auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Mazda 626: Hoog rpm bij koude motor / normaal rpm en stotteren bij warme mo

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 16V

Ik heb het volgende probleem met mijn auto :

Koude motor:
De motor draait stationair tussen 2000 en 2500 toeren.
Ook een aantal malen gas geven (bijvoorbeeld in geval van de automatische choke) helpt hier niet tegen.

Motor warm:
Zodra de motor warm is draait deze weer een normaal aantal toeren (800-900).
De gas respons is nog steeds niet zo adequaat als deze altijd was.
Bijkomend verschijnsel is dat de motor enorm stottert hoe warmer deze wordt.
Soms lijkt het even goed te gaan maar dat is niet blijvend,
de motor stottert meer naarmate ik het gaspedaal meer indruk en ook vooral in de lage toeren.

Tevens heb ik als extraatje (is al geruime tijd zo) dat mijn gaspedaal na een nacht stilstand altijd even een behoorlijke zet nodig heeft voor deze loskomt.

----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De lmm heb ik (voor zover voor mij te doen) nagemeten op de aansluitingen op de motor. Deze lijkt geheel te functioneren naar behoren.
De lucht temperatuur meter (in het lucht filter huis) daar twijfel ik aan hoe goed deze is. De weerstand welke ik hierop meet is ongeveer 10 maal zo hoog als deze opgegeven wordt in het Auto technisch handboek van Kluwer.

Ook lijkt de gas smoorklep bij nameten de juiste waarden te geven.

Het stotteren is enige tijd weggeweest toen ik nieuwe bougies heb geplaatst en daarbij een set bougiekabels heb gemonteerd welke eerder goed functioneerden. Het probleem is nu weer terug. Maar ik twijfel of de oorzaak in de ontsteking te zoeken is. Als ik namelijk 1 voor 1 de bougie doppen los neem dan schieten de vonken goed over naar de cylinderkop.

Wie heeft er een goed idee wat hier het probleem zou kunnen zijn, liefst met een goede onderbouwing. Ik heb namelijk niet het geld om de auto bij de garage te planten, en op de gok investeringen doen is hij niet meer waard. Bijvoorbeeld de luchttemperatuurmeter in het luchtfilterhuis kost ruim 100 euro.

Alvast bedankt voor jullie input.

Richard Zondervan

Geplaatst door

richardz (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Dit zou een luchtlekkage in het inlaatsysteem kunnen zijn.
Spuit eens remmenreiniger over het inlaatsysteem (spruitstuk, inlaatslang enz) en kijk of de motor daarop reageerd.

Ik heb geen remmenreiniger gebruikt, maar heb wel gecontroleerd of alle rubbers na het luchtfilter dicht zijn.
Dit lijkt goed het geval te zijn.

richardz 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.