Mazda 626: Voorgloeilampje 2.0 DiTD knippert

Bouwjaar: 1999

Als ik mijn motor start (koude start) dan werken de gloeibougies prima en start de motor ook direct. Binnen twee à drie minuten (ik denk zelf als de motor warm begint te worden) gaat echter het voorgloeilampje knipperen. In de handleiding staat slechts 'elektrische storing' en 'raadpleeg z.s.m. dealer'. Daar kan ik eigenlijk niets mee. Wie heeft een idee wat er mis zou kunnen zijn? Ik heb de stekkers onder de motorkap gecontroleerd en die zijn schoon, evenals het brandstof- en luchtfilter. Hier houdt mijn autokennis echter op.
Wie o wie kan mij een mogelijke oorzaak aangeven????

MLA7937

Geplaatst door MLA7937 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

frans3280 (0), 18 jaar geleden

Gewoon even langs de dealer. Die kan dan een storingscode uitlezen en je precies vertellen wat er mis is...

MLA7937 (0), 18 jaar geleden

Thanks Frans! Afspraak met dealer is reeds gemaakt, maar was erg nieuwsgierig naar de (mogelijke) oorzaak.

vincent11782 (0), 18 jaar geleden

Hallo Michel ik zit met een identiek probleem, wat is er uiteindelijk bij de dealer uit de bus gekomen, is het probleem verholpen? Gaarne mij te antwoorden, Mvg, Vince.

mla7936 (0), 18 jaar geleden

Hallo Vince,
Precies een dag voordat de auto naar de dealer zou gaan ben ik nog eens onder de motorkap gedoken en heb alle stekkers nog eens gecontroleerd. Uiteindelijk kwam ik bij de stekker van (vermoedelijk) de luchtmassameter. Deze zit op de dikke zwarte luchtslang tussen het luchtfilterhuis en het motorblok. Deze drie-polige stekker heb ik losgehaald van de aansluiting, en prompt schoot het blauwe draadje uit de stekker. Nader onderzoek wees uit dat deze draad IN de stekker langzaam aan het afbreken moet zijn geweest (gerafeld). Ik heb de rubber mof uit de stekker verwijderd, de draad opnieuw vastgesoldeerd in de stekker en de boel waterdicht afgekit. De auto rijdt nu super! Zelfs het 'dode punt' dat ik al jaren had bij het optrekken is nu weg. Mijn vermoeden is dat de weerstand in de steeds dunner wordende draad zo hoog opliep dat de luchtmassameter verkeerde signalen binnenkreeg. Ik heb ergens gelezen dat de tolerantie rond de 0,1 Volt ligt. Logisch dat een hogere weerstand dus leidt tot allerlei fouten in de meetgegevens.
Ik heb geen idee of je hier iets aan hebt maar wens je veel succes!

vincent11782 (0), 18 jaar geleden

Hola Michel, bedankt voor je snelle reageren.
Het is een redelijke technisch verhaal, maar ik begrijp het wel. Ik ben bang dat ik niet zo technisch ben om dat zelf allemaal te doen (mocht het bij mij eventueel ook hieraan liggen. Heb je misschien tijd en zin om tegen een eventuele kleine vergoeding naar mijn auto te kijken? Had/heb je trouwens ook startproblemen? De mijne start bij een koude start pas na 2 keer starten, of je moet de contact sleutel behoorlijk lang omdraaien. Tevens slaat hij na het starten niet echt lekker aan en hapert de motor een beetje, net alsof hij weer wil afslaan. De startmotor is trouwens sinds 3 weken al vervangen. BvD, mvg, Vince.

mla7936 (0), 18 jaar geleden

Hallo Vince,
Ik ben helaas geen automonteur en heb geen bovenmatig verstand van auto's. Het is dat ik het losse draadje tegenkwam, anders had ik bij de dealer ook de hoofdprijs kunnen betalen! Het lijkt alsof jij met een defecte gloeibougie zit gezien de startproblemen en het onregelmatig lopen van de motor. Ik heb dat namelijk zelf ook eens gehad, maar dat viel nog onder de garantie. Toen startte de auto ook niet bij lage temperaturen en liep deze onregelmatig zolang de motor nog koud was. Mijn 626 heeft ondanks de problemen met optrekken verder nooit startproblemen gehad. Ik ben bang dat de dealer via de diagnosestekker na moet gaan wat er werkelijk aan de hand is met je auto. De diagnose zelf kan nooit veel kosten. Daarna kan je altjd beslissen of je de defecte onderdelen zelf vervangt of niet. Succes!

vincent11782 (0), 18 jaar geleden

Hola Michel,
Dat wat je zegt over de dealer is maar al te waar, die kloppen echt het geld uit je zak! Ik heb voordat ik de startmotor verving alle 4 de gloeibougies vervangen (kostte ook al bijna 200 euro). Ik was trouwens voor een diagnose al bij de dealer (Noteboom in R'dam) geweest, ze sloten hem aan op de computer, zeiden dat er een storing was, maar ze wisten niet precies wat het was. Ik zou volgens hun de auto een dag daar moeten achterlaten zodat zij op hun gemak konden onderzoeken wat er daadwerkelijk aan de hand was. En dit tegen een uurloon van 80 euro!!! Ik heb daar dus feestelijk voor bedankt. Het "onderzoek" zonder dat het dus iets opleverde kostte mij ook al 40 euro. Deze dealer ziet mij dus nooit meer terug! In ieder geval mijn dank voor je advies, ik zie wel wat ik doe. Kan het denk je trouwens kwaad als je met dat knipperende voorgloeilampje blijft doorrijden?
Mvg, Vince.

mla7936 (0), 18 jaar geleden

Hoi Vince,
Het lijkt me geen goed plan om door te rijden met een storingswaarschuwing. Aan de andere kant begrijp ik goed dat je gefrustreerd raakt door het voorstel van de dealer!
Heb je geen techneuten in de kennissen- of familiekring die je op weg kunnen helpen? In elk geval blijkt dat je gloeibougies niet de oorzaak kunnen zijn: die zijn immers vervangen. Dan zou je toch denken aan de (aansluiting) van de luchtmassameter.
Ik adviseer je de stekkers nog eens te controleren, en wat het verschil is tussen starten/rijden met een losse stekker en met een vastgemaakte stekker. Als je geen verschil merkt dan ligt het waarschijnlijk toch aan de meter. Ik kon er laatst een kopen via Marktplaats, nieuw in de doos (Bonsee uit Zeewolde).
Voor 50 euri kan je een gokje wagen lijkt me, zeker gezien de prijzen die dealers hanteren. Let wel op het juiste type, want er zijn diverse 626 DiTD modellen op de markt!
Een luchtmassameter is binnen een half uurtje zelf te (de)monteren, zelfs voor mensen zonder een opleiding motorvoertuigentechniek. Voor de rest zou ik het ook niet goed weten, behalve het standaard advies het lucht- en dieselfilter regelmatig te controleren en bij ernstige vervuiling te vervangen. Helaas houdt mijn kennis van auto's hier op.
Nogmaals succes!!

vincent11782 (0), 18 jaar geleden

O.K. Michel, je hebt mij aardig op weg geholpen, waarvoor mijn dank. Ik zal je suggesties nadere aandacht schenken.
mvg, Vince.

mla7936 (0), 18 jaar geleden

Good Luck!!

Sander1978 (0), 17 jaar geleden

Ik had ook laatst een knipperende voorgloeilampje van Mazda 323 2.0 DITD.

Na het reviseren van de brandstofpomp bij Terlouw Klaaswaal hebben ze daarna de EGR-klep afgesloten omdat, ik heb nogal vond roeten.
Het geval was dat na 1,5 jaar rijden het voorgloeilampje ging knipperen...heb hem laten uitlezen bij de mazda-dealer en resultaat storing EGR de monteur wat gerommeld en een stukje pastic onder het pennetje van de sensor van de stand EGR geplakt. Dit verhielp het nog niet...helaas.
Baalde hiervan (nieuwe EGR 300 euri) dus zelf nog eens wat geprobeerd...oplossing gevonden in nog een stukje plastic erbij ons de sensor en dit heeft tot nu toe de storing opgelost.
De EGR-klep is waarschijnlijk ingesleten en staat dieper als normaal dus meet de sensor verkeerde waarden dus nou houd je de klep voor de gek.
Hoop zo weer kilometers vooruit te kunnen...

robertverbeek (0) PRO, 17 jaar geleden

He Vincent kom is een keer bij de mazdadealer in moordrecht daar wordt nog gewerkt voor 45 eurootjes per uur
en die zijn er niet om al je geld uit je zak te troggelen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.