close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 626: kleppenstellen 2.0gf lpg

Bouwjaar: 1998

hoe moeten de kleppen staan?warm/koud
werkt het met vulplaatjes?
moet perse de riem en de nokkenassen uitgebouwd worden?
en om 136 pk te krijgen hoef ik dan alleen een hp ecu erop te drukken en past dat zonder problemen? ik vind die van mij lui en loopt wisselvallig te laag in toeren.

Geplaatst door

voland11843 (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo Wunderink

De kleppen moeten koud met plaatjes gesteld worden, inl.+uitl. 0.30mm., je hoeft alleen maar de klepdeksel te verwijderen.
Dat je auto lui is licht waarschijnlijk al aan de klepspeling!

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

dank u wel voor de reactie, ik ga het onderzoeken.

frank01 0

18 jaar

Primera, dat klopt. Maar hij zegt dat hij ook op benzine pks mist...

Maar verder heb je gelijk in, maar vandaar dat ik ook vroeg naar verbruik. Dat is op LPi of verdamper namelijk wel vergelijkbaar met elkaar...want dat heeft gewoon met verbrandingsenergie per liter brandstof te maken.

Ik rij zelf ook pittig, maar lager dan 1:10 heb ik nooit gehad...dus die 1:8 lijkt me ietwat aan de hoge kant, helemaal doordat je relatief veel 80-km-weg rijdt, wat uiteindelijk ongeveer de zuinigste snelheid is als je tenminste in de hoogste versnelling rijdt.

kasperht 0

18 jaar

Jack, je hebt toch speciaal gereedschap nodig om de plaatjes te kunnen vervangen zonder nokkenassen los te halen, of heb ik dat verkeerd begrepen?

Ik heb trouwens ook een 2.0 FS motor. Deze zou ik absoluut niet lui willen noemen...nieuwe ecu oid lijkt me dus niet nodig als alles goed staat

kasperht 0

18 jaar

vergeleken met het type wat ik ervoor had, ge 2.0 fs, haalt dit lang niet erbij. duurt heel erg lang vooral over de 100, en in z'n 5 trekt het lang zo soepel niet weg als mijn vorige. Daarom wil ik de klepspelingonderzoeken, ik denk ook dat er een dakduif in heeft gereden die nooit boven de 4000 toeren is geweest. Anders kan ik het niet verklaren. Hoe zijn eigenlijk deze klepzittingen vergeleken met het vorige type kop? Wat ik weet is dat de ge-koppen onverwoestbaar zijn, ook al draai je 350 dkm ermee op lpg.

voland11843 0

18 jaar

Hey Kasper, bij ons op het werk hebben we inderdaad speciaal gereedschap om de kleppen te stellen, maar als je dat niet hebt, dan moet je wel iets anders verzinnen, bijv. met een grote schroevendraaier de klepstoter naar beneden drukken en met een magneetje het plaatje eruit halen.

Een nieuwe ECU lijkt me ook niet nodig!!!

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

Hoi Frank, een cil.kop van een GF gaat inderdaad niet zolang mee op LPG, daar was de GE beter tegen bestand, de klepzittingen van de GF zijn zachter en de stelmogelijkheid tussen het dikste en het dunste plaatje is maar 1mm., dus vaak is het na 3a4 keer stellen over en uit, terwijl de hydr.stoters van de GE veel meer speling op kunnen vangen.

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

Je kan inderdaad aan de GF-kop minder stellen dan de klepstoters van de GE opvangen. Maar ik rijdt nu 1,5 ton met vialle LPi en klepspeling is nog altijd binnen tolerantie...is nooit bijgesteld hoeven worden. Dus met een goed gas-systeem EN redelijk beschaafd rijgedrag kan ook de GF vele kilometers op LPG rijden!

Vraagje aan Jack. Controleren jullie bij een GF op LPG de klepspeling vaker dan de geadviseerde 90.000km-interval?

kasperht 0

18 jaar

Hoi Kasper, mazda`s op LPG controleren/stellen we iedere grote beurt (30.000km). En vaak staan ze bij iedere grote beurt knal-vast, het kan zijn dat jij een kop hebt wat geschikt is voor LPG, kijk eens op sticker in R/portier.

gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

Als je vialle lpi hebt word het gas vloeibaar ingespoten waardoor de koelende werking behouden blijft, daardoor blijven de kleppen langer heel.
Perfect systeem.

primera p11 0

18 jaar

Ik heb inderdaad LPG op de sticker bij de passagiersdeur staan. Nooit op gelet :)

@primera p11: LPi wordt vloeibaar ingespoten. Voordeel is de koelende werking op de inlaatlucht, waardoor er meer zuurstof in de cylinders komt, waardoor er geen vermogensverlies is vergeleken met benzine. Maar de verbrandingswarmte van LPG is zoveel groter dan de verdampings-afkoeling, dat de verbrandingstemperatuur in de cylinder nauwelijks afneemt. Wel is het vialle LPi-systeem heel nauwkeurig te sturen, waardoor er altijd precies de juiste hoeveelheid LPG in de cylinders komt, waardoor de verbrandingstemperatuur optimaal gecontroleerd wordt.

kasperht 0

18 jaar

Hoe ver de zitting nu is ingesleten durf ik niet te zeggen, hopelijk kan Jack je dat vertellen...

Ik had wel een vraagje: hoe ben jij bij de vulplaatjes gekomen (ik heb zelf nog niet eerder klepspeling hoeven bijstellen, alleen controleren, maar ik ben wel benieuwd hoe je daar een beetje makkelijk bij komt).

kasperht 0

18 jaar

ik heb de speling opgemeten, van de uitlaatkant meet ik 0.14mm tot 0.25. en van de inlaat 0.27 tot 0.34mm

het dunste vulplaatje 2.900 en het dikste 3.241.

kan iemand me vertellen hoever de klepzitting nu is uitgesleten en wat vaak de kleinste vulplaatje nog is bij de uitlaatkant voordat je vaak toe bent aan een andere kop?

voland11843 0

18 jaar

om eerlijk te zijn ik heb wel een tijdje moeten prutsen, maar heb er nu handigheid in. zonder goeie magneetpen kan je het vergeten.
- draai de nokkenaslagerkapjes een paar mm los,pas op voor de
verschieting van de distributie
- pak een scherpe priem of kleine schroevendraaier en een sterke magneetpen met een ronde kop, je wipt ze er zo uit.

jack weet jij nu hoever de zitting is ingesleten?

voland11843 0

18 jaar

Het dunste vulplaatje is 2,750mm

Dus nog 1-keer stellen moet lukken.

Kijk wel uit met het losdraaien van de nokkenassen want onder de brede lagerkap(distr.zijde) zit een geleidering op de nokkenas, door het kantelen van de assen kan deze afbreken!!!!

succes, gr. Jack

Jack T 0
badge

18 jaar

dan weet ik nu al waarom hij zo lui is, en ook veel zuipt op lpg 1 op 6.7. ik heb nu een al een vulplaatje van 2.80 erin moeten zetten, dan is de zitting waarschijnlijk al niet best meer. op top gaat hij niet harder dan 185/190 en er zit gewoon niet veel pit in, ook op benzine.

frank01 0

18 jaar

En Frank, zijn je problemen opgelost met de juiste klepspeling?

kasperht 0

18 jaar

Ja, de kleppen zijn bijgesteld.

voland11843 0

18 jaar

En is de zuinigheid en de "pit" nu ook weer terug?

kasperht 0

18 jaar

Op benzine is het redelijk, maar ik mis pk's.
Misschien zit het deels tussen de oren, vergeleken met het vorige ge-type 2.0liter moet je z'n 3 en 4 veel meer op z'n staart trappen voordat hij de volgende versnelling wat soepeler op pakt. Top gaat ie 190 onder normale omstandigheden.
Waar ik nog meezit is dat het langduurt voordat hij overschakelt van benzine/lpg, en met starten zonder gas bij geven vaak afslaat. Kan je bij deze koltec g3 installaties ook de draden van de map-sensor ook doorverbinden zodat hij altijd op lpg kan starten?

voland11843 0

18 jaar

Op benzine is het redelijk, maar ik mis pk's.
Misschien zit het deels tussen de oren, vergeleken met het vorige ge-type 2.0liter moet je z'n 3 en 4 veel meer op z'n staart trappen voordat hij de volgende versnelling wat soepeler op pakt. Top gaat ie 190 onder normale omstandigheden.
Waar ik nog meezit is dat het langduurt voordat hij overschakelt van benzine/lpg, en met starten zonder gas bij geven vaak afslaat. Kan je bij deze koltec g3 installaties ook de draden van de map-sensor ook doorverbinden zodat hij altijd op lpg kan starten?

voland11843 0

18 jaar

Ik ken zelf de koltec installatie niet, ik heb zelf een vialle-installatie.

Deze motor zou vergelijkbare rijkarakteristieken als de 2.0 uit de GE moeten hebben, het zijn in de basis dezelfde blokken. Als je kijkt naar de 0-100 tijd zou het blok uit de GF zelfs sneller moeten zijn, volgens het boekje...

Ik heb zelf het idee dat de auto lekker doortrekt, en dat de 10 seconden die staan voor 0-100 ook wel haalbaar zijn. Ook haal ik een max van 205-210 (op de teller - stationwagon) op zowel benzine als LPG.

kasperht 0

18 jaar

wow, dat red ik lang niet! die van mij is een gewone 5deurs.
met het vorige type haalde ik regelmatig 198/205km op de teller.

voland11843 0

18 jaar

Is je verbruik ondertussen wel weer normaal. Wat ik op benzine haal qua verbruik weet ik niet, met LPG zit ik rond de 1:11 (70% snelweg, 20% 80-km-weg, 10% stad). Want als je (veel) meer verbruikt, dan zou er meer aan de hand moeten zijn dan alleen de klepspeling...

kasperht 0

18 jaar

Ik haal nu ruim 1 op 8 en rijd pittig,
30%snelweg, 60%80weg en 10% stad.

voland11843 0

18 jaar

Een vialle lpi installatie vergelijken met een verdamper installatie is appels met peren vergelijken.
Bij vialle lpi is er bijna geen vermogens verlies door inspuiting.
Bij een verdamper installatie heb je wel 10 procent vermogen verlies.
Dus vandaar langzamer.

primera p11 0

18 jaar

Hallo Frank en Kasper, gevoelsmatig loopt de GE 2.0 toch een stuk pittiger dan de GF/GW 2.0LP, ik weet niet uit mijn hoofd hoe de vermogens en koppel verhouding ligt tussen deze twee modellen, zou ik na moeten kijken. Maar het is zoals Frank zegt; je voelt verschil!!!!!
Ik vraag me alleen af, of die GF van Frank ooit PITTIG is geweest????

Jack T 0
badge

18 jaar

Dat is op zich wel apart dat de GE sneller aan zou voelen. Volgens de informatie van mazda over de 0-100-tijd is de GF juist een seconde sneller. Ik heb in beide gereden, en vond zelf dat de GF juist pittiger leek....

Maar bij auto's met veel kilometers op de teller speelt onderhoud ed misschien een belangrijkere rol dan hoe de motor af-fabriek presteerde...

kasperht 0

18 jaar

fabrieksgegevens blijven toch maar een kleine indicatie.
de ene auto is de andere niet. Maar mijn ervaring met een GE,
zowel een 1.8 als een 2.0, zit onder de 10 sec op de 100, al zou je dat niet geloven volgens de fabrieksgegevens. Een GF heeft iig zijn koppel bij hoger toeren en dat is heel erg te merken met het doorhalen naar een hogere versnelling.

Wat is nog erbij moet zeggen bij het verbruik van 1 op 8 is dat ik veel op 80km gedeeltes kom met heel veel optrekken/afremmen.
Op de snelweg moet hij wel 1 op 9 halen, ik denk dat dat wel redelijk is.


voland11843 0

18 jaar

Fabrieksgegevens zegt zeker niet alles dat klopt! En misschien lag het bij mij GE ervaring aan het LPG-systeem dat er in zat.

Dat het maximum koppel van de GF bij een hoger toerental bereikt wordt was me ook al opgevallen. Waar ik wel naar gezocht heb, maar nooit kunnen vinden, is de koppelkromme van de FS-LP (2.0 uit GF)...Wat ik zelf merk is dat de GF juist heel sterk trekt als je boven de 4000 toeren komt...maar dat bereik ik maar zelden...

Veel remmen en optrekken is inderdaad niet zo zuinig. Ik ben de polder gewent: tientallen kms 80/100 rijden zonder stoplicht: dan redt ik de 1:12.5 wel op LPG.

kasperht 0

18 jaar

Hoi Kasper, heb je interesse in een koppelkromme van de GF?

Jack T 0
badge

18 jaar

Jazeker Jack!

kasperht 0

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.