Mercedes-Benz C-Klasse: C200CDI start niet direct na 24 uur stilstand

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel

Als de wagen zowat 24 uur heeft stilgestaan, dan start deze niet direct. Het duurt zowat 5 tot 15 seconden eer die direct aanslaat. Er komt geen zwarte rook uit de uitlaat, het komt over alsof die zonder diesel zit. Hij sputtert niet, draait eigenlijk "droog". Nadien licht het EPC lichtje op. Als hij eenmaal draait en je legt hem stil en je herstart dan, slaat hij ogenblikkelijk aan en blijft het EPC lichtje uit. De auto doet het prima, tot je weer eens tussen de 12 a 24 uur stilstaat....
Iemand dezelfde ervaring(en) gehad met een C200CDI uit 1999?

sarzebuze

Geplaatst door sarzebuze (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

betreft het een cdi motor
O-ringen op brandstofleidingen vervangen eventuweel verstuivers lek test doen

speelziek (0), 14 jaar geleden

lage druk leidingen vervangen, dan is het probleem opgelost

sarzebuze (0), 14 jaar geleden

vandaag naar mijn garage geweest: O ringen vervangen en K40 module vervangen, motordiagnose via computer gedaan: injectoren ok, Nu afwachten of het nu ok blijft. Staat nu af te koelen tegen morgenochtend. Ben heel benieuwd...

sarzebuze (0), 14 jaar geleden

Het probleem bestaat nog steeds! De originele K40 module is ondertussen teruggeplaatst.
Als ik de CDI module heel eventjes "opwarm" met een haardroger, start de auto direct! Ik had namelijk ontdekt als het buiten warmer is dan 17°, de auto altijd direct aanslaat :) Dus denk ik te kunnen op zoek gaan naar een slechte las in deze zogeheten cdi module. Als het nu maar geen chip is die "verkouden" is intern, want dan kan ik het vergeten... Dan mag ik een gouden module kopen, want goedkoop blijken deze niet te zijn. Voorlopig heb ik in mijn koffer een haardroger liggen om te starten 's ochtends en 's avonds ;). Morgen haal ik de module eruit en ga met een x10 loupe alle soldeerlassen aflopen ! Ik wens mijzelf veel succes...

sarzebuze (0), 14 jaar geleden

Beste lezer,
Weet iemand van jullie of de motorstuurmodule (ECU) Mercedes code A 025 545 38 32 (Bosch code 0 281 001 818) kan gerepareerd worden? Dat ding kost nieuw een bom geld...
Graag advies... vervanging door een module uit afbraak, gaat dat? Samen met een sleutel veronderstel ik...
Groeten !

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

stuurdoos CDI is met chassi nr gecodeerd - meen dat ze niet te herstellen is(www.actronics.nl raad plegen)of om te wisselen met een uit afbraak zeker niet--bij vernieuwen word er een sloopprijs(terug name oude cdi doos) in mindering gebracht( wel vragen ff)

UNIVERSEEL11698 (0) PRO, 14 jaar geleden

Zelfde klacht (bij bepaalde temperatuur) niet aanslaan zelf ooit ook eens gezien.
Was die keer ook een ECU die dat veroorzaakte.

Dat was toen een ECU (ander merk) en daar lag stof op de printplaat.
Zat een aluminium kast omheen die oxideerde.
Met vergrootglas kon je toen hele kleine witte poeder spikkels zien.
Print afgestoft met kwastje en met lucht schoongeblazen, daarna nooit meer storing gehad.

Je zou dat eens kunnen bekijken, als je hem toch open haalt.

Oiram

dockedmarc1 (0), 14 jaar geleden

doet je buiten temp meter het nog wel?

sarzebuze (0), 14 jaar geleden

Buitentemperatuurmeter werkt perfect. Als de auto in de garage staat en zolang de temperatuur onder de motorkap niet daalt onder 17°, start hij direct. Ik heb nu de nieuwe ECU besteld... Ik hoop dat het daarmee verholpen is. Ik vind de prijs wel héél hoog voor dat stukje electronica... Voor dit geld koop je een high-end flat tv 40PFL9704H/12 van Philips... en daar zit zoveel meer electronica in...

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat auto elektronika mede zo duur maakt is het feit dat deze ook bij -40 graden Celsius nog moet werken. Die tv is dan allang overleden.

sarzebuze (0), 14 jaar geleden

Ik begrijp wel dat er componenten inzitten met bijna militaire specificaties en dat deze een prijs hebben. Wel jammer dat dit "electronische hart" in mijn geval het al na 10 jaar en slechts 227000km begeven heeft... Zo'n module kost hier wel minstens 25x meer in de service dan de originele fabricagekost (ik zit in die branche met dergelijke technologie). Akkoord, stockage-, verzend en administratiekost en een stukje winst moet kunnen. Maar voor dit merk zou dit - blijkbaar toch wel zwakke onderdeel - iets minder mogen kosten... Nu, morgen wordt de module geplaatst en hoop ik dat het de duurste kost zal zijn die ik zal hebben...

sarzebuze (0), 14 jaar geleden

Module is gisteren vervangen door nieuwe. Auto start weer als nieuw ! :) Bedankt voor jullie bijdrage!

sarzebuze (0), 13 jaar geleden

We zijn nu bijna 11 maand verder na het vervangen vande ECU... Verleden week donderdag: 4 pogingen eer de motor wilde starten. Het wordt weer frisser... Fenomeen: je ontgrendeld de auto met de sleutel, je stapt in, steekt de sleutel in het contactslot. Je hoort het stuurvergrendelingsmechanisme het stuur ontgrendelen. Je draait verder: alle lichtjes van het dashbord lichten op, behalve de voorgloeiverklikker. Als je wil verder draaien, lukt dat wel maar de starter slaat niet aan... Na 4 pogingen van sleutel af, sleutel op en plots licht de voorgloeiverklikker op en kan slaat de starter wel aan... Ik voel het al komen. Het lijkt dat ik weer in hetzelfde sukkelstraatje kom. Verleden jaar was het begin van de ellende ook met dit verschijnsel begonnen en leidde dit tot het vervangen van de ecu... Ergens las ik dat er een kabel kon doorslijten door trillingen ter hoogte van de lagedrukpomp met schade aan de ecu tot gevolg? Iemand dezelfde ervaring? Graag reactie ! Bedankt op voorhand !
Bijvoegsel 15/11/2010: de auto heeft het een maand zonder problemen gedaan, nu dit weekend 's nachts hem niet aan de praat gekregen, enkel nadat ik de ecu lichtjes met een haardroger opwarm, lukt het.. Dan alleen krijg ik een normaal gedrag: voorgloeilampje licht dan ook weer op, dooft dan uit en als ik de sleutel verdraai, start de startmotor. Anders niet. Deze ochtend de foutcodes laten uitlezen. Vanavond ga ik de auto buiten bij de dealer zetten, zodat de fout ook "life" kan bekeken worden .

izzi (0) PRO, 13 jaar geleden

als het gloeilampje niet aangaat bij starten wil dit zeggen dat er geen startvrijgave is in de motorecu . kan ook in de K40 zitten zoals je eerder aanhaald .
wat je zegt van de kabelbreuk ,dat klopt er zijn enkele gevallen bekend dat de kabel die over je vacuumpomp loop door kan schuuren met het gevolg dat de ecu eraan is .

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.