Mazda Mx5: MX 5 - Koelwater lekkage achter de motor, vlak onder de ontsteki

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

We hebben nu zo iets vreemds.
Bij onze Mazda MIATA MX 5 NA is er een koelwaterlekkage achter de motor, vlak onder de ontsteking.
Het is heel moeilijk te zien achter de motor, maar daar zit vlak onder de (temperatuur)zender een zwart rubber dopje met een klemmetje er op.
Nu stroomt het water uit/langs dat rubbere (afdek)dopje.

We hebben geen idee wat dit voor iets is, bij de Mazda dealer wisten ze het ook niet (en ze hadden volgens mij geen zin om het ergens op te zoeken).
Het probleem is dat je er haast niet bij kunt en eerst het e.e.a. moet demonteren.
Vandaar eerst mijn vraag of iemand weet wat dit voor iets is en of het redelijk eenvoudig te verhelpen is.

Met een telefoon tussen het motorblok en het schutbord hebben we een foto kunnen maken, zie hieronder.

NB: bij sloop bij ons in de buurt staat ook een MX5 van 1990, maar daar zit het niet op!


Vr.Gr.
Ed


[url=http://postimage.org/image/8ain9rerp/][img]http://s10.postimage.org/8ain9rerp/MX5_l...[/img][/url]

VoWi

Geplaatst door VoWi (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda MX-5? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Miata is volgens mij een export type .
MX5 club , kan je denk ik precies vertellen van hoe of wat.
Kan trouwens niet zien wat je bedoeld.

VoWi (0), 11 jaar geleden

Het is onderaan op de foto die zwarte "stip", net onder de kabel.
Achter de kabel zie je de zender zitten met een rood stekkertje er op.
Dus dat zwarte rubbere dopje zit vlak onder de zender.
Als je heel goed op de foto kijkt zie je dat dat dopje met een klemmetje bevestigd is.
Maar waarop?
Een ontluchtings nippel of zo en dat die dan nu is gaan lekken?

Ben inderdaad ook benieuwd of er misschien iemand van een MX5 club reageerd.

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Is een afblind dopje op een pijpje , vermoedelijk om bv een standkachel/motorverwarming op aan te sluiten.

VoWi (0), 11 jaar geleden

Ok, wat kan ik dan het beste doen.
Je komt er bijna niet bij, dus ik ga eerst wat kabels losmaken zodat ik er net met mijn hand tussen kan komen (hoop ik).
Wellicht lukt het dan dat klemmetje er af te halen met dopje.
Als dit allemaal lukt, is het dan gewoon weer een kwestie van met iets afsluiten?
Ik neem aan dat daar ook druk op komt te staan of niet?
Of als het inderdaad een pijpje van een standkachel is, kun je die er dan uitdraaien en dan een boutje er in zetten?

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Staat je koelwaterdruk op , 1 bar ongeveer , nieuw afblinddopje moet toch wel te leveren zijn door de dealer ? ook al hebben ze geen zin om te zoeken.
Automonteur spelen is niet altijd makkelijk , mooie uitdaging.

Nico8119 (0), 11 jaar geleden

Is het klemmetje nog goed? Ik heb zelf weleens een koelwaterlekkage (weliswaar andere auto/ander merk) gehad omdat een slangenklem helemaal was weggeroest.

ilspeed (0) PRO, 11 jaar geleden

Ik denk dat je dit onderdeel nodig hebt, afdop stopje
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_...

[url=http://postimage.org/image/4f9xd1oyx/][img]http://s12.postimage.org/4f9xd1oyx/NAB_7...[/img][/url]

VoWi (0), 11 jaar geleden

Wouw, hoe heb je dat gevonden?
Het ziet er wel groter uit, maar dat zal wel aan de foto liggen.
Zit dit er dan gewoon los op gedrukt?
Of met een klemmetje?
Weet je misschien ook waarom dit er op zit?
Is dit inderdaad om in sommige landen een standkachel aan te sluiten?

Vr.Gr.
Ed

MX3 1.6 16v (0), 11 jaar geleden

Ik geloof niet dat het vernieuwen van zo'n rubber dopje nut heeft, als er ergens koelwater lekt. Er zal wel iets anders aan de hand zijn, bv een lekkende pakking of O-ring.

ilspeed (0) PRO, 11 jaar geleden

[url=http://postimage.org/image/wwqr6hwi1/][img]http://s12.postimage.org/wwqr6hwi1/image...[/img][/url]

Zo ziet het er van de achterzijde uit, het is of het dopje of de slang die naar de kachel loopt. Als je toch bezig gaat kun je beide direct vervangen.
Het dopje wil door warmte uitdrogen en kapot gaan, hetzelfde geldt voor de kachelslang.
Als je hiermee aan de slag gaat is het tijdelijk verwijderen van de bobines en nokkenas sensor aan te raden, bij het verwijderen van de nokkenas sensor wel even goed merken hoe deze staat.

Het dopje zit met een klemmetje vast, ik geloof dat het deze is:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_...

De kachelslang is deze:
http://www.ilmotorsport.de/shop/article_...

De aansluiting zit daar omdat dit blok voor dat het in de mx-5 werd gebruikt in de 323 serie is gemonteerd, hierin was de waterloop tegenovergesteld als in de mx-5. Er zat toen dus waarschijnlijk een andere functie op aangesloten. In latere modellen mx-5 is het weggehaald.
Het is in de mx-5 dus niet aanwezig om er iets specifieks op aan te sluiten.

Waarschuwing! als je met de kachelslang aan de slag gaat let dan op dat de slang bij het schutbord op een koperen pijp vastzit die bij de geringste druk vervormd en dan niet meer dicht te krijgen is! Makkelijkst is om de slang kapot te snijden.

VoWi (0), 11 jaar geleden

Dag Ilspeed,

In een woord: GEWELDIG!
Vorige week dinsdag de bestelling (gelijk wat filters e.d. besteld) gedaan en vrijdags had ik het pakket al binnen.
Zondag middag aan de slag gegaan met een goede zaklamp en een combinatie tang.
Om ruimte te maken heb ik 1 beugel waar kabels aan vastzitten losgemaakt en ik heb de watersproeiertank weggehaald zodat ik makkelijk languit met mijn arm er tussen kon wurmen (dat ging net aan).
Met de combinatietang kreeg ik het oude klemmetje er niet af, maar wel met een monier tang (nijptang met lange handvaten).
Met de moniertang kon ik ook voorzichtig het oude rubbertje er afschuiven.
En daarna was het een makkie. Nieuw stopje er goed opgedrukt, bij besteld klemmetje er overheen geschoven en het borgje er af getrokken zodat het opensprong en vast zat. Een goede zaklamp was wel een vereiste want anders zie je helemaal niets daar achter dat blok.
Ook nog even de radiateur leeg laten lopen (zat bijna alleen nog water in van het bijvullen) en voorzien van nieuwe koelvloeistof. Ook het overdruktankje nog even leeggegooit en schoongemaakt en weer gevuld.
Bij elkaar op mijn gemakje ca. 2 uurtjes bezig geweest,
De kachelslangen zagen er nog vrij goed uit en heb ik nog maar laten zitten.
Helaas nog niet kunnen starten, de accu was nu echt over. ik heb hem al een paar keer moeten bijladen maar nu gaf dat geen resultaat meer.
Dus komende zaterdag een nieuw accuutje halen en dan moet het gaan lukken.
De accu is trouwens altijd wel gauw leeg als hij een tijdje staat, komt dat door de startonderbreker en de benzinemeter die altijd stroom gebruikt?

Nogmaals mijn DANK, dank, dank.

NB: ik ga morgen een nieuwe vraag gaan stellen over een bijgeluid uit versnellingsbak of cardan, wellicht weet je hier ook iets op.

Gr.
Ed

VoWi (0), 11 jaar geleden

Het gaat nog niet allemaal naar wens.
Alles werkte weer naar behoren en na een paar dagen kwam mijn dochter met de Mazda thuis met een opgelopen temperatuur meter.
Zo te zien sloeg de koelvin niet aan.
Als ik de stekker van de zender/thermoschakelaar haalde en deze doorverbond met massa dan draaide hij wel.
Dus nieuw zendertje/termoschakelaar gekocht (die op het termosstaat huis zit) en dacht dat het weer was opgelost.
Zelf heb ik er een week mee naar mijn werk gereden en mijn dochter is dit weekend er mee naar Wormerveer en Amstelveen mee heen en terug geweest.
Echter vanavond kwam ze thuis en stond het overdruktankje weer te koken en de temperatuur was tot 3/4 opgelopen.
Gelijk even gekeken of de koelvin draaide, helaas niet dus.
De stekker heb ik even van de zender/termoschakelaar gehaald en met een draadje doorverbonden naar massa, helaas geen resultaat.
Alle zekeringen nagelopen, zowel in motorruimte als binnen onder dashboard.
Geen kapotte zekeringen, wel voor de zekerheid even er uit gehaald en weer terug gezet.
Vervolgens de stekker van de koelvin losgemaakt en met draadjes contact gemaakt met een reserve accu, yes, koelvin draaide.
Vervolgens stekker met contactspray ingespoten en weer gemonteerd en wederom vanaf de stekker van de zender massa gemaakt.
En toen draaide de koelvin wel!
Dacht even dat het nalopen van de zekeringen en het in spuiten van de stekker succes gehad hadden.
Vervolgens eind gaan rijden, ook op de grote weg, en tot zover ging het goed.
Vervolgens op een parkeerterrein ergens onder een lantaarnpaal gestopt en motorkap open gezet.
Na een tijdje stationair lopen ging de temp oplopen naar 3/4 maar de vin sloeg niet aan??
Vervolgens weer de stekker van de zender/termoschakelaar gehaald en massa gemaakt, de vin sloeg aan.
Weer op de zender gezet, niets.
Nog eens de stekker er af gehaald en toen ging de truc niet meer op.
Hoe vaak ik ook probeerde met massa maken om de vin aan het draaien te krijgen, het lukte niet.
Ik hoorde dan wel klikken in de zekeringkast in de motorruimte.
Echter de zekeringen waren heel.
Voor de volledigheid nog even een paar zekeringen met elkaar verwisseld, maar ook dat gaf geen resultaat.
Wat kan het nu zijn?
Dus dat de ene keer wel de vin aan gaat en dan weer niet.
Want volgens mij is dat de oorzaak dat de temp oploopt.
Of zal het een lekke koppakking zijn........

VoWi (0), 11 jaar geleden

Ik ben weer een stap verder.

In het kastje naast de luchtfilter heb ik TFA en GND met elkaar verbonden.
En ja de fan ging draaien.
Ook weer geprobeerd d.m.v. massa maken in de stekker die op de thermoschakelaar zit en ook toen draaide de fan weer.
Een stuk gaan rijden met draaiende fan (TFA en GND doorverbonden) en de Temperatuur bleef goed, ook op de snelweg.
Bij een parkeerplaats onder een lantaarnpaal gestopt en onder de motorkap gekeken.
De fan draaide NIET MEER!!!! En de Temperatuur ging langzaam oplopen.
Dus daar zit ergens het probleem!
Blijkbaar draait de fan wel als de motor (redelijk) koud is, maar bij warme motor blijkbaar niet meer?
Ik besef nu dat het hier waarschijnlijk allemaal om te doen is geweest vanaf het begin af aan.
Heeft iemand enig idee wat hier de oorzaak van is?
Kan dit een relais zijn die nadat deze warm wordt niet meer werkt?
Of de fan zelf?

kaleido 1 (1620) PRO, 11 jaar geleden

Op het moment dat de fan zou moeten draaien , meten of je spanning krijgt op de fanmotor , zoniet terug meten.
Als er wel spanning staat op de fanmotor , fanmotor defect.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda MX-5 of stel zelf een nieuwe vraag.