Allemaal,
ik weet wel dat het niet de bedoeling is om soortgelijke dingen hier te posten, maar zou toch even jullie mening willen. Ik ging gisteren mijn mazda 6 (110.000km) terughalen in de garage na een groot onderhoud+vervanging distributieriem. Remblokjes waren ook vervangen. Ik kreeg de factuur => 897 euro!! Dit is toch een absurd bedrag, niet? Heb zelfs geen telefoontje gekregen ivm excessieve kosten. Bedankt voor jullie reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Santa zal ongetwijfeld hier ook op reageren ;) denk ik.
Je zult toch ten rade moeten gaan bij de garage ben ik van mening, niet dat ik het bedrag ga betwisten maar de afspraken die onderling gemaakt zouden kunnen zijn.
De distributiriem vervangen is ook niet binnen een half uur gepiept, buiten het feit wat nog meer naar voren is gekomen onder het begrip groot onderhoud.
Je hebt natuurlijk met materiaal/onderdelen/reparatie kosten te maken, eventueel verwijderings bijdrage enz.
Als jij daarintegen geen opdracht hebt gegeven voor andere extra bijkomstigheden en op de hoogte gebracht moest worden hiervan, kun je denk ik alleen bezwaar maken tegen de voor jou hoog opgelopen rekening enz, enz.
die een inbreuk maakt op je overige financiële verplichtingen, waaraan je niet gedacht hebt op de rekening van de garage dat die zo hoog uit gevallen is volgens jou.
Ik denk dat er meer frustratie bij je zit dat ze je niet gebeld hebben hierover, tracht een regeling te treffen met de garage dat dit buiten je verwachting om is gezien de omstandigheden..
[quote=Stef11088]Dit is toch een absurd bedrag, niet?[/quote]
Moi,
Neen, 897 is wel veel geld, maar daar gaat het niet om. Grote beurt: 377, distributie: 335, remblokken: 168. (= 880)
Kijk maar even op de site van Mazda: http://www.mazda.nl/content/pdf/mazda6on...
Die 168 voor de remblokken deed mijn wenkbrauwen wel even fronsen, maar ook daar zal wel een reden voor zijn.
Het is dus niet raar dat ze niet gebeld hebben, het zijn geen excessieve kosten. Je kon dit van te voren verwachten.
Groet,
Bert
17 jaar
[quote=TheoStek]Santa zal ongetwijfeld hier ook op reageren ;) denk ik.[/quote]
Na zo'n spontane uitnodiging kan ik dat natuurlijk niet achterwege laten, Theo... ;)
Zoals al omschreven hanteren dealers vastgestelde bedragen voor vastgestelde reparaties.
Men kan dus van tevoren weten bij benadering hoe hoog de rekening zal worden.
Echter, indien men zaken (met een behoorlijke kostprijs) zoals remblokken gaat vervangen en de klant heeft daar GEEN opdracht voor gegeven en de dealer heeft ook GEEN toestemming aan de klant gevraagd bij constatering, zou de klant in principe die kosten niet hoeven te betalen....
Puur juridisch gezien.
We gaan het dan NIET hebben over de oplettendheid van de dealer om die blokjes alvast maar te vervangen.
De klant dient te betalen waarvoor hij opdracht heeft gegeven. Da's duidelijk.
Uiteraard heeft de dealer de versleten remblokken aan de klant laten zien....?!
Hier zijn al veel meer dealers mee het schip in gegaan.
IK heb het al bij een dealer meegemaakt dat de klant voor zijn opdracht dient te TEKENEN op een opdrachtbevestiging. Tja, hoe zou dat toch komen..?
Maar ook de klant kan zijn huiswerk beter doen: hij heeft een mond om naar prijzen te vragen en internet om zaken op te zoeken...
17 jaar
[quote=Treb]Die 168 voor de remblokken deed mijn wenkbrauwen wel even fronsen, maar ook daar zal wel een reden voor zijn.
Het is dus niet raar dat ze niet gebeld hebben, het zijn geen excessieve kosten. Je kon dit van te voren verwachten.Groet, Bert[/quote]
Ben ik dus niet met je eens, Treb. Je moet de zaak juridisch bekijken. Hoogte van het bedrag doet er dan niet toe.
Wanneer jij de auto naar een dealer brengt voor een beurt en er worden zaken vervangen (laten we zeggen 4 banden...) waarvoor jij GEEN opdracht hebt gegeven, haalt die dealer ze er maar weer af en plaatst de oude weer terug. Puur theoretisch juridisch gezien is er voor de banden geen overeenkomst gesloten tussen klant en dealer en zonder overeenkomst heeft de klant ook GEEN betalingsverplichting...!!!
En een goede/slimme (of door schade en schande inmiddels wijs geworden) dealer geeft zijn monteurs sowieso opdracht om de vervangen delen gewoon in de auto van de klant te leggen. De klant blijft juridisch gezien immers eigenaar van deze delen, of ze nu versleten zijn of niet....
Scheelt ook weer een bult in het bedrijfsafval!
En we kennen allemaal wel de "truc" met de "versleten" onderdelen "op voorraad" die bij geval van twijfel ff aan de klant geshowed worden.......
Klinkt een beetje vreemd, maar is het niet. Net als Rivella....
[url=http://imageshack.us][img]http://img106.imageshack.us/img106/1724/...[/img][/url]
In de praktijk lossen dit soort zaken zich vaak "in den minne" wel op, al dan niet tot volle tevredenheid van beide partijen.
17 jaar
Om zaken nog even te verduidelijken: het valt de dealer/monteur te prijzen dat hij de (kennelijk) versleten remblokken heeft gesignaleerd en heeft vervangen om schade aan de schijven te voorkomen en de veiligheid te waarborgen.
Het valt diezelfde dealer wel kwalijk te nemen dat hij hiervoor niet even contact heeft opgenomen met de klant.
Uiteindelijk komt het er op neer dat de dealer goed werk heeft geleverd en geen absurde prijzen heeft gehanteerd (er van uitgaande dat het normale vastgestelde prijzen zijn).
Dat de rekeningen voor autoreparaties hoog zijn is nu eenmaal een feit. Daar heeft de van rijkswege opgedrongen euro ook van alles mee te maken.......
17 jaar
Je hebt natuurlijk gelijk. Als er over de remmen geen afspraken zijn gemaakt, dan hadden ze daarover moeten bellen. (mijn wenkbrauwen begonnen trouwens te bewegen vanwege de hoogte van het bedrag van de remblokjeswissel)
Ik raak ondertussen nieuwsgierig naar die resterende 17.
17 jaar
Grootschalig gebruik van kleinmateriaal....?
17 jaar
Ik denk dat de vraagsteller ook de hand in eigen boezem zal moeten steken.
In normale gevallen is een auto(eigenaar) voorzien van een onderhoudsboekje met daarin een onderhoudsschema.
Bij dit schema staat precies vermeld wat er bij een bepaalde beurt bekeken, vervangen en/of bijgesteld moet worden.
Dit zal ook voor o.a. de remblokjes gelden. Gezien de kilometerstand is het niet verbazend dat deze (weer) zover versleten waren. In het schema zal ook zeker staan: controle/inspectie remvoeringen/remblokken: indien nodig vervangen.
De auto is ook niet voor niets voor "groot onderhoud" naar de werkplaats geweest.
Maar even een uitleg van de werkzaamheden tijdens het ophalen van de auto had ook een hoop ergernis kunnen voorkomen.
Gr.
Uitleg vooraf lijkt me ook niet overbodig. "Een nieuw distributieriempje erom leggen". Dat klinkt voor de leek al snel naar 'een klusje van een paar tientjes'. Als er dan ineens 335 op je rekening staat is het wel even slikken.
17 jaar
Hallo Stef, daarom spreek ik ook altijd een bedrag af of vraag of ze sowieso even willen bellen bij calamiteiten.
Maar stef, vraag jij jezelf weleens af wat jij bij je baas kost als tie je aan een klusje zet.
Dit zijn nou eenmaal de prijzen die het moet kosten bij een dealer.
Bij een universeel zal je wel wat goedkoper uit zijn, maar uiteindelijk is elke cent teveel aan een auto.
Maar stef, je brengt je auto ook voor ONDERHOUD naar de garage, dat kost nu eenmaal geld en niet zo weinig meer tegenwoordig.
Dan moet je de auto niet naar de garage brengen en gewoon door knorren.
Dan kost het vanzelf een veelvoud van dit bedrag.
17 jaar
...... en zien we hem vanzelf weer op deze site verschijnen met vragen......
[url=http://imageshack.us][img]http://img511.imageshack.us/img511/6264/...[/img][/url]
17 jaar
aan allen, bedankt voor jullie bijdragen. Heb mijn mazda ondertss terug moeten binnendoen : hij maakte een fluitend geluid bij het optrekken en de remblokjes sleepten en piepten. Gisteren belde de garagist : één of andere spanner bij de distributieriem was 'ineens' kapot!!!!! 1 dag na de plaatsing van de distributieriem. En ik zou weer moeten betalen!!! 170 euro excl btw en excl werkuren! En dat terwijl de auto prima reed voor ik hem binnen deed voor een onderhoud. Ben er 100% zeker van dat door slechte montage van de distributieriem, dit nieuwe defect is ontstaan!! En ik zou er voor moeten betalen? hoe ga je hier mee om? en hoe bewijs je zoiets?
17 jaar
Jij hoeft niets te bewijzen bij het nieuwe defect, dat is aan de garage.
Je mag in iedergeval een deugdelijke reparatie verwachten dat is het recht, jij hebt meteen de auto terug binnen gebracht na het konstateren van vreemde geluiden.
Ik heb zelf bij een garage gewerkt en daar werd altijd de spanrol vervangen, rederlijker wijs had de garage dat ook moeten doen.
Omdat er aan de distributieriem is gewerkt en de spanrol een onderdeel ervan is, is mijn mening dat de garage dit niet in rekening kan brengen, wel de spanrol dien je te betalen.
De kosten van de spanrol is niet de kop af op een reparatie van 800 euro, dus had de garage moeten nadenken en kunnen voorkomen dat hij dubbel werk moest doen en daar hoef jij niet voor op te draaien.
groet,
ben juist in garage geweest : bleek de hydraulische spanner te zijn die olie lekte en dus de riem niet meer naar behoren kon op/ontspannen. Toch wel straf dat net een paar uur na de vervanging van de distributieriem, dit gebrek zich manifesteert.
17 jaar
Dat had de garage/monteur moeten zien dat die lekte? dit lek ontstaat niet meteen na een vervanging/reparatie van de riem.
Om kort te zijn zal het probleem niet opgelost worden op dit forum, dat moet je zelf doen.
Vind het nog wel meevallen , eigenlijk hadden ze bij 120000 km ook nog de kleppen moeten stellen en het brandstoffilter moeten vervangen.
De 120000 km beurt kost ca 1500 en als de spanrollen daar nog bijkomen dan komt er nog ca 500,- bij.
Het is een hele grote beurt:
kleppenstellen
distributie
bakolie vervangen
brandstoffilter
remvloeistof
grote beurt
Hieronder een aantal prijzen van de dealer (alleen materiaal kosten)
Distributieriem 124.55 ex btw
tussenwiel 97,74 ex btw
lever,tensioner 172.11 ex btw
spanner v.snaar 199.37 ex btw
De volgende keer ga ik wel een mercedes of bmw rijden is stukken goedkoper
MAF sensor kost 300,- incl btw
EGR klep kost bijna 500,- incl btw
Rij zelf mazda6 diesel uit 2004 maar kan je wel vertellen dat het ook mijn laatste Mazda is geweest, De pijzen van onderdelen zijn gewoon absurd
Zelf een subaru GTT turbo is nog goedkoper in onderhoud (heb er zelf 1 gehad).
mvg raymond
17 jaar
"Op een dag rijd je geen Mazda meer, maar TDI......"
17 jaar
Helaas Santa, die zijn ook niet goedkoop in onderhoud.
Getuige de topics over audi en nokkenassen en turbo en distributie.
En vw met de massa vliegwielen en distributie perikelen en turbo en Egr.
17 jaar
Daarom rijd IK ook geen 2.5 TDI (en zeker niet die van die beruchte bouwjaren) Primera.... ;)
Het lezen van topics verstrekt veel informatie. Dit zou "men" heel goed kunnen gebruiken bij aanschaf van een auto. Helaas koopt men vaak EERST een auto en komt men pas DAARNA hier op de site...
Distributieprijzen zijn niet echt duurder dan die van Mazda, turbo's kunnen gereinigd worden met Abcon, EGR kun je gewoon afsluiten en voorts kun je natuurlijk OOK uitwijken naar een universeel autobedrijf i.p.v. een dealer.
2 massavliegwielen komen idd veelvuldig voor en kosten gauw zo'n 500 euro. Vervangen door een massief exemplaar is dan ook een optie, aldus www.tdiclub.nl
(Ik maak maar ff weer reclame voor hun want dat schijnen ze enorm prettig te vinden. Ik denk dat ze als PRO'S inmiddels allemaal wel bij AMT zitten!)
Maar natuurwetten laten zich NIET voor de gek houden: je rijstijl (lees: bediening van het mechaniek) bepaalt de slijtage!
Ikzelf tuf al 265.000 km met het nog steeds perfect functionerende af fabriek gemonteerde 2 massavliegwiel rond en rijd NIET als een bejaarde op zondagmiddag...!
17 jaar
de meeste mensen weten dit allemaal niet.
Die kopen een auto zoals ze een bed kopen,het bed moet lekker liggen en de auto moet lekker rijden.
Als we er dan ook nog eentje kopen van een gerenommeerd merk, dan zitten we gebeiteld.
Als ze dan met torenhoge onderhoudskosten komen te zitten, dan zijn ze verloren voor het merk.
De meeste mensen weten niet eens waar een turbo zit of wat een egr is, laat staan wat tie doet.
Hoef ik niet te weten, weet de garage wel is het antwoord.
Er zijn nog steeds mensen in mijn omgeving die nooit vloeistoffen peilen, doet de garage bij de beurt toch?.
Wij hier op de site hebben interesse in de techniek en weten waar abraham de mosterd haalt.
De meeste varen blind op hun garage, ze hebben er immers zelf geen verstand van.
17 jaar
Ben het tot op de laatste letter helemaal met je eens, Primera!
Daarom probeer ik ook vaak mensen aan het nadenken te krijgen, maar je hebt gelijk: dan moeten ze natuurlijk WEL eerst op deze site komen!
Alhoewel simpel googelen op b.v. die 2.5 TDI-nokkenassen meer dan een dag leesvoer oplevert!
17 jaar
Wederom mee eens.
Als je iets wilt kopen wat een behoorlijke som geld kost, is het eerste geld verdient door je in een aantal zaken te verdiepen.
Een avondje op internet kan je keuze behoorlijk beinvloeden.
Gebruikers ervaringen zijn de beste leermeesters.
Maar mensen willen dit vaak helemaal niet weten, want dan moeten ze er over na gaan denken.
Mensen kopen bijv een Opel omdat pa ook altijd een opel reed.
Of het ding nou uit mekaar valt van ellende of klappen met geld kost en een brok ergernis van jewelste is, de volgende is toch weer een opel.
Want ze kregen zo goede inruilprijs omdat ze er zoveel pech mee gehad hebben.
Het zijn vaak de subjectieve redenen waarom iets aangeschaft word.
Daarom ga ik ook niet veel mee om te kijken naar een auto, want dat word nog weleens gevraagd.
Als er dan aanmerkingen zijn op de auto, dan ben je vaak een zeurpiet of, je hebt altijd wel wat te mekkeren.
In gedachten is de auto al gekocht, het enigste wat ik moet bevestigen is dat het een mooie auto is.
een auto is vaak toch ook een emotionele aankoop voor een hoop mensen.
Of tie auto nou toegespitst is op hun wensen is niet meer zo belangrijk.
Hij smoelt lekker of er zitten mooie wielen onder en niet te vergeten: het is weer wat nieuws!.
Daarom rijden veel mensen de garage uit met een auto waarvan ik denk: hij is de helft nog niet waard!.
Maar goed, ze rijden er ook jaren mee.
En als je er geen verstand van hebt, is alles goud wat er blinkt.
17 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar