Gaffels achterzijde zitten vast althans remblokken lopen aan.
Heeft schoonmaken van de klauw zin ?? of moet je ze resoluut vervangen.
graag jullie antwoord
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tsjah, gaffels? Kun je wat duidelijker zijn in je vraag? Ik neem nu maar aan dat de blokken tegen de schijf blijven lopen, en dat kan in principe door 3 dingen komen.
1 - De Blokken zitten vast op het geleidegedeelte van de klauw. Dat is makkelijk op te lossen door de klauw te demonteren, de blokken te verwijderen, daarna de glijders van de remblokken schoon te maken en opnieuw in het vet. Daarna de geleidegedeelten van de klauw schoon (roestvrij) te maken, en die ook in het vet te zetten, daarna de boel weer te monteren.
2 - De zuiger van de klauw zit vast. Dit komt vaak door OF een gescheurd rubber, OF je remolie zit zo vol met water, dat de zuiger 'vastgeroest' zit in de cilinder. Dat voel je ook wanneer je de cilinder terugdrukt, dan gaat dat heel zwaar, en met horten en stoten, wat bij een goede cilinder geleidelijk met een beetje druk al gaat. Dan kun je het beste de zuiger eruit halen, met waterproof 500 schuurpapier de cilinder & zuiger weer mooi schoonmaken, de rubbers vervangen (let op het cupje, dat die weer juist zo gemonteerd zit als voorheen), er zijn revisiesets voor, en daarna hetzelfde trucje als bij 1 omschreven toepassen. De boel weer monteren, en klaar!
3 - Indien je handrem ook op de schijf werkt, Kan de handrem vastzitten. OF de hevel is vastgeroest in het huis, OF de kabel o.i.d. zit vast. De hevel is vaak met wat WD40 simpel weer los te krijgen. Veel WD40 erop, en met een tang de hevel heen en weer bewegen, totdat deze weer zijn volle bewegingslengte terug heeft... Ook hier weer, hetzelfde trucje als bij 1 omschreven toepassen, dit uit voorzorg.
Heel vaak gaan de achterremmen vastzitten door het onjuiste, of GEEN gebruik van de handrem. Gebruik dat ding nou, want het heet niet voor niets officieel [b]parkeerrem[/b]!!! En al dat geleuter over vastvriezen enzo maakt tegenwoordig niets meer uit. Als dat toch gebeurt heb je een kapotte handremkabel. Dat betekent domweg dat er water bij kan komen (Wat niet gebeurt bij een goede kabel) en dat hij dan vastroest, of bevriest!
Greetz, Sjoerd
bedankt voor je uitvoerige beschrijving maar de gaffels zitten vast op de remklauw achter (schijfremmen
De gaffels? Wat bedoel je precies dan? Kun je het misschien duidelijker maken met een plaatje? Bedoel je misschien dat de klauw vastzit op de blokken? Of dat de boutjes die de klauw vastzetten op de geleider vastzitten?
Greetz, Sjoerd
Ik denk dat de handrem gaffels vast zitten Sjoerd,dat gebeurd wel vaker
Hans
Je bedoelt de bedieningshevel waarschijnlijk dan... Tsjah, zie dan 3...
bedankt
Graag gedaan! Ik hoop dat je probleem opgelost is!
dit probleem komt bij een 626 vaak voor....je kan proberen om met kruipolie of iets dergelijks het spul weer gangbaar te krijgen anders de remklauwen vervangen (zijn bij de auto onderdelenleverancier te verkrijgen) dus je hoeft ze niet orgineel te kopen.
maar als je ze demonteerd en geheel uit elkaar haalt heb je dan succes
heb ik één keer geprobeerd echter zonder succes meestal maar voor korte duur gangbaar te krijgen. later staan ze weer vast. ik ga nu voor een ruilset.
Als je ze demonteerd en uitelkaar trekt, heb je succes, maar wat Peter zegt, klopt wel. Ze gaan vaker vastzitten. Goed gebruik van de handrem, en zo af en toe een beetje kruipolie doet wonderen. Dan hoef je het vorlopig niet weer te doen! Tis maar net wat je zelf wil. Want die onderdelen zijn niet goedkoop! Dat weet ik wel!
ik heb dit voorheen bij mijn eigen 626 ook gehad
ik weet dat bij deze types een verkeerd matariaal is gebruikt voor de asjes van de handrem
het roest gewoon te snel
maar al je de klauwen helemaal uit elkaar haalt (dus de asjes helemaal eruit) en schoon schuurt heb je het probleem echt wel opgelost
ik ben zelf iets verder gegaan door een smeernippel TPV het asje te monteren
het is ouderwets maar werkt perfect
elke beurt een klein puntje vet en het gaat nooit meer vast zitten
hoi dit van die smeernippel vind ik een erg goed idee,alleen kan het vet dan niet in het remsysteem komen bij deze remklauw??
het achterste gedeelte van de klauw is enkel stelmechanisme
je moet echter wel spaarzaam zijn met vet
dus niet volproppen maar net een puntje vet is voldoende
Let wel op dat er aan de achterkant van de klauw een boutje zit met sleutel maat 12 of 14. Hier kun je met een imbusje de handrem afstellen. Doe je dit niet na het terug draaien van de zuiger voor bijvoorbeeld remblokken vervangen. Dan kan je handrem gaan aanlopen of het opstel meganisme gaat dan kapot. Dus stel dit af ook na vervanging van de klauw.
Je moet de imbus vastdraaien tot de rem vast zit. En dan 4 omwentelingen los. dan is de handrem juist afgesteld.
Dit betreft zeker een GE model ( zi chassis nr) vervang de klauw dan maar de dealer heeft deze meestal wel voorradig dus zegt al genoeg. Afstellen de blokken tegen de schijf draaien met de inbus spie en dan ongeveer een kwart terug je moet de gaffel net kunnen bewegen
18 jaar
2 nieuwe remklauwen gemonteerd
Bedankt voor de feedback.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar