De navigayie die af fabriek gemonteerd is geeft niet een juiste route aan. Dit zou komen omdat de gegevens van Navteq niet zouden kloppen. Wegen die er al jaren liggen staan er in als "onbenoemde weg", midden in een tunnel zou een rotonde liggen waar je rechtsaf moet gaan, op bepaalde routes leidt hij je 11 km om enz..enz.
De schuld van deze fouten worden nu afgewimpeld naat de soft-ware leverancier en het wachten is op het moment dat er een nieuwe cd-rom uitkomt met mogelijk wel de juiste wegen.
Daar heb ik echter niets mee te maken daar Mazda de leverancier van de navigatie is.
Wie heeft er ook slechte ervaringen met de fabrieks navigatie?
Als we de klachten kunnen bundelen staan we sterker en komt er mogelijk sneller een oplossing
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Heb je ook al eens op internet gekeken of er niet al een update is, waar de mazda-dealer nog niks van weer?
Ik ben totaal onbekend met het af-fabriek systeem, maar vaak kan je versie-nummer van zowel kaartmateriaal als software opvragen en dan kan je vaak simpel op internet vinden of er niet al updates beschikbaar zijn....
Zowel de software als de kaart zijn van de nieuwste versie.
Problemen ook al op de site van Navteq aangegeven, komt gewoon geen reactie op.
Mazda behoort dit trouwens op te lossen. Zij hebben de navigatie en kaart geleverd en nu schuiven ze het af op de levarancier van de kaart. Heb ik als koper van een Mazda niets mee te maken. Systeem is duur zat dus ik, en alle andere kopers van een Mazda met navigatie af fabriek, mogen dan toch een goed werkende navigatie verwachten.
18 jaar
Ik snap je reactie helemaal.
Maar van de andere kant, wat verwacht je precies van Mazda? Als zij de meest up-to-date software/kaarten aanbieden, wat moeten zij dan volgens jou nog meer doen? Het is nu eenmaal een bekend probleem dat kaartmateriaal voor navigatiesystemen nogal eens wil afwijken/achterlopen....
Wel vindt ik je voorbeeld nogal raar, van een rotonde in de tunnel. Dan is toch niet iets dat kan achterlopen zou je denken. De vraag is dus of je systeem wel helemaal juist geinstalleerd is, en of het opnieuw installeren van software/kaartmateriaal het niet beter maakt...
18 jaar
Ik geef Will02 helemaal gelijk !
Mazda moet dit oplossen.
Als je een nieuwe auto koopt moet alles af fabriek gewoon werken.
Ik ik ben dan ook van mening dat de dealer zich hiervoor moet inzetten.
Ik zou de Bovag hierover eens contacten.
mvg,
Hans.
Kasperht, Als bekend is dat een bepaalde leverancier spullen levert die niet voldoen, dan mag je toch wel eisen dat dit verbeterd of niet soms?
Niet alle navigatie systemen werken met Navteq kaarten. De andere, zoals TomTom geven wel goed aan. Het is toch van de zotte dat ik een hoop geld betaal voor iets wat niet goed functioneerd en dat ik er een goedkopere TomTom naast moet hangen?
Als Mazda geen goede kaarten kan leveren via Navteq leveren ze maar een ander systeem wat wel goed werkt.
Want die systemen zijn er wel degelijk.
18 jaar
En zo is `t.
het is trouwens ook nog een keer zo , dat een dealer de GEHELE auto inclusief af fabriek accesoires controleerd op de goede werking ervan .
Dat valt onder "aflevering" waar je overigens genoeg voor betaald.
en niet alleen matjes en een volle tank (vaak niet eens gratis)
mvg,
Hans.
[quote=kasperht]Wel vindt ik je voorbeeld nogal raar, van een rotonde in de tunnel. Dan is toch niet iets dat kan achterlopen zou je denken. De vraag is dus of je systeem wel helemaal juist geinstalleerd is, en of het opnieuw installeren van software/kaartmateriaal het niet beter maakt...[/quote]
Opnieuw installeren helpt niet. De tunnel loopt onder een woonwijk door en in de straat boven de tunnel ligt inderdaad een rotonde. Ze hebben dus 2 "verdiepingen" door elkaar gegooid.
18 jaar
OK, maar de teleatlas kaarten die tomtom gebruikt zijn echt niet beter (er zijn tomtom gebruikers die hopen dat tomtom overstapt op navteq). Probleem is dat er geen foutloze navigatie-software/kaarten bestaan. Ik snap dus wel dat je van de dealer/Mazda verwacht iets beters te leveren, maar het punt is dat kaartmateriaal altijd 1-2 jaar achter loopt en nooit 100% foutloos is. Ik denk ook niet dat de bovag op dat gebied iets voor je zou kunnen doen...
18 jaar
[quote=kasperht]OK, maar de teleatlas kaarten die tomtom gebruikt zijn echt niet beter (er zijn tomtom gebruikers die hopen dat tomtom overstapt op navteq). Probleem is dat er geen foutloze navigatie-software/kaarten bestaan. Ik snap dus wel dat je van de dealer/Mazda verwacht iets beters te leveren, maar het punt is dat kaartmateriaal altijd 1-2 jaar achter loopt en nooit 100% foutloos is. Ik denk ook niet dat de bovag op dat gebied iets voor je zou kunnen doen...[/quote]
deze man heeft gelijk, navigatie software loopt altijd achter, indien men goed nadenkt kan dat ook niet anders, niet te vergeten dat rotonde's en industrie gebieden, woonwijken ect ect als padestoelen uit de grond schieten, zoiets is dan onmogelijk om dit voor te blijven en up to date te krijgen....
paul,
Raar dan dat de tomtom die ik heb wel correct werkt en dat de Navteq me 11 km om laat rijden als ik dezelfde bestemming ingeef. 1 jaar is nog acceptabel, maar dat een weg die er al een 20 jaar ligt er bij Navteq nog steeds als onbenoemd in staat gaat me wel wat ver. Bij de tomtom staat een nieuwe weg er binnen 1 jaar op.
18 jaar
Reden voor mij mooi mijn PDA te blijven gebruiken, kan ik vlekkeloos van software/kaarten verwisselen.
Maar i.d.d. de kaarten zullen altijd achterblijven met de realiteit....
Groet,
Cor
[quote=kasperht]OK, maar de teleatlas kaarten die tomtom gebruikt zijn echt niet beter (er zijn tomtom gebruikers die hopen dat tomtom overstapt op navteq). ..[/quote]
Hoorde afgelopen week dat juist veel leveranciers overstappen van Navteq naar teleatlas.
Kan wel nagaan hoe slecht de service van Navteq is. Nog geen enkele reactie gehad van ze. Ook niet van Mazda trouwens. Val me echt vies tegen van ze. Het is toch geen kleine investering die je doet.
18 jaar
Ik zou de Mazda dealer toch warm houden wat dit betreft.
Tenslotten hebben zij dit systeem geleverd en zijn verantwoordelijk voor de goede werking ervan.
En als men er niet uitkomt kunnen ze een ander , gelijkwaardig , systeem inbouwen.
Je hebt er voor betaald , toch?
Als je iets nieuws koopt mag je verwachten dat het werkt.
Ik vind het trouwens ook niet in de haak dat hier al ruim een maand overheen is gegaan.
Mazda dealer aansporen!
mvg,
Hans.
Afgelopen week maar weer eens telefonisch contact opgenomen met de dealer.
Deze heeft hierop weer contact opgenomen met de importeur.
Schijnen heel veel klachten over te zijn.
Is echter nog geen oplossing voor beschikbaar en dit kan nog wel enkele maanden duren.
Ga het nu maar schriftelijk aankaarten dat ik het op korte termijn opgelost wil zien.
18 jaar
Wat denk je hiervan :
http://www.geschillencommissie.nl/commis...
mvg,
Hans.
Bedankt, ga die site van de week even bekijken
18 jaar
[quote=Hans4040]Wat denk je hiervan :
http://www.geschillencommissie.nl/commis...
mvg,
Hans.[/quote]
ff de kleine lettertjes lezen... ONDER VOORBEHOUD... daar doet geen mens wat aan, onbegonnen werk.
mensen snappen er in het algemeen geen ''fluit'' van dit stukje techniek, men krijgt dit nooit 100% werkend laat staan waterdicht... ''waar praten we over'' staat de werking van zo'n apparaat je niet aan? is er geen alternatief... zelf niet een shell stratenboek, wat overigens ook net zo'n verhaal is ZELFS HET NIEUWSTE BOEK IS NIET UP TO DATE, ook maar ff klagen bij shell dan maar?
paul,
Ach, geen enkel navigatiesysteem is perfect, maar wat wel als een paal boven water staat is dat je met een navigatiesysteem sneller op je bestemming bent dan met kaartlezen. Als je van tevoren de route die door het navigatiesysteem wordt berekend nog even naloopt op de kaart, dan weet je tenminste waar je naartoe gaat en kun je nog wat correcties maken als blijkt dat het navigatiesysteem en wel erg 'toeristische' route heeft bedacht. Een stratenboek is overigens ook niet heilig. Ik heb enkele jaren geleden een boek gekocht waarin vrijwel alle straatnamen van Zeewolde verkeerd waren.
18 jaar
Tja................Zeewolde
[quote=Nico8119]Ach, geen enkel navigatiesysteem is perfect, maar wat wel als een paal boven water staat is dat je met een navigatiesysteem sneller op je bestemming bent dan met kaartlezen. Als je van tevoren de route die door het navigatiesysteem wordt berekend nog even naloopt op de kaart, dan weet je tenminste waar je naartoe gaat en kun je nog wat correcties maken als blijkt dat het navigatiesysteem en wel erg 'toeristische' route heeft bedacht. Een stratenboek is overigens ook niet heilig. Ik heb enkele jaren geleden een boek gekocht waarin vrijwel alle straatnamen van Zeewolde verkeerd waren.[/quote]
had je het boek niet op z'n kop? NICO.... :)
paul,
En k maar zoeken naar Kutteschupperveen........
FF naar Hans Anders nieuwe bril halen :D
Cor
Waar zijn ze gebleven? Die super navigators die naast je zitten v.v. 2 borsten en dito spraakwaterval.
Ze wisten het altijd beter, ook als dat niet zo was. Menig voorbereidend werk voor een latere scheiding is geschied ten tijde van dit genavigeer! Toen moest een chauffeur al op zijn hoede zijn voor "streken"van de navigator, en dat is dus nu nog net zo!
Maak je in godsnaam nou niet al te sappel, het wordt voorlopig amper beter.
Sytze
ps is thuisblijven een optie
Waar zijn ze gebleven? Die super navigators die naast je zitten v.v. 2 borsten en dito spraakwaterval
Na verloop van tijd verouderen deze ook Sytze en is een "update" ook nodig :D
Cor
P.S.
Niks tegen mijn vrouw zeggen hoor LOL
[quote=paulkelder]zelf niet een shell stratenboek, wat overigens ook net zo'n verhaal is ZELFS HET NIEUWSTE BOEK IS NIET UP TO DATE, ook maar ff klagen bij shell dan maar?
paul,[/quote]
Als je de eerdere reacties goed had gelezen zou je niet van deze domme opmerkingen maken.
Na een update zitten er echt nog manco's aan een navigatie wat betreft nieuwe straten. Vandaar dat ook Shell regelmatig met een nieuw stratenboek komt. Na een jaar zijn deze wijzigingen, door een goede levaerancier, verwerkt
Over dit soort mancos hoor je ook niemand.
Het probleem is dat er al jaren oude straten niet door Navteq genoemd worden en dat je 11 km wordt omgeleid omdat Navteq deze oude wegen niet meeneemt in de routeplaning terwijl andere dit wel doen.
18 jaar
Als je de eerdere reacties goed had gelezen zou je niet van deze domme opmerkingen maken.
quotte
will, als jij de moeite had genomen info te verzamelen dit voor aankoop... had je dit allemaal kunnen waarnemen... NAVI AF-FABRIEK IS DERHALVE AHTER DE FEITEN AANLOPEN EEN DURE AANGELEGENHEID OOK KWA UPDATE'S laat staan deze up to date te houden? daar kom jij vanzelf nog wel achter... WANT IK WEET WAAR JOU BOOTJE STRAND!
onbekent maakt onbemind.... noem jij mijn info maar DOM??
paul,
TomTom bij? lamenietlachen
TT6 komt uit in de laatste 3 maanden van dit jaar als we geluk hebben......
Kaarten van 5,21 zijn van vorig jaar, en dus 2! ja 2 jaar achter omdat ze eerst ook nog verwerkt moeten worden, lees maar ff de opmerkingen van de testrijders op het pocketforum.....
Deze rijden al met de testversie van TT6 .
TomTom begint langzamerhand op een 3e wereld land te lijken, I Go als navigatiepakket doet het al beter, met meer kaarten zoals Griekenland en oost europa er nog bij ook.
En dat op 1 Gb kaart.
Een navigatiesysteem is nooit up to date, zitten fouten in, en zijn alleen als HULP bedoeld, je moet je verstand en de ogen de kost blijven gunnen.
Zowel de kaarten van Navtec als Teleatlas hebben hun eigen fouten en beperkingen.
Over de opmerking over Paul laat ik me niet uit, dat kan ie beter zelf doen :D
Groet,
Cor
Het is allesbehalve onbekent bij mij. Bouw zelf al jaren navigatie systemen in bij vrachtwagens. Deze werken echter allemaal tot volle tevredenheid met teleatlaskaarten.
Bij aankoop van mij auto werdt er ook gesproken over een ander merk nav. Ik had dus wel degelijk geinformeerd. Maar aangezien de fabriek wijzigingen mag aanbrengen zit ik nu met het waardeloze Navteq.
18 jaar
[quote=will02]Het is allesbehalve onbekent bij mij. Bouw zelf al jaren navigatie systemen in bij vrachtwagens. Deze werken echter allemaal tot volle tevredenheid met teleatlaskaarten.
Bij aankoop van mij auto werdt er ook gesproken over een ander merk nav. Ik had dus wel degelijk geinformeerd. Maar aangezien de fabriek wijzigingen mag aanbrengen zit ik nu met het waardeloze Navteq.[/quote]
will, ik wil jou echt niet de gek aansteken, maar geef de importeur zeker een kans, en niet door ze meteen in de hoogste boom te hangen.. ook een importeur is afhangkelijk van derden... en nog wat, om iets up to date te krijgen.. moet het er wel wezen?
wat opmerkelijk is: dat een pioneer navigatie (navtec) wel perfect werkt..
paul,
Pioneer werkt dus ook met Teleatlas. We bouwen deze volop in.
18 jaar
will
indien je zo bekent bent in het navi gebeuren dan vraag ik mij af, waarom kies je voor zo'n af-fabriek systeem, dat is wel een laatste optie waar ik voor zou kiezen... ik weet wel beter, ook voor dat geld koop je heel wat anders moois...
paul,
Omdat deze mooi in het dashboard weggewerkt zit met een scherm wat wegklapt als je hem uitzet en je geen opvallend los scherm op je dashboard hebt staan. ( inbraakverhogende factor )
Heeft VW - Audi niet
18 jaar
Heeft VW - Audi niet
quotte
audi/VW heeft iets veel mooiers, navi zit totaal weggewerkt in het voertuig, ook is het scherm verwerkt in de tellerklok.. bediening met een knop in de midenconsole... schakelen en het geluid bedienen via flippers aan het stuur... als je over een stukje techniek praat!!
de leus uit eind jaren ''80''
''AUDI VOORSPRONG DOOR (geen afgekeken) TECHNIEK''
paul,
een pioneer radio met navigatie is inwendig een becker systeem, becker werkt met navteq kaarten.
de teleatlas kaarten zijn echt niet beter, hebben ook fouten net als navteq will, maar wie houd wie nu voor de gek?? de dealer(mazda) jouw? of jij je zelf?
als jij werkelijk dagelijks navigatie systemen inbouwt, zou jij als geen ander weten dat deze systemen nou eenmaal niet 100% betrouwbaar zijn!
[quote=arie549]als jij werkelijk dagelijks navigatie systemen inbouwt, zou jij als geen ander weten dat deze systemen nou eenmaal niet 100% betrouwbaar zijn![/quote]
Ik zeg ook niet dat ze 100% betrouwbaar (moeten) zijn, lezen schijnt echt heel moeilijk te zijn, maar zulke grove fouten mogen er niet op voorkomen.
Wegen van 25-30 jaar oud die er niet opstaan is maar een enkel voorbeeld.
18 jaar
willie, navigatie is een handig hulpmiddel, niks meer en niks minder. dus jij kan een systeem inbouwen dat wel super en feilloos werkt?
dan houd ik me aanbevolen......!! zou een gat in de markt zijn willie..
waar de teleatlas fouten heeft, heeft de navteq ze niet, maar de navteq heeft ze ergens anders wel weer.
heb beide systemen mogen gebruiken, en qua navigeren weinig tot geen verschil. ze zijn beide niet foutloos.
maar als jij zelf in navigatie systemen inbouwen doet, snap ik niet waarom jij jouw eigen systeem niet omzet naar teleatlas, moet voor een kenner als jouw een eitje zijn lijkt me.
Arie549, kun jij aangegeven waar ik schrijf dat er een systeem is dat wel super en feilloos werkt?
Lezen is echt je sterkste punt niet, dat blijkt wel weer.
Als de mogelijk er zou zijn om mijn eigen systeem om te bouwen was dit allang gebeurt.
Kan dus niet
18 jaar
zou jouw niet graag als klant willen will...............
er zijn enkele mensen die doe je het nooooooooit naar de zin.... wat je ook doet..
Potverdikkeme nog an toe! Nou motte jullie allemaal es ff goed luistere!!!
Wat is dat hier voor baby-topic? Welles-nietes spelen doen we dacht ik in het speelkwartier!
Man, waar gaat het over? Ja natuurlijk Wil zit in elk nav.systeem wel een hiaat. Kan ook niet anders want ze zijn nou eenmaal met de wegen bezig.
Laten we kappen met elkaar de zwarte piet toe te spelen, als het je niet zint moet je de nav. uit zetten en kaartlezen (leren)!
Ik ga nu lekker ff bootje varen en dat kunnen jullie beter ook ff doen!
Gewoon even van de natuur genieten en dan straks maar es weer tikken.............
mvg,
Sytze
[quote=arie549]zou jouw niet graag als klant willen will...............
er zijn enkele mensen die doe je het nooooooooit naar de zin.... wat je ook doet..[/quote]
Als je net zo best naar je klanten luisterd als dat je hier leest, zul je denk weinig klanten hebben.
18 jaar
Is Het Nu Uit Of Niet?!!!!
Ja, ik ging er toch echt vanuit dat hier serieuze mensen zouden zijn die zouden kunnen helpen aangezien Mazda al aangeeft dat er een probleem is met hun navigatie.
De antwoorden die je hier echter krijgt zijn belachelijk aangezien men blijkbaar niet goed leest wat er geschreven is.
Ik geef aan dat ik niet verwacht dat de nav 100% aangeeft want dat kan niet. Maar hoe deze aangeeft kan echt niet.
Maar ook dit zal wel weer half gelezen worden en er zullen vast wel weer domme opmerkingen opkomen.
18 jaar
Aan domme opmerkingen zoals will02 het noemt heeft niemand iets aan topic gesloten
Gr problemcar-team
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar