Mercedes-Benz E-Klasse: acceleren gaat traag

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Diesel, Motorcode: 220 cdi

hallo, bij een automaat, als ik in D(rive) optrek en veel gas geef, gaat de toerenteller tot 4000 rpm voordat hij overschakelt naar de volgende versnelling. zo gaat dat bij alle versnellingen. het duurt een tijd voordat hij bij 160 km/u is. waar kan dit aan liggen?

gaarne reactie/advies.

Ron10345

Geplaatst door Ron10345 (0) , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

18 Reacties

antiekeradio (0), 16 jaar geleden

toerental is normaal, maar het zou wel vrij snel moeten gaan :-)

ik vermoed dat je motor gewoon niet genoeg vermogen meer levert. mogelijk is de turbo of de regeling ervan versleten.

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

vandaag een nieuwe injector geplaatst, acceleren gaat nu beter, alleen tot 160 km (met moeite) is haalbaar. bij rijdend gas loslaten, gaat de autom. bak terugschakelen. hoe kan het dat snelheid niet harder wil, voorheen was 180 geen probleem.

Hans4040 (310) PRO, 16 jaar geleden

Is het luchtfilter wel schoon?

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

luchtfilter is ca. 1000 km geleden vervangen.

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

ff een update... heb gisteren injectorreiniger bij de brandstoftank gedaan en zo'n beetje een half uur ca. 150 km/u gereden. zowaar, het probleem is opgelost. hij accelereert weer als voorheen en gaat gewoon traploos naar 180 km/u.

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

probleem is nog steeds. turbo gecontroleerd (visueel) onder inlaatspruitstuk was een nokje los (4 kleppen op een rij). deze vastgedrukt, maar nog steeds slecht trekken en zwarte rook met gasgeven. gaspedaal helemaal tot in de vloer wil je een beetje kunnen optrekken. hoe kan je de turbodruk meten of heeft iemand een andere hulpzame suggestie?

antiekeradio (0), 16 jaar geleden

heb je de auto al laten uitlezen via de diagnosestekker?

een manier om de turbodruk te meten is om op de een of andere manier een slang aan het inlaatspruitstuk te bevestigen en daar een drukmeter aan te koppelen. dit is tevens de methode om de ingebouwde drukmeter te controleren via tegelijktijdige uitlezing via de boordcomputer.

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

ik heb hem laten uitlezen. daar bleek dat cyl. 3 een waarde heeft van 3.3 terwijl de rest +/- - 0.8 hebben (bij 5 dient een injector vervangen te worden). volgens MB kunnen het de kleppen zijn die in het spruitstuk zitten. deze zijn van kunststof en kunnen zijn weggebrand. ook noemde hij dat het aan de intercooler kan liggen. wat doet een intercooler? gaarne hulp/uitleg.

antiekeradio (0), 16 jaar geleden

de intercooler is een soort radiator waardoor de lucht geleid wordt vanuit de turbo, voordat het de motor ingaat via het inlaatspruitstuk.

de intercooler zorgt ervoor dat de lucht die door de turbo is opgewarmd, weer afgekoeld wordt zodat de effectiviteit van de turbo hoger wordt.

de intercooler kan intern vervuild zijn, of lekgeslagen naar buiten toe. in beide gevallen leidt dit tot drukverlies op het inlaatspruitstuk. afhankelijk van de grootte van het gat kan je bijna alle vermogen kwijtraken bij een lekkage aan de intercooler.

de kleppen in het inlaatspruitstuk heb ik helaas géén ervaring of kennis van... dat moet iemand anders maar even invullen?

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

dank voor snelle reactie... nog een vraag. waar zit cyl. 3? moet ik vanaf de bumper (richting voorruit) rekenen 1, 2, 3 en 4, of heeft dit een andere volgorde?

antiekeradio (0), 16 jaar geleden

even goed op het kleppendeksel kijken, ik dacht dat dat bij M-B erop stond altijd.

meestal is het zo dat bij de distributiezijde nr. 1 is en bij het vliegwiel het laatste nummer.

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

hallo, ik heb nu 2 injectoren vervangen, lmm is vervangen, turbodruk ljkt in orde, 255 bar in blok, maar nog steeds trekt hij slecht en tussen 80 en 100 km/uur rijdt hij benauwd (alsof hij geen lucht krijgt). iemand een idee wat nog te controleren/vervangen? als hij eenmaal op gang is rijdt hij goed, maar als ik het gas loslaat en opnieuw wil accelereren dan is die vrij traag met doortrekken.

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

ben net ff in auto bezig geweest en kwam tot ontdekking dat één van de vier inlaatklepjes niet mee beweegt (deze zitten geklikt op een rail). moet nog testen of dit heeft geholpen. kan dit het zijn?

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja, daar kan het zeker aan liggen, komt wel vaker voor. Het motortje die die klepjes bedient is los te vervangen maar als de klepjes zelf kapot zijn of loszitten of er eruitgevallen moet het complete spruitstuk vervangen worden. Ik weet natuurlijk niet hoeveel sleutelervaring je hebt maar is bij deze auto eigenlijk geen doe-het-zelf klusje.

Bart449 (0) PRO, 16 jaar geleden

Inlaatcollector vervangen. Klepjes zijn van de uitlaatgas-afschakeling. Regelen of er al dan niet uitlaatgassen terug mee verbrandt moeten worden. Milieu-stuf...
Mvg

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

wat is een inlaatcollector en waar zit deze ?

ToniMB (0) PRO, 16 jaar geleden

Dat is het spruitstuk, zie mijn reactie hierboven. Beter uitbesteden vrees ik.

Ron10345 (0), 16 jaar geleden

de een gebruikt de term "inlaatcollector" de andere "inlaatspruitstuk" vandaar mijn onbegrip !!! bestaat er een revisiesetje van die klepjes of dient de inlaat........ compleet vervangen te worden? zo ja, waar kan ik het revisiesetje verkrijgen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.