mijn airco werd volgens mijn gevoel minder gisteren leeg laten halen en opnieuw laten vullen er zat nog 630 in dit was nog genoeg naar 3 jaar moet 850 in.
nu blijkt als ik de airco insckakel dat het verschil in druk hoog en laag maar 1 bar is pomp draait wel wat kan dit zijn pomp stuk ???????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Daar heb je grote kans op dat de compressor inwendige schade heeft opgelopen, meestal het gevolg van een defect expansieventiel waardoor de compressor vloeistofslag maakt.
Maar het ligt eraan welke compressor gemonteerd is, een continu variabele zonder magneetkoppeling of een variabele met magneetkoppeling ?
Ik gok erop dat jouw auto een continu variabele compressor heeft, omdat bij een druk van 1 bar de lagedrukschakelaar normaal gesproken de compressor moet uitschakelen.
Auto's die zijn voorzien van een continu variabele compressor, hebben geen lagedruk beveilging omdat de compressor altijd mee draait en kan dus niet uitgeschakeld worden.
De oorzaak kan bij dit soort compressors liggen bij het electronisch regelventiel dat kapot is, De regeleenheid meet aan de verdamper d.m.v de temperatuursensor de temperatuur aan uitgang verdamper. De regeleenheid bepaalt met welke zuigdruk de verdamper cq ompressor moet werken, het electronisch regelventiel wordt dan korter/langer aangestuurt om het koudemiddel rond te pompen.
Bij een druk van 1 bar behoort een verdampingstemperatuur van -10 °C , dit betekent dus dat rijp (ijs) ontstaat, het electronisch regelventiel wordt nu korter aangestuurd en de compressor gaat veel minder koudemiddel verpompen.
Maar je hebt ook maar 1 bar aan de perszijde (Hoog) dat wil dus zeggen dat er totaal geen sprake is van fase verandering, compressor zuigt gasvormig koudemiddel aan (moet) maar er is ook geen nakoeling, wat betekent dat gasvormig koudemiddel te condensor verlaat.
Je zult nu dus moeten gaan vast stellen of het een mechanisch ofwel elektrisch probleem is.
oke dank je wel voor de reactie zal ik dat proberen uit te zoeken
13 jaar
Volgens mij bedoeld dhr weerink dat het verschil nog geen 1 bar is....
Dus niet dat de druk in het systeem 1 bar is.
Deze systemen hebben wel een uitschakeling van het systeem bij een te lage druk.(systeem bijna leeg)
Maar dat maakt voor deze klacht niet uit.
Wat ik me afvraag is is de koeling nu slechter als voor de airco service?
sorry voor de late reactie ben net terug van vakantie wat u zegt klopt het is het verschil in druk nog geen 1 bar bij ingeschalde airco tijdens de rit naar de vakantie bestemming nog enkele malen geprobeerd airco draait wel en koelt ook wel maar niet zo als het hoort kan de ingestelde temp niet halen en valt naar 10 a 15 min weer uit als ik dan de airco uitzet en direct weer aan herhaalt dit zich kan ik dit probleem ook laten uitlezen of het de pomp is of iets anders ????
13 jaar
Oké dan heb ik dat verkeerd geïntrepeteerd door onvolledige informatie.
Je zegt dat het verschil in druk maar 1 bar is tussen hoog en laag ?
Wat was dan de lage en hoge druk van het systeem ?
de druk was normaal als ik het goed gezien heb volgens mij 3 a 4 bar gaf het aparaat aan
13 jaar
Oké maar is dit voor de lage en hoge druk wat je gezien hebt.
Maakt verder ook niets uit, 3 á 4 bar is te hoog voor de lagedruk en voor de hogedruk te laag.
Het expansieventiel is kapot en voor 90% kans dat de compressor ook kapot is, die heeft inwendige schade opgelopen aan de kleppen/zuigers.
oke dank je voor de reactie ga er volgende week mee heen je hoort nog van mij wat het probleem was
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar