close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda Mx5: koude start probleem

Bouwjaar: 1991, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1600cc

hallo iedereen, mijn wagentje starte altijd perfect tot voor kort laat hij het bij koude start afweten hij loopt op twee of drie poten, puft en hapt met veel rook en plotse stijgingen en dal van het toerental en houd in als ik gas geef, ook het servicellampje brand tot hij warm gelopen is, ik zoek in de buurt een diagnosetoestel te lenen, en denken jullie ook aan de lambdasonde of lfrvalve ?mvg Guy

Geplaatst door

guyleroi (0)

al 13 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Denk eerder aan een probleem met de ontsteking , zeker gezien hij koud op 2 of 3 cilinders loopt .

denk dan aan doorslaande bougiekabels - versleten bougies - vochtige of versleten verdelerkap - haperende bobine .

Hoe loopt de motor als hij op bedrijfs temperatuur (warm) is , loopt hij stationair dan wel goed ?

limbra 1415
vip badge

11 jaar

de motor loopt als een naaimasjientje wanneer hij op temperatuur is en het servicelampje uit blijft.
mvg Guy

guyleroi 0

11 jaar

Als het lampje brand dan kun je een foutcode uitlezen.

Nico8119 0

11 jaar

tja, de eerste binnen bereik garage is een 35 km ver, dan is hij goed warm en geen problemen meer, zal ik hem moeten achterlaten natuurlijk.

guyleroi 0

11 jaar

Als het goed is, dan wordt de storing onthouden. Uitlezen kan dus ook later als het lampje niet meer brand.

Nico8119 0

11 jaar

Uitlezen kun je ook zelf d.m.v. de knippercode .

Onder de motorkap zit de diagnostic aansluiting , zie afb. 1 , (in het gele vakje)
verbind d.m.v. een draadje of paperclip contact TEN met contact GND , zie afb. 2 + 3 .
Zorg dat alle verbruikers uit staan (ook de binnen verlichting) en zet de auto op contact (>NIET starten<) .
Het motor storing lampje gaat nu knipperen ,
voorbeeld: 2 x knipperen - gevolgd door korte pauze - 4 keer knipperen is dan code 24 ect . . ., tussen de code`s door is er een langere pauze.

Code(`s) kun je hier vermelden eventueel.

limbra 1415
vip badge

11 jaar

@Limbra
ik heb de diagnosetest met een paperclip gedaan en het controlelampje knippert 9 keer, telkens met 4sec ertussen.
de foutcode is dus 9, nu nog de hier aan toegekende foutcode vinden?
kan je me verder helpen?
mvg Guy

guyleroi 0

11 jaar

ik heb wat rondgesurfd en heb al iets gevonden

Water Thermistor, =is dit de thermostaat ? of een sensor die ergens in het koelsysteem is geplaatst, maar waar ?
mvg Guy

guyleroi 0

11 jaar

Klopt error-code 9 is idd de "water thermistor" > De koelvloeistof-temperatuur sensor .

Deze zorgt ervoor dat de ECU (computer) weet welke temperatuur de motor heeft zodat de juiste hoeveelheid brandstof ingespoten wordt,
een koude motor heeft meer brandstof nodig (rijker mengsel) dan een warme motor , maar dit terzijde .

Ik heb helaas niet de juiste gegevens bij de hand waar deze sensor zich bevind bij jouw auto.
Normaal gesproken zit deze bij het thermostaathuis (bovenste slang radiateur volgen en je ziet het thermostaathuis),
is de sensor met de meervoudige stekker aansluiting , volgens mij bij jou de groene sensor .

(misschien dat iemand anders hier op het forum de juiste plaats weet, of je vraagt het ff na , bij een mazda garage).

Altijd een originele koelvloeistof temperatuur sensor gebruiken , een after market / immitatie sensor werkt niet altijd goed met de ECU samen .

Vervangen bij koude motor en zorg dat je een fles verse koelvloeistof bij de hand hebt omdat er wat KVS uit loopt bij vervanging .

succes .

limbra 1415
vip badge

11 jaar

I DID IT !
door de leidraad die ik hier verkreeg door jullie is mijn wagentje hersteld, de groene water thermometer bevindt zich op een héél moeilijk te bereiken plaats,
nmlk, onder de bobijn tussen dasch en blok, na wat gevloek, krassen, sneden in m'n hand en met zweet heb ik de onderste bout kunnen lossen, en eenmaal dat die een kwart draai heeft gehad komt hij gemoedelijk mee los, de sensor heb ik vervangen door identiek dezelfde maar dan van een opel benzinemotor ( ook een groene), enkel het opgegoten ruggetje om de stekker op te schuiven heb ik er af gesneden en dit alles voor proef, et voila! hij draait nu als een naaimasjientje, dus laat ik die maar zitten.
mijn dank aan iedereen en voor de snelle reacties.
mvg Guy

guyleroi 0

11 jaar

Mooi dat het gelukt is en je auto weer als een naaimachientje loopt ,
thanx voor de feedback en de foto`s .

groetjes limbra.

limbra 1415
vip badge

11 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.