close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mazda 6: Verlies/verbruik koelvloeistof

Bouwjaar: 2004, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 CITD

Type: Sportbreak
Kilomterstand: +/- 260.000 km

Het ziet er naar uit dat ik op één of andere manier koelvloeistof kwijt raak.
Ik kan ongeveer 80 kilometer, met volle "koelvloeistoftank" rijden (woon --> werk verkeer) en daarna is het koelvloeistof ver beneden het minimum.
Ik ben al verschillende keren bij de Garage geweest en ook zij staan voor een raadsel.
Er is geprobeerd om druk op de radiator te zetten: de druk blijft gelijk en er kan nergens een lekje gevonden worden.
Ook wanneer ik een tijdje stil heb gestaan op, bijvoorbeeld een parkeerplaatst ligt er geen vloeistof op de grond. Zekerheidshave heb ik ook de dop van de radiator vervangen, om uit te sluiten dat de dop lek is.
Verder twijfel ik, of de motor misschien de koelvloeistof verbruikt, maar hierdoor zou de motor slechter moeten gaan lopen. Maar de motor loopt verder als een trein!
Er is mij al voorgesteld om een potje met chemische troep te proberen. Hierdoor zouden eventuele lekjes gedicht worden. Liever gebruik ik deze troep natuurlijk niet, maar iedere dag (of vaker per dag) koelvloeistof erbij gooien word ik ook niet vrolijk van.

Iemand ideeën of soortgelijke problemen gehad.
Ik (en met mij de garage) horen graag!!

Alvast dank voor jullie reacties!

Geplaatst door

6rijder (0)

al 15 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Blijf maar beter van die 'goedjes' af want op den duur veroorzaakt het meer problemen dan je lief is.

Laat eens met een snuffelaar boven het koelsysteem controleren of er uitlaatgassen in het koelsysteem zitten.

Anders een lektest laten doen..

Je verliest zo te zien best veel,of hij moet ergens lekken,of het gaat de motor in.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

al eens gehad dat de keerring in de waterpomp versleten was, deze lekte alleen bij druk op het systeem ( warme ) en draaiende motor. Bij een lektest was er niets te vinden.

Groeten Marcel

hellbat 0
badge

15 jaar

Maar dan moeten er toch leksporen te zien zijn bij de waterpomp.
Tenminste als er zoveel weg lekt.
Het lijkt me toch simpel dat als er aan de buitenkant niets te zien is dat de het verdwijnt via de motor.
Een beetje garage moet dit toch kunnen vinden lijkt me,zeker gezien de hoeveelheid.
Als je de motor stationnair op toeren houd (3000 toeren) en je kijkt onder de kap moet je eventuele lekkage kunnen zien of borrelen in het expansievaatje.
Hebben ze al met een snuffelaar in de koelvloeistof gekeken, of er uitlaatgassen in zaten.

primera p11 0

15 jaar

Op citd als ik me niet vergis een EGR koeler onder het inlaatspruitstuk weg gewerkt. Bijna niet te zien. Vergeet dat niet als je een snuffelaar laat snuffelen.
En er zit ok nog een warmte wisselaar op. Eigenlijk niet ervaring mee dat ze lek gaan maar kan toch wel. Als warmte wisselaar lekt kun je de koelvloeistof misschien wel in je carter terug vinden. Zit er toevallig ook nog standkachel op?

SciroccoGT 0
badge

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 6 of stel zelf een nieuwe vraag.