Mazda 323: Mazda 323 1.3 1999 sensor probleem?

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.3

Mazda 3 deurs 1.3, 74,000 kilometers, loopt als een naaimachine...als die loopt. Meestal gaat het prima, maar af en toe tijdens het starten slaat de auto heel even aan en valt na 2 seconden gelijk weer weg. Dit kan je 3 keer achter elkaar doen, dat de auto start maar gelijk weg valt en daarna draait de motor wel, maar slaat helemaal niet aan. Meestal na 5 min. wachten start het wel weer en loopt weer echt 100%. Nog nooit uitgevallen tijdens het rijden, alleen met starten. Lampje met de steek sleutel brand heel even met starten maar slaat af na 5 seconden mits de auto blijft lopen. Als het uitvalt dan knippert het lampje heel even.

Hoe de auto weg valt doet me denken aan een Volvo waar ik mee bezig was, uiteindelijk had ik de brandstofpomp relais vervangen en was het probleem opgelost. Verschil is, de Volvo viel ook weg tijdens het rijden. Ik wilde even een Mazda kenner vragen, denk je dat de relais bij deze ook het probleem kan zijn? Zoja, waar vind ik die? Onder het dashboard of onder de motorkap? Kleur of nummer?

Alvast bedankt,

Martin

MWMautos

Geplaatst door MWMautos (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 323? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

oldford (0) PRO, 12 jaar geleden

Heb je de reservesleutel al geprobeerd?

MWMautos (0), 12 jaar geleden

Ik zie niet echt hoe de reservesleutel mijn probleem zou kunnen helpen. De sleutel past prima, motor draait rond, het start gewoon niet iedere keer. Vaak na een korte ritje als ik even moet stoppen, bijvoorbeeld om te tanken. Dan probeer ik de auto weer te starten, die slaat aan en valt gelijk weer weg. Na 5 minuten wachten start die weer en rij ik zonder probleem weg. Gisteren voor de eerste keer had ik de 5 minuten gewacht, sloeg weer aan maar viel gelijk weer uit. Ik had ongeweer 20 minuten gewacht, bijna op het punt om op te geven toen die het weer ineens deed. Ik ben zonder probleem thuis gekomen en nu blijft de auto staan tot dat ik kan achterhalen wat er aan de hand is.

In iedergeval bedankt...

Martin

jeroen5305 (0), 12 jaar geleden

Oldford duidt op een haperende startonderbreker welke communiceert met een chip in de sleutel, wellicht werkt de reserve sleutel wel correct (andere chip). Ik denk zelf eerder aan de immobilizerunit (startonderbreker) deze gaan bij diverse type`s van mazda wel eens defect, er is zelfs eens een terugroepaktie op geweest bij de 626GF als ik het me goed herinner. Bij de Demio en 323 heb ik ze al diverse keren vervangen. Beste is laten uitlezen bij de dealer.
Je kan het ook een gebruikte erin zetten maar dan dien je meteen de computer en het contactslot mee te vervangen en eventueel alle deurslotcilinders om niet met meerdere sleutels te hoeven werken. Alleen als je een digitale KM teller hebt en je monteert de set uit een auto met een hogere km stand dan springt deze ook meteen in je eigen km teller.

MWMautos (0), 12 jaar geleden

Ah, bedankt voor de uitleg. Logisch...Ik dacht al...bedoelt hij dat als grap? Ik was er niet van bewust dat deze sleutels startonderbreking bevatten. Ik heb nu beter gekeken naar de sleutels en idd...

3 sleutels met de auto gekregen, 1 daar van heeft geen chip, wel een mazda sleutel. Ik heb de sleutel zonder chip geprobeerd, idd, starten, uitvallen. Andere sleutel gepakt...auto sloeg meteen aan.

Hopen dat dat het probleem oplost. Ik laat het weten over een paar dagen. Zo ja dan kan ik dit opschrijven als de meest simpele oplossing ivm autos die ik ooit heb meegemaakt. haha

Oldford, jeroen, bedankt!

MWMautos (0), 12 jaar geleden

Probleem opgelost. Weer bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.