Airco probleempje.
Op dit voertuig is een bijgeplaatste airco gemonteerd.Het probleem is om deze opnieuw te vullen er is slechts 1 aansluiting voorzien,enkel op de lagedrukzijde.Hoe kan je dit dan vullen want volgens mij ga je vloeistof krijgen aan de aanzuigzijde van je compressor of vergis ik mij?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Tuurlijk krijg je vloeistof aan de aanzuigzijde van de compressor.
volgens mij snapt jan er niets van ,compressor mag nooit vloeistof rondpompen .het gas wordt weer vloeibaar als het de condensor en droger gepasseerd is .dit type in jouw wagen is waarschijnlijk nog het oude type gas R12 ,normaal moet je dit laten ombouwen naar R134a ,er zijn misschien nog enkele garages die van dit oude gas hebben staan .dit wordt met een speciaal toestel om R12 te vullen gedaan.
veel succes
helaas voor jerry maar als het een R 12 installatie is moet hij deze ombouwen, R 12 mag in Nederland niet meer gebruikt worden.
Veel Volvo's hebben ook alleen een aansluiting aan de lagedrukzijde hiermee wordt het systeem gewoon gevuld.
Het systeem is wel al gevuld met 134a gas dat is het probleem niet.Bird vullen jullie gewoon langs de lage druk zijde dan?Want theoretisch krijg je hier dan toch vloeistof?Ik was aan het denken om dit te proberen te vullen en de wagen een half uurtje te laten staanzodat het vloeistof de tijd heeft om gasvormig te worden wat denken jullie hiervan?
Gewoon op de lage druk vullen en laten draaien tot je +- 2 bar krijgt op je lage druk manometer dan zal het ok zijn
het beste is natuurlijk eerst de volledige installatie te vacumeren en met een vulstation te vullen maar je moet dit ook allemaal hebben é :)
20 jaar
Korte uitleg over een airco
De damp die de compressor aanzuigt, wordt gecomprimeerd. Dit heeft tot gevolg, dat de damp sterk in druk en temp. wordt verhoogd.
in de condensor koelt de warme damp af tot de condensatietemp. van het koudemiddel. Het gevolg is, dat de damp weer overgaat in vloeistof.
De condensor moet gekoeld worden. Hiervoor wordt meestal water- of luchtkoeling toegepast.
De weer voeistof geworden damp wordt nu via de regelklep naar de verdamper gevoerd.
Deze klep is noodzakelijk in het proces. Was deze klep niet aanwezig, dan zou de druk in de gehele installatie hetzelfde zijn en zou de installatie niet kunnen werken. Voor de klep heeft het koudemiddel een hoge druk (persdruk van de compressor) en een hoge temperatuur.
Doordat het koudemiddel de regelklep moet passeren, zal de druk sterk dalen en lager worden dan de verzadide-dampdruk van het koudemiddel (zuigdruk van de compressor). Het koudemiddel gaat hierdoor onmiddellijk verdampen.
Voor dit verdampen is weer warmte nodig, zodat de temperatur van het koudemiddel ook daalt.
Het eerste verdampen vindt plaats in de regelklep en direct na de regelklep. Het koudemiddel stroomt nu de verdamper binnen, waar het verdampt bij een constante druk, die gelijk is aan de zuigdruk van de compressor.
19 jaar
Antwoord op je vraag.
Je moet zorgen dat je geen vloeistof vult aan de compressor zijde dan krijg je vloeistof slag en dat vindt de compressor absoluut niet leuk op je cilinder zit meestal een rode of blauwe kraan blauw is meestal dat die gas vult en rood vloeistof staat er vaak ook op
heb je nou een vloeistofkraan dan moet je de fles op z'n kop zetten er zit dan namelijk een lange pijp in de tot op de bodem van de fles loopt draai je de fles op z'n kop gaat de vloeistof naar beneden en zuigt deze alleen nog gas aan
19 jaar
Over airco blijft er toch altijd een hoop gedoe bestaan.
Zoals al gezegd is blijft voor Jerry het probleem en de vraag hoe hij een systeem afvult indien er maar 1 service-aansluiting aanwezig is. Bij hem alleen een lagedrukaansluiting, bij andere merken alleen een hogedrukaansluiting(veel Audi), sommige zelfs 2 hogedrukaansluitingen (Astra), sommige een HD aansluiting aan je LDzijde (Renault). Kortom, veel gedoe om niks en Jerry heeft het antwoord zelf al gegeven. Er zijn een paar methodes om een systeem veilig af te vullen indien er maar 1 LDaansluiting aanwezig is.
De eerste, de juiste hoeveelheid vullen en dan een tijdje laten staan zodat het vloeibare koudemiddel binnenin verdampt is tot een normaal niveau
Twee, in kleine stapjes vullen tot aan de voorgeschreven hoeveelheid. Door de kleine hoeveelheden heeft ook dit de tijd om te verdampen tot een normaal niveau.
Derde, ongeveer 250 gr vullen, a/c inschakelen en de rest met draaiende a/c vullen via de LDaansluiting en LDkraan op het vulstation. Doordat je de kraan maar een klein beetje opent en de druk onder de 3 bar houdt op je LD meter voorkom je vloeibaar vullen aangezien het al achter je kraan verdampt door de ontstane drukval.
Je moet alleen ff kijken of je vulstation via de LD-aansluiting kan vullen. Normaal vult een vulstation altijd via de HD aansluiting vloeibaar koudemiddel. Ruil anders de snelkoppeling ff om zodat je je rode slang gebruikt op je LDaansluiting. Vul het systeem in kleine beetjes af en hou genoeg tijd ertussen en erna in, kan er niks gebeuren.
Gr
M
19 jaar
Of je laat de specialisten komen :) ik werk dagelijks met airco's ik kan best begrijpen dat als je het niet vaak doet het vrij lastig kan zijn
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 220 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar