Mazda 626: Mazda 626

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: JMZGF14P

Hoi iedereen,

Mijn eerste probleem en een ernstig.
Heb een mazda 626 overgekocht van mijn vader. (626 jaar 1999, benzine 1800cc)

Doordat ik zonder werk en zonder inkomsten zit heb ik de distributieriem zelf vervangen.
Dit is niet mijn beroep dus...
Je voelt mij al komen, ik heb waarschijnlijk iets verkeerd gedaan.

Doordat ik het cardanwiel (onderaan) niet los kreeg,
heb ik een schroevendraaier tussen het getande gedeelte gestoken.
Deze is dan ook verschoven.
Heb alles losgemaakt, maar hoe/waar moet ik deze terugplaatsen op de goede plaats.

1) Vervangen van de twee spanwielen.
2) NOKKENAS WIELEN I en E in het center naar elkaar.
3) CARDANWIEL op zijn gele stip op de T markering.
4) De CARDAN AS SENSOR is blijven zitten.

Is dit alles tot zover OK ?

5) Waar / hoe moet het getande gedeelte dan komen tegenover de sensor onderaan ??
Er ontbreekt 1 tandje in de reeks, waar moet deze staan ?


Alvast bedankt.
Marc

EDIT: Ik ben geen professional (hoe kan ik dit veranderen onder mijn naam ?

marco_pajotter

Geplaatst door marco_pajotter (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Marc,

ten eerste; wat jij cardanwiel noemt, is in werkelijkheid, de krukaspoelie. Daarop zit een zg tandwiel welke de riem aandrijft. "het rondsel."

Het lijkt erop dat je werkzaamheden, tot nog toe in orde is. De positie van de krukassensor is niet los geweest, dus dit is geen probleem. Laten zitten dus.

Zorg dat je krukas op T- symbool staat (= top). De nokkenassen hebben een I (= inlet) en een E (= exhaust). Deze moeten ook op een merkteken staan, op de doos van de nieuwe riem staat welke merktekens dit zijn. Durf ik ook niet uit mijn hoofd hier te vermelden.

In ieder geval niet proberen te starten, voordat je handmatig de krukas 2x hebt rondgedraaid.

Succes

marco_pajotter (0), 12 jaar geleden

Hoi Ralf_Jensen,

Bedankt voor je hulp,
sorry voor mijn woordgebruik, het is totaal niet mijn domein dus...

Mijn probleem is namelijk dat op de krukaspoelie een getand plaatje zit van ongeveer 1,5 mm dikte,
deze dient om de krukassensor te pulsen.
En deze is wel los gekomen doordat ik er een schroevendraaier heb tussen gestoken (dom, ok maar het is gebeurt)
en deze moet ik wel terug op een goede plaats krijgen tegenover de krukassensor.
En dit is nu juist de informatie die ik zoek ?

Bedankt,
Marc

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Marc, plaats hier eens een fototje.
Dat zal e.e.a. verduidelijken.

marco_pajotter (0), 12 jaar geleden

Hoi Ralf_Jensen,

Hier twee foto's:

1) de krukassensor onderaan
2) de nok in de getande plaat


[url=http://img861.imageshack.us/i/krukassens...][img]http://img861.imageshack.us/img861/6380/...[/img][/url]
KLEIN

[img]http://img861.imageshack.us/img861/6380/...[/img]
GROOT


[url=http://img4.imageshack.us/i/krukassensor...][img]http://img4.imageshack.us/img4/489/kruka...[/img][/url]
KLEIN

[img]http://img4.imageshack.us/img4/489/kruka...[/img]
GROOT




Vraag,
Hoe moet deze staan als de motor op zijn T-punt staat.

Alvast bedankt voor je tijd,
Marc

Ralf_Jensen (0) PRO, 12 jaar geleden

Mooie duidelijke foto´s. De krukas is voorzien van een spie. Die spie moet gelijk staan met het merkteken op het blok. Dan staan ook de I en de E recht tegenover elkaar, gelijk met een merkteken op de kop.
Dat getande plaatje welke jij gefotografeerd hebt, heeft ook een uitsparing welke over dezelfde spie heen valt. Dit moet corresponderen. Deze zal waarschijnlijk goed zitten, MAAR controleer dit. (indien deze niet goed zit kan het krukastandwiel ook niet goed zitten.)

S6

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.