Hallo lezers/probleem oplossers,
Middels deze weg zou ik u op de hoogte willen stellen van het probleem waar ik momenteel mee zit. Ik heb zeer recent (21 december 2005) een (2e hands) mazda 626 ditd bouwjaar 1999 via een particulier gekocht. Al bij het bezichtigen viel het mij al op dat het voorgloei lampje/spieraaltje tijdens een al gestarte/draaiende motor bleef branden. De vorige eigenaar verzekerde mij dat er niks aan de hand was en dat het om een "computerstoring" ging. Sinds ik de auto heb gekocht blijft het lampje vrijwel permanent knipperen. Ik heb inmiddels alle gloeibougies vervangen maar het voorgloeilampje blijft echter branden/knipperen tijdens de al gestarte/draaiende motor. Ook is de wagen al bij de dealer geweest (Noteboom R'dam)om hem uit te lezen, ze konden echter niks concreets vinden en zeiden dat ze, om het probleem echt op te lossen, de auto waarschijnlijk een hele dag zouden moeten onderzoeken en mij hierdoor onnodig op kosten zouden jagen. Voor de rest hebben ze het probleem niet kunnen verhelpen. Gaarne uw advies hierover.
Mvg, Vince
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Vince
Als het voorgloeilampje knippert dan betekend dit dat er een storing/foutcode in het motormanagment zit. De dealer zal dit vrij simpel kunnen uitlezen.
Weet je niet welke foutcode ze hebben uitgelezen?, dan zou ik jouw misschien kunnen helpen.
knippert het lampje met een vaste frequentie???? let daar eens op
gr. Jack
Hallo jack,
Bedankt voor je antwoord, maar zoals ik al eerder schreef heeft de dealer de auto al uitgelezen, de foutcode hebben ze echter niet gegeven, op de factuur staat slechts: wpl 10, foutcodes uitlezen, hardnekkige storing, zou verder onderzocht moeten worden. Het lampje knippert inderdaad met een vaste frequentie. Het komt heel zelden voor dat het lampje niet knippert. Als dit het geval is b.v. na een lange rit op de rijksweg, begint het lampje na het uit laten rollen van de auto op b.v. de uitvoegstrook weer te knipperen. Wat ook opvalt is dat de auto (als de motor koud is) nooit in 1 keer start, of je moet na het voorgloeien een flinke dot gas geven tijdens het starten. Ik heb trouwens de startmotor ook moeten vevangen, omdat hij 2 dagen na aankoop niks meer deed. Ik rij al jaren diesel (voor deze mazda altijd Toyota en daarmee nooit problemen gehad)en hoefde bij het starten nooit gas bij te geven. Ik weet niet of dit met voorgloeilampje probleem te maken heeft? Ik zou het zeer op prijs stellen als iemand mij hiermee zou kunnen helpen, mvg, Vince.
18 jaar
Hallo Vince
Het is toch een foutcode!!!!!!!!
TIP; ga eens naar een andere dealer
gr. Jack
Hallo Jack,
Dat het een foutcode was dat wist ik al, ik heb daar 40 euro voor moeten betalen om dat te horen, zonder dat de dealer een verdere oplossing suggereerde. Als ik naar een andere dealer ga (er zijn maar 2 mazda dealers in Rotterdam)zullen ze mij weer geld uit mijn zak kloppen en precies hetzelfde vertellen zonder het probleem op te lossen. Ik heb ook vergelijkbare problemen op deze site gelezen o.a. bij een andere 626 en ook een 323, zonder dat er concrete oplossingen zijn aangedragen. Wie o wie kan mij uit de brand helpen? Wat is trouwens een EGR-klep, waar dient hij voor en hoe duur is het om deze te vervangen? Mvg, Vince.
18 jaar
Hallo Vince
Zolang we die code niet weten, kunnen we je ook niet helpen.
Een dag zoeken bij de dealer naar iets wat ze niet weten, kost ook veel euries!!!!!
EGR-klep is een uitlaatgas recycle klep, onder bepaalde bedrijfsomstandigheden wordt er uitlaatgas terug naar de inlaat gevoerd. Ik zou deze klep niet zomaar vernieuwen, kost een paar honderd euries.
gr. Jack
Hi Jack,
Wederom bedankt voor je snelle reaktie, ik zal dus weer naar de dealer moeten gaan om de foutcode op te vragen. Mocht ik die hebben is het dan mogelijk dat jullie mij kunnen helpen? Heeft die EGR-klep eventueel te maken met het blijven knipperen van het voorgloeilampje of heeft het met de turbo te maken?
Ik hoop spoedig van je te horen, Mvg, Vince.
18 jaar
Hallo Vince
Op jouw motor zitten diverse sensoren (ook EGR) die een foutcode kunnen veroorzaken waardoor je voorgloeilampje gaat knipperen.
gr. Jack
Hallo Jack T,
In plaats van weer naar een dealer te gaan en mijn zuur verdiende centjes te vergooien kan jij me dan niet helpen, je schijnt er veel verstand van te hebben, Laat het mij weten!
Mvg, Vince
18 jaar
Hallo Vince
Bij mij ben je net duur uit, misschien wel meer!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!maar dan wel aan brandstof.
Hallo Jack, als je mij echt uit de brand kan helpen dan maken de brandstof kosten niet uit, het is per slot van rekening een diesel auto! Waar zit je gevestigd in België? Geef mij een prijs index en wellicht kunnen wij zaken doen, of ben je zelf een Mazda-Dealer? Laat het mij weten, mvg, Vince.
By the way kan het kwaad om met het knipperende lampje te blijven doorrijden (toename brandstof verbruik o.i.d.) want voor de rest doet de auto het wel naar behoren.
18 jaar
Hallo Vince
Ik ben werkzaam bij een Mazda dealer in Limburg, maar dat moet een dealer bij jouw in de buurt ook op kunnen lossen! en qua kosten blijft hetzelfde.
Ik zou met een knipperend lampje niet door blijven rijden, je weet maar nooit wat de oorzaak is!
gr. Jack
Halo Vince
Het is een kaapelpreuk van de sensoor die naa het luchtvilter gaat bij mijn was het ook, de MAZDA dealer in Helvoetsluis in de kikersbloem vand bij mijn de oorzaak.
gr Fritz
[quote=emma]Halo Vince
Het is een kaapelpreuk van de sensoor die naa het luchtvilter gaat bij mijn was het ook, de MAZDA dealer in Helvoetsluis in de kikersbloem vand bij mijn de oorzaak.
gr Fritz[/quote]
Ik zal het , 'als ervaringsdeskundige', even vertalen in leesbaar Nederlands:
Ook ik heb het probleem gehad dat het voorgloeilampje bleef knipperen. De motor hield ook in en kwam niet lekker op toeren. Na wat onderzoek bleek een draadbreuk bij de luchtmassameter het probleem te veroorzaken. Er zit aan de luchtmassameter een zwarte stekker met drie draden. Een van de draden bleek bij mij in het stekkerhuis zo goed als door te zijn, waardoor de electrische weerstand te hoog werd en er foutieve waarden werden doorgegegeven. Ik heb begrepen dat een spanningsverschil van 0,1 volt al problemen geeft! Als praktisch alle koperdraden door zijn wordt de weerstand dus simpelweg te hoog met alle vervelende gevolgen van dien.
Aan de buitenkant was bij mij echter niets te zien van een kabelbreuk. Zachtjes trekken aan de kabel bracht het euvel toevallig aan het licht. Een nieuwe stekker met bijbehorende kabelboom bestellen was voor mij geen optie gezien de kosten en het arbeidsloon. Ik heb de gebroken kabel dus zelf vastgesoldeerd in de stekker en de boel waterdicht afgekit. Nu rij ik sinds een half jaar weer zonder problemen!
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar