Mercedes-Benz Sl-Klasse 1992: blauwe rook

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Transmissie: Automaat, Motorcode: 120, Motorinhoud (cc): 6000, Vermogen (kw): 290

de motor is zeer zacht met gereden ( ongeveer 15 km)
alles in gemonteerd met olie door een erkend revisiebedrijf in Nederland. hoe ik de carterventilatie kan uitschakelen, dit is een raadsel voor mij, ik heb wel de luchtpomp met de egr kleppen afgekoppeld en zou daar het probleem kunnen zitten.
groeten
benny

Geplaatst door

benny.jooken@telenet.be (0)

al 2 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Je wil de carterventilatie helemaal niet uitschakelen: dat is het behoud van je motor.
Je kunt testen of de carterventilatie nog werkt door over de open olievuldop een latex handschoen te spannen: stationair lopend mag die zichzelf niet opblazen. Als de handschoen opblaast, zit je carterventilatie verstopt.

De ("secundaire") luchtpomp blaast bij een ijskoude motor direct na de start kortstondig lucht in de uitlaat zodat de onverbrande benzine samen met die lucht de katalysator sneller opwarmt. Dat is goed voor het milieu. Dat systeem moet je er weer opzetten, o.a. om geen open gat in je uitlaat te hebben.
Ik zie niet in hoe het afkoppelen van dit systeem blauwe rook kan veroorzaken.
En net zoals carterventilatie is dit systeem beter voor het milieu.

Heino4267 595

2 jaar

Dag Heino 4267,
bedankt voor deze uiteenzetting
ik heb idd de carterventilatie getest en deze werkt nog, alleen weet ik niet of deze perfect in werking is
ik heb een idee dat de carterventilatie niet voor 100 % werkt.
ik heb ook alle openingen van uitlaatcollector en inlaatcollector dicht gemaakt en ik heb nogmaals de rookmachine geïnstalleerd en het vacuüm systeem lekt nergens, dus dit is oke
zou het kunnen zijn dat het mijn olieschraapveren zijn, dat ze deze misschien in de verkeerde richting gemonteerd hebben zodoende dat nu de olie naar boven word geduwd in plaats van naar onder
of zouden het toch de klepsaels kunnen zijn
ik ben echt ten einde raad

Je kunt testen of je olieschraapveren en je klepseals nog goed zijn:
Ga pakweg 80 km/uur rijden met iemand die achter je rijdt om te kijken.
Laat het gas los totdat je nog 40 rijdt en geef dan volgas.
- als de auto blauw rookt bij gas loslaten, zijn (o.a.) de klepseals versleten: de motor zuigt dan via de onderdruk de olie langs de klepels de verbrandingsruimte in waarbij de olie verbrandt.
- als de auto rookt bij gas geven zijn de (o.a.) de olieschraapveren versleten. Olieschraapveren kun je normaal gesproken niet verkeerd monteren, daar zitten nokjes op.

Heino4267 595

2 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.