Bij het file rijden is het lastig auto rijden, d.w.z dat de auto stottert. Soms houdt de motor ook even in, kan het probleem in de EGR klep zitten ???? Het probleem wordt erger naarmate de buitenluchttemperatuur stijgt.
Is deze klep makkelijk zelf te reinigen bij deze auto ??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hoe oud/nieuw zijn je bougie(kabel)s?
[quote=kasperht]Hoe oud/nieuw zijn je bougie(kabel)s?[/quote]
Bougies en bougiekabels zijn net vernieuwd.
18 jaar
En heb je sinds die tijd last?
Wat voor bougies en kabels heb je gebruikt? Deze 626 op LPG is nogal gevoelig daarvoor. Gebruik altijd originele bougiekabels en NGK bougies om problemen te voorkomen.
Het feit dat het erger is bij hogere buitentemperatuur geeft mij het gevoel dat het een probleem in de onsteking is. Vooral doorslaan in bougiedoppen wil de 626 op lpg nog wel eens last van hebben. Dit kan je zien aan witte of zwarte sporen ín de bougiedop of een wit of zwart residu op het porcelein van de bougie zelf. Mocht dit het probleem zijn, dan kan je ook wat contactvet/siliconenvet in de bougiedop doen om doorslaan te voorkomen.
18 jaar
[quote=kasperht]En heb je sinds die tijd last?
Wat voor bougies en kabels heb je gebruikt? Deze 626 op LPG is nogal gevoelig daarvoor. Gebruik altijd originele bougiekabels en NGK bougies om problemen te voorkomen.
Het feit dat het erger is bij hogere buitentemperatuur geeft mij het gevoel dat het een probleem in de onsteking is. Vooral doorslaan in bougiedoppen wil de 626 op lpg nog wel eens last van hebben. Dit kan je zien aan witte of zwarte sporen ín de bougiedop of een wit of zwart residu op het porcelein van de bougie zelf. Mocht dit het probleem zijn, dan kan je ook wat contactvet/siliconenvet in de bougiedop doen om doorslaan te voorkomen.[/quote]
De bougies en kabels (origineel Mazda en Denso bougies) zijn i.v.m. dit probleem vervangen. Siliconenvet nog niet geprobeerd. Gewoon wat siliconenvet in de dop doen, er er dan opdrukken ? Onstaat er ook doorslag bij hoge(re) temperaturen; ik dacht dat dit meer bij een hoge vochtigheid onstond.
18 jaar
OK, dan zijn de bougie(kabel)s niet het probleem dus zou je denken. Zaten er sporen op de bougiedoppen of bougies zelf die doorslaan zouden aantonen? Want in dat geval zou ik zeker wat siliconenvet gebruiken. Gewoon een beetje in de dop en dan de dop er weer op drukken.
Doorslaan in bougiedoppen heeft niet zo veel met buitentemperatuur te maken idd. Maar onstekingsproblemen in het algemeen worden vaak iets duidelijker zichtbaar bij een wat hogere temperatuur.
18 jaar
PS, de EGR-klep zou dit probleem wel kunnen veroorzaken. Maar die is niet bepaald makkelijk bereikbaar. Schuin onder het gasklephuis/inlaatspruitstuk zit deze met 2 bouten vast. Losmaken en met remmenreiniger schoonmaken is mogelijk. Maar je moet heel handig zijn, of een brug hebben, om goed bij die bouten te komen is mijn ervaring.
Wat ook kan is vervuiling van de luchtmassameter. Als je mij via de website een e-mail stuurt kan ik je wel foto's en schoonmaakinstructie's sturen. Simpel klusje, maar zou ook de oorzaak kúnnen zijn.
18 jaar
[quote=kasperht]PS, de EGR-klep zou dit probleem wel kunnen veroorzaken. Maar die is niet bepaald makkelijk bereikbaar. Schuin onder het gasklephuis/inlaatspruitstuk zit deze met 2 bouten vast. Losmaken en met remmenreiniger schoonmaken is mogelijk. Maar je moet heel handig zijn, of een brug hebben, om goed bij die bouten te komen is mijn ervaring.
Wat ook kan is vervuiling van de luchtmassameter. Als je mij via de website een e-mail stuurt kan ik je wel foto's en schoonmaakinstructie's sturen. Simpel klusje, maar zou ook de oorzaak kúnnen zijn.[/quote]
Je hebt mail !!
18 jaar
De EGR klep en de luchtmassameter inmiddels schoongemaakt. Het lijkt erop dat dit resultaat heeft gehad.
Het stotteren is na genoeg verdwenen. Het inhouden van de auto bij wat hogere snelheden heb ik nog niet gemerkt. Moet alleen nog siliconenvet in de bougiedoppen doen, echter siliconenvet is niet zomaar bij onze automaterialen zaken te krijgen. Misschien dat iemand een tip heeft waar het wel te koop is.
De EGR klep uitbouwen is een lastige klus, deze zit weliswaar maar met maar 2 bouten vast, maar is bijzonder moeilijk te bereiken. Met een spiegel de bouten bekijken en losdraaien.
Wordt vervolgd.
18 jaar
Hallo,
Ik heb ook dit probleem. Hij stottert behoorlijk als ik in zijn 2 vanaf de 2000toeren door wil trekken. Dan hikt ie een paar keer en boven de 4500 schiet hij vooruit.
Het gaat hier om een 323 coupe 1.5i lx uit 1995.
Ook stationair loopt hij niet lekker. Hij schommelt zo rond de 700-1000. Soms als ik aan het afremmen ben en ik schakel terug valt hij bijna uit en kan ik het stuur bijna niet meer draaien (stuurbekrachtiging valt ook stil).
Wat heb ik al gedaan:
Nieuwe bougies+kabels
Verdelerkap schoongemaakt
Olie+filter vervangen
Kleppen gesteld
Brandstoffilter vervangen
Luchtfilter vervangen
Stekkertje van de Lamda-sonde en van de temp meter losgehaald en gereinigd met contact spray.
ECU gereset.
Wie heeft nog tips?? Wat is de EGR klep??
Ik hoop echt dat hier iemand nog een idee heeft wat het kan zijn.
Alvast bedankt!!
PS: Rijdt niet op LPG maar gewoon op Benzine (Total Excellium)
18 jaar
wat bij mij geholpen heeft is de gasverdeler schoonmaken.
slang vanaf verdamper los, zeefje schoonmaken, bovenkant van de verdeler los (pas op, hier zit een veer acher) en met een voelermaatje 0,15 mm de groefjes die je in het huis ziet VOORZICHTIG schoonmaken.
18 jaar
[quote=edwin1979]wat bij mij geholpen heeft is de gasverdeler schoonmaken.
slang vanaf verdamper los, zeefje schoonmaken, bovenkant van de verdeler los (pas op, hier zit een veer acher) en met een voelermaatje 0,15 mm de groefjes die je in het huis ziet VOORZICHTIG schoonmaken.[/quote]
Bedankt voor jou reactie, maar ik ben vergeten erbij te vermelden dat ik niet op LPG rijdt maar gewoon op Benzine, tank zelfs altijd Total Excellium!!
Iemand anders nog ideeën??
18 jaar
Nylez, 2 vragen:
- Heb je wel eens gekeken of er valse lucht wordt aangezogen? Dit kan je doen door bv. met brandende wierrook langs de hele luchtinlaat te gaan (en dan vooral rond gasklephuis en dichting inlaatspruitstuk-cylinderkop). Als er ergens rook naar binnen wordt gezogen weet je dat je een luchtlek hebt. Hierdoor kan de auto beroerd gaan rijden en gaat het stationaire toerental sowieso schommelen zoals jij beschrijft.
- Heb je op je bougies/bougiedoppen sporen dat de vonk binnendoor overslaat. Dit kan je meestal zien aan zwarte strepen over het porcelein van de bougie, of aan witte/zwarte streppen aan de binnenkant van de bougiedop. Als de vonk binnendoor overslaat gaat de auto stotteren doordat er tijdelijk 1 cylinder niet meedoet.
18 jaar
ow, dat dacht ik omdat degene die dit onderwerp gestart was wel op lpg reed....
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar