Bij een scherpe bocht maken als de buitentemp. laag is en de wagen nog koud, dan hoor ik een geluid als of de banden ergens tegenaan lopen of over de weg gesleept worden. Zodra de wagen op temp. is is het geluid weg.
Hoorde dat dit zou kunnen komen door een te dikke olie in de versnellingsbak. Wie heeft hier ook ervaring mee?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoor je het geluid ook als je je gas loslaat in de bocht? Want in dat geval zou het de homokineet kunnen zijn.
Te dikke bak-olie veroorzaakt niet dit soort problemen (eerder hakerig schakelen oid).
Hallo Willem
Hoor je het geluid tijdens het verdraaien van het stuur of is het hoorbaar in een bocht met het stuur in een vaste stand??
en ik begrijp dat het geen tikkend geluid is.
heb je lichtmetalen wielen???
gr. Jack
Hoor het geluid alleen zoals omschreven, verder niet. Temperatuur zou voor de homokineet niet uitmaken, dan zou ik hem constant moeten horen. Deze zijn trouwens gecontroleerd en zijn goed.
18 jaar
Homokineet die tikt hoor je alleen in de bochten. Meestal geef je ook gas in de bochten. Maar als je even geen gas geeft, dan zou het tikken ook gelijk moeten stoppen, omdat de homokineet dan niet meer onder aandrijf-as-spanning staat om het zo maar te zeggen. Dus probeer dat echt eens uit, of het geluid verdwijnt als je gas loslaat terwijl je de bocht neemt (intuitief klopt het niet om gas helemaal los te laten in een scherpe bocht waar je met weinig snelheid komt aanrijden)
Ik heb hetzelfde probleem: tikken als je een bocht neemt bij koud weer. Bij mij stopt het tikken als ik mijn gas loslaat in de bocht. En ook alleen als het koud is gedurende de eerste paar kilometers. Er zit totaal geen speling in aandrijfas. Maar toch is het de homokineet volgens de dealer die ik ernaar gevraagd heb....
Maar misschien dat Jack T zijn mening over dit probleem kan geven...
18 jaar
Maakt niet uit of ik gas geef of loslaat. Met constant horen bedoel ik dat het bij een kapotte homokineet niet uitmaakt of de buiten-, en motortemperatuur laag zijn of niet. Dat is bij deze wagen wel het geval. Hij doet het alleen bij een buitentemp. onder de ca. 3 graden en bij een koude motor/aandrijving.
18 jaar
OK, dan is het dus niet de homokineet (homokineet hoor je trouwens wat ik van dealer begreep wel eerder met koud weer, en niet perse continue, doordat het vet in de aandrijfashoes dan nog koud is).
Even twee vragen. Is de tik snelheidsafhankelijk? En waar/hoe heb je gehoord dat het versnellingsbakolie kan zijn?
Wat ook een probleem kan zijn is dat het rubber van de veerpootlager niet goed meer is. Dit merk je vooral bij koud weer en zorgt voor tikkend/schrapend geluid bij het nemen van een bocht, waarbij gas los en/of koppeling indrukken geen verschil maakt.
18 jaar
Kasper:
Hoor het geluid voornamelijk bij het wegrijden. Dus de snelheid is dan niet zo hoog. Scherpere bochten maak je over het algemeen niet met hoge snelheden.
Jack T.
Geluid is hoorbaar in een vaste stand in een bocht en je hebt goed begrepen dat het geen tikkend geluid is.
Heb inderdaad lichtmetalen velgen. Hoe zo?
18 jaar
Als het veerpootlager zou zijn, zou je tijdens het draaien van het stuur wel geluid hebben, maar zodra stuur in vaste stand is zou dit tikken stoppen...volgens mij...
18 jaar
Hallo Willem
Het geluid kan tussen band en velg vandaan komen (klink gek he)
Heb ooit zoiets meegemaakt!, het is een kreunend/krakend geluid wat alleen hoorbaar is bij langzaam rijden in een bocht, dit komt door een verkeerde velg-band combinatie en/of een te lage bandenspanning (het was toen een band met velgbeschermer).
Om te proberen of het geluid daar vandaan komt moet je de voorbanden eens op 4 bar pompen of kruipolie tussen velg en band spuiten (binnen en buiten kant) en dan proberen.
gr. Jack
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar