Hallo ik heb een mazda 323F 15i 16v uit 1997.Het probleem is dat hij in het begin goed wou starten.Later deed hij het nog af en toe en nu doet hij niets meer.Als ik de auto op contact zet gaan de lampjes die branden moeten branden.Probeer ik de auto te starten doet hij niets lampjes blijven gewoon branden worden ook niet zwakker en het relais van de startmotor hoor je niet klikken.Dus dacht dat de startmotor stuk was en dat was ook zo nieuwe erop gezet en hij doet nog niets.De auto doet nog steeds niets precies als met het probleem lampjes branden maar met starten worden ze niet zwakker.Wie weet wat er aan de hand is of heeft iemand ook dit probleem ook als eens bij de hand gehad.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Controleer de massa punten onder de motorkap eens , van de accu > carrosserie > motorblok .
Zet anders ff een start kabel op het motorblok en de andere kant van de startkabel op de MIN pool van de accu , probeer dan eens te starten .
(let er wel op dat de startkabel geen draaiende delen raakt).
Of je contakt slot uitmeten mishien geeft die geen signaal meer bij het starten.
13 jaar
probeer eens te starten met reserve sleutel
Geen van deze oplossingen heeft effect gehad..................
13 jaar
Wat meet je op de aansluiting van de dunne draad op de startmotor tijdens het starten?
Om alles uit te sluiten kan je even dit dunne draadje losmaken en even een proefdraad aansluiten. Het andere eind van de proefdraad even tegen de plus van de accu aantikken (versnelling wel in de vrijstand!!!). Als de startmotor dan wel een reactie geeft zit het in de aansluitingen (ik ga er van uit dat je de dikke draad die van de accu komt wel stevig op de starmotoraansluiting hebt vastgezet). Geen reactie betekent een defecte statmotor/startrelais.
vr.gr. Theo
13 jaar
Wat meet je op de aansluiting van de dunne draad op de startmotor tijdens het starten?
Om alles uit te sluiten kan je even dit dunne draadje losmaken en even een proefdraad aansluiten. Het andere eind van de proefdraad even tegen de plus van de accu aantikken (versnelling wel in de vrijstand!!!). Als de startmotor dan wel een reactie geeft zit het in de aansluitingen (ik ga er van uit dat je de dikke draad die van de accu komt wel stevig op de starmotoraansluiting hebt vastgezet.) Geen reactie betekent een defecte statmotor/startrelais.
vr.gr. Theo
13 jaar
Dat heb ik gedaan maar dan hoor je het relais klikken...........
13 jaar
Dus met het proefdraadje reageert het relais op de startmotor wel maar de startmotor gaat niet draaien?
Dan zal je even op de accu moeten meten of hier wel 12 volt op staat. Ook even op de dikke aansluiting op de startmotor meten of hier wel 12 volt op staat. Als je overal minimaal 12 volt op meet en de massa in orde is (heb je toch uitgesloten door even een startkabel op de min van de accu en op het motorblok te zetten) dan kan het bijna niet anders of ook deze startmotor is defect.
vr.gr. Theo
13 jaar
Op de accu staat 12,2 volt.dat heb ik gedaan startkabels op de - pool van de accu en verschillende massa plaatsen maar dat had geen effect............
Voor dat ik de startmotor er opgezet heb,heb ik deze eerst getest met startkabels op de plus en min pool van de accu en toen deed het relais en draaide de startmotor...........
13 jaar
Zijn de contacten goed schoon van de startmotor ?
Toch maar ff meten als je ook 12 volt krijgt op de + kabel van de startmotor zoals @Theo als zei.
Je hebt de start motor vervangen omdat de oude niet werkte , aangezien het nu nog niet werkt denk ik niet dat het aan de start motor zelf ligt ,
maar in de kabelboom.
ik denk toch aan slechte massa , gebroken plus kabel (accu > startmotor) of slechte signaal kabel .
contact slot is ook verdacht hierin , heb je deze al door gemeten ?
Als een startmotor los wel werkt wil dat niet zeggen dat hij onder belasting ook werkt. Door met een proefdraadje te starten sluit je al heel veel uit. Blijft over de + aansluiting van de dikke draad op de startmotor. De klemmen op de accu wel goed vast? Je kan ook nog even proberen een slechte accu uit te sluiten door even startkabels en een tweede auto te gebruiken.
Dit moet toch een kwestie van te weinig spanning of een defecte startmotor zijn. Contactslot kan wel slecht zijn maar is door het proefdraadje omzeilt.
vr.gr. Theo
vr.gr. Theo
13 jaar
Hallo Theo ik heb een proef draadje van de + van de accu naar het relais van de startmotor en dan start hij.Dus dat wil zeggen dat het contact slot niet goed is..................
13 jaar
Benny221,
Het is mij niet helemaal duidelijk.
Je had dat met het proefdraadje toch al eerder geprobeerd? Toen tikte het relais maar draaide de startmotor niet. Vandaar mijn reactie toen of onvoldoende spanning op hoofdaansluiting startmotor of defecte startmotor.
Je hebt ook al eerder het advies gekregen eens tijdens het starten te meten op de dunne draad op de startmotor die van het contactslot komt.
Dus even voor de duidelijkheid. De eerste keer met het proefdraadje startte hij niet en nu wel?
vr.gr. Theo
13 jaar
ja hij tikte alleen maar toen starte hij niet.Toen dacht ik dat de startmotor stuk was heb een andere startmotor op gezet.Op de dunne draad staat GEEN spanning tijdens het starten........................
13 jaar
Op de dunne draad behoort in ieder geval spanning te staan tijdens het starten. Als hij nu met het proefdraadje steeds wel start ligt het voor de hand dat er iets fout gaat in de aansturing. Of dit het contactslot is kan je zo niet zeggen. Eerst even op de uitgaande zijde van het contactslot meten. Als je daar geen spanning krijgt tijdens het starten lijkt het electrische deel van het contactslot kapot te zijn. Als je daar wel spanning krijgt is de draad tussen contactslot en startmotor onderbroeken.
vr.gr. Theo
13 jaar
Ik heb gemeten direct na het contactslot maar heb daar GEEN stroom..........................
13 jaar
Dan is nu de oplossing al dichtbij..............!!?!?
Contactslot..............!!!!!
13 jaar
.......Contactslot !!
Hoi Theo ander contactslot er in gezet nu meet ik WEL stroom maar de startmotor doet niets.Het relais hoor ik ook niet klikken en draai natuur ook niet rond.Dan zou ik een nieuwe draad moeten trekken van het contactslot naar het relais toe van de startmotor.Want waarschijnlijke zit daar ook een breuk in want onder bij de startmotor meet ik geen stroom...............
13 jaar
Benny een beetje meer duidelijkheid, meet je 12V op de startmotor? En/ of meet je 12V vanuit het contactslot?
Indien wel 12V spanning vanuit contactslot maar niet op starter, dan inderdaad de draad/ kabel vervangen/ repareren.
zowel op de startmotor als vanuit het contactslot meet ik 12 volt......................
13 jaar
Benny jij moet duidelijker worden.
Dus je meet wèl spanning (om 16:03) maar geen stroom (15:47) aan het stekkertje van de stuursignaaldraad van de startmotor.
Als je massa aan de starter goed is, dan is de starter aan vervanging toe.!
Begrijp ik het goed dat je nu op de uitgaande zijde van het contactslot tijdens het starten 12 volt meet en ook op de dunne draad op de startmotor meet je 12 volt?
Hoeveel meet je tijdens het starten op de dikke aansluiting op de startmotor?
Hoeveel meet je op de accupolen tijdens het starten?
Is dit nu de derde startmotor die je probeert? Zo ja waren dit nieuwe of sloop exemplaren?
Je kan eventueel nog eens met het proefdraadje starten.
vr.gr. Theo
13 jaar
hoi Theo vanavond heb ik alles nog een keer goed bij langs gelopen en probeer je zo goed mogelijk uit te leggen.De stekker van het contactslot er af meet 12,8 volt op de stekker.Doe ik de stekker aan het contactslot meet ik op de stekker waar ik net 12,8 volt op had nu 10,9 volt.Als ik dan op contact zet heb ik nog 10,9 volt en ga ik dan starten valt de spanning van 10,9 volt helemaal weg op 0,00 volt.Onder op de DIKKE + draad van de startmotor staat 12,8 volt.Op de dunne draad van het relais van de startmotor staat tijdens het starten ook 0,00 volt.Hoop dat je nu begrijpt wat ik bedoel.........
Mvg,Ben
13 jaar
[quote=benny221]ander contactslot er in gezet nu meet ik WEL stroom maar de startmotor doet niets.Het relais hoor ik ook niet klikken en draai natuur ook niet rond.Dan zou ik een nieuwe draad moeten trekken van het contactslot naar het relais toe van de startmotor.Want waarschijnlijke zit daar ook een breuk in want onder bij de startmotor meet ik geen stroom...............[/quote]
Je hebt toch het contactslot vernieuwd.??
ja
13 jaar
Begrijp ik niets van. Is het een nieuw contactslot? Compleet met electrisch deel vervangen?
Je moet wel op de ingaande zijde (draad) van het contactslot meten en vervolgens met contact aan op de uitgaande zijde van het contactslot.
Wat meet je op de accupolen tijdens het starten?
Start hij nog wel met een nooddraadje vanaf de accu?
Trek de stekker los van het contactslot. Meter op Ohm. Zet de snoeren op het begin (stekker van contactslot)en eind van de draad (op de startmotor) die de startmotor bedient. (desnoods verlengkabeltje gebruiken). Wat doet de Ohmmeter dan.
13 jaar
doe eens een vierpunts meeting, heb je wel goede massa zte eens een massa kabel rechtstreeks van de accu op de startmotor en ook een rechtstreekse plus
Startmotor vervangen,ander Goed contactslot gemonteerd,andere massa gedaan maar hij doet nog steeds het zelfde NIETS.Ik heb geen stuurspanning op het relais van de startmotor.Wie weet of er ook nog een relais tussen de draad van de aansturing zit van de startmotor of is dat alleen een plus draad................
13 jaar
Van het contactslot gaat de draad rechtstreeks naar het relay op de startmotor; er zit verder niets tussen.
oke bedankt voor uw reactie
13 jaar
Als je op de startmotor de dikke en de dunne draad doorverbind moet hij ook starten..nr 1 en 2 op de tekening
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/580...][img]http://img580.imageshack.us/img580/6781/...[/img][/url]
ja dan doet hij wel ook met een proef draadje op nr 2 naar de plus van de accu start hij wel.Nu is de draad van het relais van de startmotor ZWART/ROOD.Maar als ik naar de stekker van het contactslot ga daar zit ook de draad ZWART/ROOD van het relais.Als het contactslot op ON zet staat er 12,67 VOLT op die ZWART/RODE draad draai ik het contactslot door dan moet hij starten verlies ik de volts want dan is het 00,00 volt.Draai ik hem weer op ON staat er weer 12,67 volt op.Als ik ga starten moet daar toch ook 12,67 volt op staan....................
13 jaar
Je heb toevallig niet een automatische versnellingbak he?
nee
13 jaar
oke..
zit die zwart/rode draad wel op de goede plek...ik bedoel meet je wel op het goede uitgaande startcontact
Nog een poging.
Trek even een nooddraad van de uitgaande zijde van het contactslot (als het kan originele draad even losmaken) naar de kleine aansluiting op de startmotor (originele draad loskoppelen). Je kan ook eerst even meten op de kant die je aan de startmotor wil zetten of je tijdens het starten nu wel spanning krijgt.
Zo kom je er in ieder geval achter of het in het contactslot zit of in de originele draad.
vr.gr. Theo
13 jaar
[quote=benny221].....Nu is de draad van het relais van de startmotor ZWART/ROOD.Maar als ik naar de stekker van het contactslot ga daar zit ook de draad ZWART/ROOD van het relais.Als het contactslot op ON zet staat er 12,67 VOLT op die ZWART/RODE draad draai ik het contactslot door dan moet hij starten verlies ik de volts want dan is het 00,00 volt.Draai ik hem weer op ON staat er weer 12,67 volt op.Als ik ga starten moet daar toch ook 12,67 volt op staan....................[/quote]
Nee Benny, op de stand ´ON´ mag er geen spanning op staan. ALLEEN als je het contactslot nog een standje verder draait (starten), DAN moet er min.12V op deze draad komen. Op het moment van loslaten sleutel, moet de spanning weer 0 V zijn. !!
Zoals jij het vertelt/ schrijft staat er zogauw de auto op contact staat, 12,67 V op het startrelais. Dat zou dan ook weer niet kunnen, want dan moet de startmotor metten gaan draaien!
Denk dat zowel het elektrische gedeelte van het contactslot verkeerd is, en/ of de (onderbroken) bedrading zit verkeerd om.
Theo zegt:
Trek even een nooddraad van de uitgaande zijde van het contactslot (als het kan originele draad even losmaken) naar de kleine aansluiting op de startmotor (originele draad loskoppelen). Je kan ook eerst even meten op de kant die je aan de startmotor wil zetten of je tijdens het starten nu wel spanning krijgt.
Zo kom je er in ieder geval achter of het in het contactslot zit of in de originele draad.
Vanavond trek ik een nood draad en dan hoor je hoe of wat.
Het meten waar je over hebt bij de startmotor bij het starten is o,oo volt...................
13 jaar
Ik bedoel ook even eerst met de nieuwe draad op het losse einde meten om er zeker van te zijn dat er daar 12 volt komt. Als de startmotor op deze manier geen reactie geeft ook even met verbonden draad meten.
vr.gr. Theo
13 jaar
wie kan mij een elektrisch schema van een MAZDA 323F 15i 16V VAN 1997 toe sturen.......
13 jaar
komt er aan....ff opzoeken
Oke alvast bedankt
13 jaar
[url=http://imageshack.us/photo/my-images/856...][img]http://img856.imageshack.us/img856/7522/...[/img][/url]
Ik heb hem ook naar je e-mail adres gestuurd...dan kan je hem vergroten
nog niets ontvangen via mijn email benny_221@hotmail.com.............
13 jaar
Opnieuw verzonden aan benny_221@hotmail.com
oke hij is binnen bedankt
13 jaar
Hallo Ralf,Theo,Hans allereerst bedankt voor het mee denken en de reactie's.Ik heb vandaag de kabelboom uit mekaar gehaald het tape er om weg.Nu blijkt dat er een startonderbreker verstopt zat onder het dashboard in het midden net boven de kachel.Deze had ik niet gevonden als ik het dashboard er niet uit had gehaald.Hij zat goed verstopt.Deze heb ik er tussen uit gehaald de draden weer in de originele staat gedaan.En de sleutel om draaien en starten maar.Dus dat was de oorzaak een goed verstopte startonderbreker.Ik was hier niet van op de hoogte heb de verkoper nog gevraagd toen ik de auto kocht als er een startonderbreker op zat maar dat was niet zo zat ook geen afstandsbediening en een sleutel bij.Nogmaals bedankt allemaal.
Mvg,Ben
13 jaar
[quote=benny221]Hoi Theo ander contactslot er in gezet nu meet ik WEL stroom maar de startmotor doet niets.Het relais hoor ik ook niet klikken en draai natuur ook niet rond.Dan zou ik een nieuwe draad moeten trekken van het contactslot naar het relais toe van de startmotor.Want waarschijnlijke zit daar ook een breuk in want onder bij de startmotor meet ik geen stroom...............[/quote]
Dus je had een slecht contactslot, èn een niet goed werkende startonderbreker !!?!! Als je nu die draad had gelegd zoals je hierboven als opperde, was dit al toen al opgelost.
Bedankt voor de terugmelding.
Nou...dat was weer een heel avontuur.
Mooi dat ie het weer doet,
bedankt voor de feedback.
Auto verkocht te veel problemen!!!!
12 jaar
Oke...
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 323 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar