Hallo mensen, ik ben een super auto-leek.
Dit is mij afgelopen weekend gebeurd :
ik kwam uit Amsterdam en reed 120 km/h, toen ik opmerkte dat mijn temperatuur heel erg hoog was. Ik was vlakbij Reeuwijk, ik wou daar een tankstation inrijden maar raakte uiteindelijk verdwaald (ik ben dom).
Uiteindelijk ben ik bij een S***l-station binnengereden.
Ik zag opeens rook vanonder de motorkap komen.
Ik deed direct de motor uit en nu komt het enge.
De motor sputterde nog door (leek net Christine).
Na gewacht te hebben en heel veel gepaniekerd heb ik er koelvloeistof bijgedaan (het was op ja).
Nu komt het probleem, de auto start niet meer.
Is de auto nu overleden?
AUB help me.
Alvast bedankt.
D. Tjong
P.S. voor de mensen die het konden schelen, mijn ouders zijn me komen halen en hebben me weggesleept (ik hou van ze).
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Defjam, wat betreft de relatie met je ouders, "HOUWE ZO"
Wat betreft de auto; ik denk een verbrande koppakking en misschien ook een kromme cilinderkop!
Vul de radiateur helemaal tot aan het nokkie, en kijk in de radiateur (niet te dichtbij) of er tijdens starten luchtbellen komen, als dat zo is dan is het de koppakking en/of kop!!!!!
gr. Jack
Hoi Jack, bedankt voor de snelle reply.
Maarre, zoals ik al zei, ik ben een super leek.
Hoe vul ik de radiateur aan? Is het dat dopje dat je als eerst tegen komt als je de motorkap omhoog haalt?
Als het het geval is dat het de koppaking is, is zo'n ding duur?
BVD
D. Tjong
18 jaar
De motor van de auto is dan meestal overleden. als hij zo heet is geweest dat hij niet meer start is de cinderkop krom zo'n reparatie is de auto niet meer waard
Als je de motorkap open doet dan zie je gelijk achter het motorkapslot de radiateur zitten met daarop het chroomachtig dopje.
Een koppakking ansich is tientjes werk>, maar de uren en wat je misschien nog meer tegen komt, "dat kost het geld!!", dan moet je jezelf afvragen of die het nog waard is.
Als die heel heet is geweest, en je overweegt "toch" te gaan repareren, leg dan gelijk een complete motor van de sloop erin.
gr. Jack
Zo te lezen heb ik hier te maken met experts (goddank).
Anyway, wat is jullie PERSOONLIJKE mening, moet ik ermee doorgaan of direct naar de sloop heen laten slepen?
BVD
D. Tjong.
18 jaar
Dat ligt aan de rest van de staat van de auto, en aan jouw rechter broekzak.
De staat van de auto is ok, een paar deukjes en dat soort fratsen.
Mijn rechter broekzak, die is helaas wat minder.
Wat is de schatting van een reparatie/vervanging (worst case scenario) van de koppakking EN de cylinderkop?
18 jaar
Een grove schatting zal zijn: +/- 1200 euries, maaaaaar pin me der niet op vast, je kunt ook een prijsopgaaf laten maken bij een dealer bij jouw in de buurt.
uuuuh, nog even een vraagje: start de auto niet of slaat die niet aan?.
De auto start niet en slaat ook niet aan.
Weet eigenlijk niet wat het verschil is, als ik de sleutel draai gaat de motor niet aan, als je dat bedoelt.
Er komt geen eerste "ontploffing" om de motor aan de gang te brengen.
18 jaar
Oh ja more trouble, mijn verwarming viel uit, heeft dit te maken met mijn originele probleem?
18 jaar
Als je de sleutel omdraaid en hij maakt een bepaald start geluid start hij dus. De auto slaat aan als hij daarna blijft lopen zeg maar. Dat je verwarming uitviel komt in jou geval door het niet aanwezig zijn van koelvloeistof. Of te wel, je verwarming is er mee gestopt, omdat er geen koelvloeistof meer inzat.
Ok, in mijn geval is het dus, hij start wel maar hij slaat niet aan. Heb ik dat goed begrepen? Als ik de sleutel draai krijg ik dat geluid wat je vaak hoort als bv : accu (bijna) op is, oude auto's waarbij je vaker de sleutel moet draaien. De motor slaat niet aan, zoals ik boven al vermeldde.
18 jaar
Dat heb je zo goed begrepen ja:-)
Hoi, mijn advies is, sleep hem naar een garage en laat hem even nakijken voor een paar tientjes, dan weet je meteen waar je aan toe bent. misschien is toevallig wel je accu ook overleden, dat je net te weinig stroom heb. Kijk even naar je olie-peilstok, als je olie dun en lichtbruin is, dan zit er koelvloeistof in je olie, dus een lekke koppakking. maar ga eerst maar naar een garage, dan heb je zekerheid.
Allemaal goeie tips. Ik ga ze morgen allemaal na.
Zelf heb ik een heel slecht gevoel.
Dank dank dank aan allemaal en iedereen...
D. Tjong
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mazda 626 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar