Al 2,5 jaar rijdt ik met plezier in mijn 626 Coupé, nog net het "nieuwe" model uit 87, maar sinds kort beginnen de kwaaltjes:
1. Sinds enkelen dagen (misschien door deze vrieskou?) kan ik nauwelijks optrekken met de auto.
Vanuit stilstand geef ik gas en de toeren schieten omhoog, maar ik kom nauwelijks vooruit.
En als ik uiteindelijk op snelheid ben, en ik trap het gas in, schieten de toeren ook omhoog, zonder dat er noemenswaardige beweging in de auto komt. Normaal zou de auto langzaam of snel (ligt eraan welke versnelling) vooruit moeten gaan, evenals de toeren.
2. Het benzineverbuik ligt ongekend hoog: maar liefst 1 op 6,5/7,0. Dit ligt denk ik aan het feit dat er iets met de choke is, aangezien een koude motor afslaat als ik stationair draai.
Bij een warme motor geen problemen, m.u.v. het verbruik...
Het liefst zou ik uiteraard zelf iets aan deze problemen willen doen (en weten wat de oorzaak is!), voordat ik naar een dure garage moet gaan...
Alvast bedankt voor de hulp!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
626
WAARSCHIJNLIJK JE KOPPELINGSPLAAT.
ZET AUTO OP HANDREM,START DE MOTOR EN ZET HEM IN DE TWEEDE VERSNELLING,LAAT NU DE KOPPELING OPKOMEN ZONDER GAS TEGEVEN.
SLAAT HIJ NU AF DAN IS HET DE KOPPELING NIET.
HET VERBRUIK ZAL HIER OOK WEL AAN LIGGEN
GR LUIS
@Luis ter Vink:
Je zegt: slaat hij af, dan is het de koppeling niet. Wat zou het dan -wel- kunnen zijn?
En moet ik bij de garage een offerte voor een -koppeling-, of een -koppelingsplaat- aanvragen? Enig idee wat me dit zal gaan kosten, en of het mogelijk is dit zelf te kunnen doen?
Ik ga rond 14u met de auto weg, dus dan kan ik gelijk de test uitvoeren die Luis ter Vink noemt. Ik laat het resultaat weten!
18 jaar
500-750 euro?! Da's geen goed nieuws zeg...
Heb laatst al een grote beurt aan de auto laten uitvoeren voor 400 euro (inclusief defecte startmotor vervangen), en een maandje terug de accu vervangen, 60 euro.
APK in maart zal ook weer prijzig zijn i.v.m. 4x banden + uitlaat vervangen (zit een barst in, 100 euro).
Dus nu ook nog eens 750 euro hieraan uitgeven, en dan nog eens die choke laten repareren!
Als die koppeling echt het probleem is sta ik voor een nieuw dilemma: deze auto wegdoen of toch laten oplappen. Ik heb er immers genoeg geld ingestopt de laatste tijd, maar 750 euro kan ik ff niet missen...
Lekker begin van 2006 zeg! Anyway, eerst nog even die test uitvoeren die Luis ter Vink noemt...
18 jaar
@WCP 178: nee heb ik helaas niet... gelukkig is de garage twee deuren verderop.
Anyway, vandaag was het zover: ik kwam helemaal niet meer vooruit, dus moest de ANWB de auto naar huis slepen. De auto bleef in elke versnelling gewoon stationair lopen...
Ik heb gelukkig met mijn totaalpakket een vervangende auto (mooie nieuwe Astra :) kunnen krijgen, t/m 04-01-2006 18:00u!
Denk dat ik het beste de auto maandagochtend naar de garage kan brengen (ff kijken hoe!) en dan maar voor de dure optie ga: de wegenwacht vertelde me ook al dat de koppeling kapot is :(
Koppeling + choke = ¤¤¤
18 jaar
Hallo 626
Jouw chokeprobleem zit um in het waselement op de zijkant van de carburateur. Bij koude motor is die ingeschoven en naarmate de motor warm wordt schuift die uit (werkt op koelvloeistoftemperatuur)en drukt de choke open.
WCP 178, als ik dat zeker zou weten, zou ik het geld er graag aan uitgeven! Ik hoop alleen niet dat er nog meer grote uitgaven aan gaan komen...! Ik heb inmiddels alles al een keertje vervangen dat nodig is om die bak te laten rijden...
18 jaar
Als je bijna alles al hebt vervangen, is het misschien juist een reden de koppeling wel te doen. Sjaak.
@ Sjaak van Dijk: Precies, dat dacht ik dus ook, want als ik nu een andere auto koop van <1000 euro, weet je maar nooit wat er allemaal gaat aankomen qua reparaties... Misschien dezelfde op een rij als ik nu heb laten doen aan de 626!
Als ik de koppeling nu laat maken, weet ik tenminste zeker dat dat voorlopig niet meer hoeft.
Ik loop zometeen naar de garage, en ga eens even informeren wat deze grap me gaat kosten...!
18 jaar
WCP WERKT ZEKER BIJ GOSLIGA
@ Luis ter Vink: je CAPS-LOCK blijft volgens mij hangen... ;)
Gosliga ligt in Leeuwarden. Ik woon in Zuid-Limburg :D
En zo'n behandeling lijkt me niet echt noodzakelijk: als ik dat geld al zou hebben, stond er nu een nieuwere bak voor de deur!
Anyway, morgen wordt de 626 naar de garage gesleept, tussen de 560 en 660 euro gaat het kosten, da's inclusief een leenauto voor donderdag en vrijdag. Aan de auto kan namelijk pas donderdagochtend begonnen worden...
Hopelijk rijdt-ie dan MINSTENS een half jaar ZONDER problemen, net zoals de eerste twee jaar dat ik 'm had!
18 jaar
626.
ALS DE KOMPLETE SET WORDT VERVANGEN KAN HIJ NOG JAREN MEE.
ZELF EEN GEHAD VAN 1984 EN HEB HEM VORIG JAAR VERKOCHT MET 498DK
OP DE TELLER ,HEB NOG STEEDS KONTAKT MET DE EIGENAAR EN HIJ HEEFT NOG NIETS GEHAD VERDER,DAN DE NORMALE DINGEN.
@WCP:BEDRIJF IS OOK GOED,WAS MAAR EEN VRAAG!
OF WOON JE DAAR IN DE BUURT?
GR LUIS
De 626 is inmiddels al bij de garage, na een half uur durende sleeptocht van een 13-tal kilometers door het Limburgse Heuvelland!
Ik noemde bij die garage ook nog even het choke-probleem: de auto valt met koude motor uit, warm loop-ie perfect (=na 10 minuten snelweg bijvoorbeeld). Met koude motor moet ik dus constant gas bijgeven als ik stil sta of afrem. Dat zijn riskante taferelen bij een verkeerslicht bijvoorbeeld... Probleem is ook dat-ie zoals eerder genoemd enorm zuipt, dit vetelde ik ook aan de monteur.
"Is niet te repareren" kreeg ik als antwoord.
Ik nam er maar genoegen mee op dat moment, maar mij maak je niet wijs dat er iets NIET te repareren is aan een auto!
Ik wil binnenkort namelijk dit ook gerepareerd hebben, want 1 op 7 vind ik onacceptabel natuurlijk...
De monteur zegt "niet mogelijk", ik zeg "moet niet al te duur te doen zijn". Iemand ervaring met dit benzine-slurp-motor-afslaan-probleem en de oplossingen? Prijsindicatie zou ook fijn zijn :)
Thnx 626
18 jaar
Zoals Jack T al zei: er zit een temperatuurgevoelig was-element op je carb die de choke regelt. Ik zou daar als eerste naar kijken met jouw probleem met afslaan bij koude motor...
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar