Mercedes-Benz C-Klasse: battery/alternator visit workshop, dynamo en accu zijn al vervan

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Diesel, Motorcode: C220cdi (203206)

Hallo allemaal,
Ik heb een probleem met een mercedes C220cdi uit 2001.
Een jaar geleden begon de melding te verschijnen "battery/alternator visit workshop.
Dit was alleen gedurende enkele minuten na een koude start en vervolgens de hele dag niet meer.
We hebben vervolgens de dynamo laten reviseren en de accu vervangen maar het probleem bleef.
Later begon de melding ook te verschijnen tijdens het rijden en dan verscheen hij ook wat langer.
We hebben alle bedrading al herhaaldelijk gecontroleerd en daarbij niets gevonden.
Op dit moment is de melding continu en daarbij werkt ook de automatisch inschakelende verlichting niet.
Handmatig is de verlichting wel aan te zetten.
De laadspanning van de dynamo is OK! 14.4 Volt.

Het rare is het volgende!
Als ik de contactsleutel normaal omdraai is het probleem er altijd maar op het moment dat ik de sleutel heel snel omdraai is de melding 9 van de 10 keer weg!
Ik heb de volgende niet te wissen foutcodes:
In de Sam-f B1036 : input signal "terminal 61" not good
Abs C1210 : terminal 30 undervoltage

Wie weet er raad???

danny1929

Geplaatst door danny1929 (0) PRO , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

6 Reacties

MB (0) PRO, 12 jaar geleden

Denk dat het probleem in de voorste sam module zit, we hebben dit probleem namelijk ook een keer gehad.

danny1929 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb inderdaad vernomen dat daar wel eens vochtproblemen mee zijn.
Ik zag er uitwendig niets aan, misschien kan ik hem eens openschroeven?
Had die auto ook dezelfde symptomen MB?
Doordat hij het soms wel goed doet als je hem snel op het contact zette begon ik aan het contactslot te twijfelen maar dat is zeker inclusief een heel stuurapparaat?
Je bedoelt toch het sam module linksvoor onder de motorkap, onder het zwarte deksel met 2 klemmen?

MB (0) PRO, 12 jaar geleden

Ja die sam module ja,
bij ons gaf die ook melding van de alternator/batterij maar de dynamo laadde goed bij.
Alleen bij die van ons deden de ruitenwissers het ook niet, deze worden ook geregeld via de sam module.

willy9 (0) PRO, 12 jaar geleden

1

danny1929 (0) PRO, 12 jaar geleden

Ik heb de Sam module bekeken uitwendig en zie geen sporen van lekkage of corrossie.
Als ik hem op 2e contact zet blijft de tellerverlichting uit (Automatische lichtinschakeling).
Maar als ik hem terugdraai op 1e contact en binnen 2 seconden weer op het 2e contact zet werkt de automatische lichtinschakeling wel en komt er ook gedurende de hele rit geen dynamofoutmelding meer!!
Als je langer dan 3 seconden wacht tussen het opnieuw op 2e contact zetten lukt dit trucje dus niet!
Er zit dus zeker een bepaalde constante factor in dus ik sluit een wankelcontactje bij deze uit.
Het lijkt mij op een processor of schakeling die niet goed functioneerd,alleen zit deze in de Sam,contactslotelectronica of elders?

danny1929 (0) PRO, 12 jaar geleden

Als ik de Sam uitlees en in de datalijst kijk geeft hij zowel op de normale manier als via het trucje bij "signal terminal 61 " OK aan.
Maar zet dus evengoed Foutcode B1036 : input signal terminal 61 not good.
Zucht..

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.