Mazda 626: is dit een spill-valve probleem?

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 ditd

Beste lezers,

probleem:

Bij lage temperaturen (koude start) is er sprake van schokkerig accelereren. Dit gebeurt vanaf zo'n 2000 toeren. Daaronder geen geschok.

Ik rijd hier al zo'n drie jaar mee rond.

In het begin was het als het buiten 0 graden of lager was. Nu is het al aan de orde als het onder de 16 graden is; bovendien houdt het wat langer aan.

Is dit de spill-valve?

Zo ja, is het onderdeel los te vervangen? Een dieselspecialist zegt me dat hij, behalve de spill valve, nog vier sensoren moet losmaken en dan ook meteen moet vervangen. Hij zegt dat een van die sensoren al 450 euro kost.

km-stand 257.000 km

Ik ben heel benieuwd naar jullie reacties!

Hartelijke groet,

Kirrikirril

Kirrikirril

Geplaatst door Kirrikirril (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Kirrikirril (0), 8 jaar geleden

Wat jammer dat mijn vraag geen reacties opwekt.
Ik zal nog maar een paar dagen wachten; misschien roept iemand wat zinnigs.
Kirrikirril

kaleido 1 (1690) PRO, 8 jaar geleden

Laat hem eerst eens uit lezen , met name de sensoren.
Want waarom zou het de spill valve zijn , zonder gedegen onderzoek zo maar iets gaan vervangen is volgens mij "financieel" gezien niet de juiste weg.

Kirrikirril (0), 8 jaar geleden

Hoi Kaleido,

hij is gisteren en vandaag uitgelezen. Gisteren schokte hij 's-ochtends en gaf de uitlezing een fout aan bij een solenoid valve.
vandaag schokte hij weer en is hij weer uitgelezen, dit keer gaf hij geen foutmelding.

Een vervelende inconsequentie. De garage wil hem nu 's-ochtends een keer hebben, als hij koud is. Dus een nacht daar laten staan. Om het probleem te ervaren. Dat lukt me qua planning pas over drie weken.

heeft iemand in de tussentijd een idee?

Kirrikirril

Hans4040 (325) PRO, 8 jaar geleden

Leenauto van de garage..?

John Hommen (0) PRO, 8 jaar geleden

Probeer de spill valve eens een los te draaien en dan weer vast te zetten. Heb al een paar keer mee gemaakt dat probleem dan is opgelost. (Spill valve klem inwendig). IDM geeft ook wel eens problemen.

Kirrikirril (0), 8 jaar geleden

Helaas wil de garage (die ik nu raadpleeg) geen oplap-acties uitvoeren. Bij hen is de enige optie: nieuwe spill-valve, die vooraf wordt afgesteld.

Kirrikirril

MX3 1.6 16v (0), 8 jaar geleden

Dan zou ik als ik u was maar eens een andere garage opzoeken , en dat hoeft helemaal geen Mazda garage te zijn .

John Hommen (0) PRO, 8 jaar geleden

Knap van die garage. Aan een spill valve is niets aan aftestellen.

Kirrikirril (0), 8 jaar geleden

[quote=John Hommen]Knap van die garage. Aan een spill valve is niets aan aftestellen.[/quote]
Hmm, ik heb toch steeds het gevoel gehad met betrouwbare mensen te maken te hebben. Misschien bedoelde hij dat ze de brandstofpomp helemaal van de auto afhalen en het geheel (met nieuwe spill valve) afstellen.

Ik zal morgen eens informeren.

Bedankt voor de respons iig.

Kirrikirril

John Hommen (0) PRO, 8 jaar geleden

Aan de brandstofpomp zelf kan een garage bedrijf zelf weinig afstellen hoor.

Kirrikirril (0), 8 jaar geleden

[quote=John Hommen]Aan de brandstofpomp zelf kan een garage bedrijf zelf weinig afstellen hoor.[/quote]
Ah, ok, nee maar het betreft ook niet een standaard garage maar een specialist in dieselpompen van Denso, Bosch etc.

Kirrikirril

John Hommen (0) PRO, 8 jaar geleden

Maar waarom zou je heel de brandstofpomp gaan demonteren als je zo bij de spill valve kunt?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.