Mazda 626: Mazda 626 Xerxes V6, koppakking probleem

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.5L v6

Mijn recent aangeschafte 626 Xerxes vertoont een vermoedelijke lekkage aan een van de koppakkingen.
Het stinkt naar koelvloeitstof en de peilstok van het koelwater is vies bruin.

Motor doet het nog goed tot nu toe, maar de pakkingen moeten beiden denk ik vervangen worden.

Zijn er mensen met ervaring met deze motoren, met misschien tips?

Zeer welkom, om te voorkomen dat ik dadelijk dagen bezig ben zonder resultaat...


Mvg

Martijn

Martyn83r

Geplaatst door Martyn83r (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mazda 626? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

R.4 (0), 12 jaar geleden

-kijk eerst even of ie ergens een lekkage heeft, voor je de koppen eraf haalt.(desnoods motor ff draaien laten, bij warme motor meer druk in het
koelsysteem, kan je gauwer zien waar deze lekt, radiateur, slangklemmen niet in orde, etc.)

-koelwater dat heel oud is wordt vaak bruin en stinkt erg.

Martyn83r (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor de tip.

Ik heb gisteren met koude motor de radiateurdop eraf gedraaid, toen de motor gestart. Na een seconde of 20 kwam er bruisend bruin koelwater omhoog.
Heb toen snel de motor weer afgezet.
Heb de auto recent gekocht, rook meteen al een koelvloeistof lucht onder de motorkap, niet in de auto gelukkig.
De koelvin slaat ook al erg vlot aan als de motor op temperatuur is, motor doet het verder prima na 270.000km.

Ik vrees voor de koppakking, maar zal het weekend nog eens kijken naar lekkages, mits je erbij kunt want de motorruimte zit redelijk volgepropt

robinwijngaard (0) PRO, 12 jaar geleden

Thermostaat vervangen, koelsysteem reinigen en nieuwe koelvloeistof er in en goed ontluchten. slang klemmen controleren

Martyn83r (0), 12 jaar geleden

Het lijkt erop dat de koppakking toch nog in tact is, en dat het probleem van de waterpomp afkomt.
In dat geval hebben we geluk.
Tijdens het testen en draaien van de motor kwam er namelijk vies roestig water vanonder de auto, aan de kant van de distributiekap.
Eerst daar maar eens kijken voor we de rest gaan opereren....

Martyn83r (0), 12 jaar geleden

Update: Distributieset + Waterpomp gisteren vervangen, probleem is nu opgelost.

Martyn83r (0), 12 jaar geleden

Probleem was inderdaad de waterpomp, compleet vervangen met de gehele distributieset, nu 7.000 km verder geen enkel probleem meer !

case closed.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.