamo al vervangen dus blijft de waterpomp over,heeft iemand enig advies hoe ik die vervang,want die pomp zit in het blok,misschien iemand een tekening hoe die eruit ziet?
hoop snel wat te horen

met vriendelijke groet ,
alex

dutchalex 0

18 jaar

Net weer bij de dealer geweest en die zegt dat het nu ook de distributie riem kan wezen(make up you,r mind man! ha ha )
maar ja,dus als ik de riemen er af haal en de motor draait zonder bij geluiden dan is de mogelijkheid groot dat het de waterpomp is?

dutchalex 0

18 jaar

Ok ik heb net de riem er af gehaald,en de auto gestart en het geluid is nog steeds daar,en komt van de onderste poelie vandaan,misschien dat dit een oplosing bied?

groeten alex

dutchalex 0

18 jaar

Hoi Alex, ik zou het toch verder onderzoeken voordat er straks iets kapot gaat!!!!!

Bekijk even een paar dingen: centrale bout in krukaspoelie en de 4 kleintjes eromheen dat deze niet los zitten, of het is een te slappe distributieriem die blijft rammelen.

heb je wel nog olie in je pan zitten?

succes

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

nou er zit in ieder geval zat olie aan de peilstok,ik ga morgen,of zometeen ha ha,even kijken naar die bouten,en wat je zei over het gerammel van de distributie riem,maakt die zo,n raar geluid dan?
ik heb toch sterk het idee dat het de waterpomp is,want de auto loopt verder toppie,maar ik wil wel voorzichtig wezen,net wat jij zegt. en ik ga ook kijken of er speling op die grote poelie zit alvast bedankt weer en je ziet me morgen wel weer!!
groeten,
alex

dutchalex 0

18 jaar

Ok heb vandaag de poelies nagekeken,en die bouten zitten allemaal vast,er zit ook geen speling op de poelie.
Kun jij mij misschien meer info geven over de waterpomp,ik begrijp dat ie achter de grote zwarte poelie zit,is dit gewoon een kwestie van loshalen en vervangen,of is er ook nog de mogelijk heid dat ik dan alles van tijd haal,wat natuurlijk niet de bedoeling is,en de pomp is neem ik aan gewoon te halen bij de mazdadealer,op de sloop hadden ze hem niet. ook enig edee wat de kosten van zo'n pomp zijn,veel vragen weer,hoop dat je hier ook antwoord op hebt,bedankt alvast!

groeten alex

dutchalex 0

18 jaar

Man een orginele waterpomp kost 63 euri. Daar ga toch geen gebruikte op zetten!

Sytze

sytze 0
badge

18 jaar

als ik zeker weet dat dat het is wel ja...

dutchalex 0

18 jaar

Alex, je hebt gisteren verteld dat het geluid nog aanwezig is met gedemonteerde V-snaar!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Waarom twijfel je dan nog over de waterpomp, deze staat tenslotte toch stil als de riem dernaast ligt.

Wie van ons heeft de snapper kapot????????????????

Jack T 0
badge

18 jaar

nou ja het zal allemaal wel,sorry dat ik wat door vraag en geen prof ben,maar hier boven heb je gezegd dat de grote zwarte poelie de waterpomp is,zonder de v snaar draaide de grote zwarte poelie wel ,dus dan staat ie toch niet stil,verder zeg je dat ik voorzichtig moet wezen omdat er anders iets stuk kan gaan,en de distributieriem kan te slap gespannen wezen volgens jou,ik vraag een beetje door omdat ik het niet zeker weet,en nu mag ik niet meer twijfelen over de waterpomp,ik probeer het wel te vervangen,bedank voor alle goede raad....

dutchalex 0

18 jaar

ik zit even te twijfelen, ik heb net wat gegevens opgezocht, maar een 323 met 1500 uit 89 staat er niet bij, de 1500 die er wel bijstaan beginnen pas vanaf 94, en dan zijn het 16 kleppers.

Indien het een 1600 is, dan heb je onderaan, vlakbij die onderste poelie in de distributie, en spanrol met veer zitten, deze vind ik zeer verdacht.

Hert zou kunnen dat je riem al eens is vervangen zonder spanrol, en dan kan dat ding wel eens de geest geven.

Mijn advies, trek die kappen eens los van de distributie, en voel aan je riem of hij los ligt, voel ook eens aan die spanrol of er speling opzit, en kijk of die veer niet gebroken is.

ik ben het met mijn voorganger eens, als je de riemen losgooit van de waterpomp, en je hoort nog steeds dat rare geluid, hoeft je de waterpomp NIET te vervangen.

succes Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

Ik weet niet of deze motor meerdere v-snaren heeft? Want in dat geval is de vraag of je ze allemaal hebt losgehaald bij je test?

De waterpomp wordt niet door de distributieriem aangedreven, dus als de v-snaren niet draaien, draait de waterpomp ook niet. Waterpomp is als volgt te herkennen:
http://www.carparts-cat.com/nl/webdata01..." border="0" alt="waterpomp1">
of
http://www.carparts-cat.com/nl/webdata01..." border="0" alt="waterpomp2">
welke het is hangt af van je motorcode...

De waterpomp zit op je motorblok vastgebout. Op het zwarte deel met gaten zit je poelie: een mooie rond schijf die met drie bouten vastzit aan de waterpomp :)

Als je wél alle v-snaren hebt losgehaald en het geluid is nog niet weg, dan zou ik Marcels idee volgen: haal de kappen rond de distr.riem los en controleer of hier iets niet klopt (staat de riem mooi strak?)

kasperht 0

18 jaar

allemaal hartstikke bedankt,volgens mij maar 1 snaar die ook over de dynamo loopt,ga de kappen wel loshalen,maar eerst weer naar mn baas nogmaals bedankt ook voor de foto

dutchalex 0

18 jaar

Sorry Alex voor die snapper, ik heb jou technische kennis net iets tehoog ingeschat, ik dacht dat je het verschil wel wist tussen een waterpomp-poelie en een krukas-poelie..

En nog even voor de zekerheid, Alex heeft volgens mij een BF 1.5 F/L

Jack T 0
badge

18 jaar

helaas gaat mijn database tot wat betreft de 323 niet verder terug dan 89, en daarin is geen 1.5 opgenomen. dus die motorcode kan ik niet achterhalen.

Wat ik wel weet, is dat mazda al zeer lang multiriemen gebruikt, en meestal ligt er maar 1 op, dus daarvanuitgaande zit het probleem bij hem echt in de distributie.

Laat nog even wat weten.
Groeten Marcel

hellbat 0
badge

18 jaar

zodra ik weer wat weet horen jullie het!

dutchalex 0

18 jaar

ok hallo,hen net de kap van de distributie er af gehaald,nou blijkt dat ie aan 1 kant strak gespannen staat,en aan de andere kant staat ie losser,kan dat een probleem wezen?

dutchalex 0

18 jaar

nee, dat is normaal, dat 1 kant strakker staat, dat is de trekkende kant, als het goed is staat tegen de andere kant de spanrol.

Hoe slap staat die kant, vuistregel is dat hij ongeveer een kwartslag te verdraaien mag zijn, maar voel eerst eens of de spanrol niet kapot is.

groeten Marcel

P.S. Als je de riem gaat demonteren, eerst merktekens op tijd zetten van de nokkenas, en voor de zekerheid tandwiel en riem merken met bijvoorbeeld een puntje type-ex. Zowel boven als onder.
Motor kun je verdraaien met een sleutel op de KRUKAS, nooit op de nokkenas.

hellbat 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.