Na langere stilstand (>1 maand) start de 190E 2.0 niet (de opvoerpomp draait dan niet).
Het kleine grijze relais achter de accu is reeds vervangen, maar dat is het niet.
Mijn vraag is of iemand weet wat de stroomopname van de opvoerpomp is?
Ik heb allerlei gegevens, maar juist niet de opgenomen stroom.
Ik meet in de praktijk bij een werkende pomp bijna 7A.
Bij nu al de tweede 2.0E blijkt dat het kastje (brandstofpomprelais) naast het grijze relais sporen vertoont van overbelasting.
Bij 1 auto een gesmolten soldeerverbinding van het pomprelais en nu bij de volgende een iets donkerder gekleurde printbaan.
Deze verbinding doorgesoldeerd en de motor start weer goed.
Vervangen is simpel, maar ik merk in meerdere ervaringsgevallen dat de pompen zwaar kunnen lopen en dat het (dure) relais stuk gaat (de pomp uiteindelijk ook).
Oorzaak?
De benzine anno 2010 in een systeem van voor 1990...?
Roest in de pompjes komt na langere stilstand gewoon voor.
Zwaarder lopen en dus een steeds hogere stroomopname is het resultaat.
Met een maand stilstand wil de boel wel weer aan de gang gaan, maar met een half jaar zitten sommige pompen echt vast.
Ik ga als proef 2-tact olie bijmengen (1:100).
Eerst ben ik benieuwd naar de nominale stroom van een goed werkende pomp, wie o wie?
bvd,
Hans
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hans, als je bij een goed werkende pomp 7A meet, waarom zou dat dan niet juist zijn? Lijkt me heel plausibel. (Ik heb geen gegevens verder helaas)
Het probleem ontstaat door veroudering en daardoor gumvorming in de benzine. Zien we ook wel bij oudere auto's die op LPG rijden en niet veel op benzine. Ik denk dat de tank eens proberen te spoelen kan helpen of de 2-tact olie bijmengen zoals je nu als proef doet.
Siem,
Ik wil het na meerdere ervaringen zeker weten.
Ik zoek altijd naar oorzaak en gevolg om er van te leren. De stroomopname is bepalend voor de levensduur van bepaalde componenten.
Gumvorming van benzine kom ik ongeveer nooit meer tegen.
Een buitenboordmotor van een rubberboot die 2-3 jaar stilstaat start met 2x trekken.
Die benzine is in 20 jaar behoorlijk gemodificeerd en geeft kennelijk problemen bij de oudere auto's.
Als de tank troep heeft dan zou het filter dichtlopen en de auto beginnen met moeiljk doen bij de hogere snelheden.
In dit geval is dat niet aan de orde.
Het ding start en doet alles, of hij start niet.
Ik en ook anderen krijgen de indruk dat de huidige brandstof waterdelen bevat.
Dus geen Gum, maar roest.
De W201 staat bekend als erg taai en vrij probleemloos.
Het valt inmiddels op dat het brandstofsysteem problemen gaat geven.
7 Ampere bij de gegeven opbrengst en druk lijkt inderdaad niet verkeerd, maar ik wil graag weten of het volgens het boekje is.
Gr, Hans
6 a 7 amp is juist volgens het boekje
Bedankt!
De pomp nam 6,9A op op de dag van het probleem.
Als het corrosie is geweest dan zal de pomp alleen maar makkelijker gaan draaien.
Ik smeer nu met ca. 1:100 bij.
We zullen zien.
Bedankt voor de nuttige reacties.
Hans
Deze bosch pompjes staan er om bekend dat ze stuk gaan door stilstand ook aks ze een tijdje bij de sloop op de plank liggen gaan ze stuk.
Monteer er eens 1 van een ander merk.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar