Mercedes-Benz 240: druk op diesel-retourslangetjes

Bouwjaar: 1980, Brandstof: Diesel, Motorcode: om 616

beste liefhebbers,

het volgend probleem speelt...
gemariniseerde OM616 (in boot gebouwd).
jaartal: onbekend.
dus eerder opgegeven info is gegist.

er staat druk op de dieselslangetjes (vanaf filter en tussen de verstuivers)- zwarte rook.
bij mijn weten zijn de verstuivers goed (zelfde type een keer omgewisseld met die uit een auto-geen verschil).
Ik dacht t te zoeken bij de brandstofpomp...maar waar?
iemand had t over drukbeveiligingsbout oid. iets met kogeltje en veertje (waar zit dat?)
en het membraam.

Misschien kunnen jullie me op weg helpen.

Grtjs

orbork

Geplaatst door orbork (0) , lid sinds 13 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 240? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

zijkant inspuitpomp (kogelklep) dit geeft geen rookplobleem-- membraam op inspuipomp zal wel kapot zijn-indien vacuumpomp nog aanwezig is op motor kan het membraam ook kapot zijn en het probleem veroorzaken dus beide nazien -druk op retour is normaal .
gr

orbork (0), 13 jaar geleden

ooh, ik was in de veronderstelling dat die retourslangetjes slechts mochten druppelen; niet spuiten.
membraam op de inspuitpomp kan ik wel vinden; nu die op de vacuumpomp nog.
Isar, dank voor die tip; weet je misschien ook de Duitse benaming ervoor? dan kan ik dat opzoeken in mn boek.
overigens: er zit geen luchtfilter meer op (nooit op gezeten)

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

meen unterdruckpumpe -vakuumpumpe -zit op voorkant motor blok achterkant zit inspuitpomp- voor boot is er dan geen stationaire regelaar opgezet-( dan hebt u geen membraamregelaar op inspuitpomp of het moet een uit de eerst type123 240d zijn --was in voertuig voorzien van luchtfilter (droge) bij sloop van type 123 200d tot 300d wel te vinden.
gr

orbork (0), 13 jaar geleden

Hartelijk dank voor de info!!
Helaas denk ik dat er meer aan de hand is;
vandaag t ding gestart- prima start- in vrij: geen rookontwikkeling
echter in vooruit kwam t bij meer dan half gas niet verder op toeren/vermogen dan t deed op half gas.
oliedrukmeter vertelde: 3bar bij stationair; ik ben bang dat t te weinig is.
Misschien moet ik wel denken aan revisie of een andere OM616...
wellicht is de laatste optie wel

orbork (0), 13 jaar geleden

wellicht is de laatste optie wel t best/voordeligst.

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Welk is het juiste type van de motor,dit staat op het motorblok juist onder de cilinderkop ingeslagen in de buurt van de inspuitpomp,waar staat de oliefilter boven of onderkant,en 3bar oliedruk stationair is perfekt,maar ik denk dat er heel iets anders aan de hand is,als een 616 motor koud goed start is die gewoon goed , als het een ouder type is met een membraam in de inspuitpomp en er is ergens een lek in het vacuumsysteem dan gaat deze echt onmiddelijk zwart roken,kan het misschien zijn dat deze overbelast wordt door de verbinding met de aandrijflijn

orbork (0), 13 jaar geleden

Roger, ik ga op korte termijn zoeken naar t ingeslagen typenummer.
Ik heb, denk ik, inmiddels de eerdergenoemde bout op de inspuitpomp ter hoogte van de handpomp gevonden en losgedraaid; gaf diesel...
een bout met een soort inkeping aan onderzijde echter zonder veer en kogel!! Als die erop horen heb ik weer wat gevonden.
Vwb overbelasting-aandrijflijn: de motor drijft een hydraulische pomp aan, gekoppeld aan een zgn. saildrive.
De romp en de schroef zijn inmiddels nogal aangegroeid, wat zeker van invloed is op snelheid. Nu test ik m uit vast aan de wal, maar ook varend doet ie over de helft van de gashendel niets extra.

orbork (0), 13 jaar geleden

GROTE VERGISSING...
ik ben uitgegaan van het Duitse handboek wat ik erbij kreeg.
goed dat Roger vroeg naar het motornummer.
Het blijkt niet om een OM616 te gaan, maar om een OM615!! Op het blok ontdekte ik het nr. 61501113 01 en op de motorsteunen 6152230504.
Het oliefilter zit onder de handopvoerpomp.
Wellicht is de eerder genoemde bout: de banjo aan de achterzijde tussen inspuitpomp en blok?

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Je moet eens kijken of de luchtklep aan het inlaatspruitstuk wel volledig open gaat bij volgasgeven,indien dit niet zo is gashendel bijstellen tot dit wel gaat,dan moet je zeker olie bijvullen in de injektiepomp bovenaan de rode dop tot aan de zijkant van deze pomp aan de overloop zuivere olie uitkomt deze overloop staat aan de kant van het motorblok,ik vermoed dat door de motor aan een konstant toerental draait en evt.slechte smering van de pomp de gasschuif van de injektiepomp blokeerd op een bepaalde positie en zo niet sneller gaat draaien dus event. spoelen en zorgen dat er op geregelde tijdstippen olie in de pomp bijgevuld wordt als je geluk hebt moet je niks demonteren,laat iets weten als het lukt aub roger_schraepen@telenet.be

orbork (0), 13 jaar geleden

verstuivers nu laten testen; had vorige keer bij uitwisslen verzuimd de plaatjes/ringen te vernieuwen.

van de week kleppen gesteld.

gedeeltes van brandstof-leiding en retour vervangen.

membraam en drukregelaar/beveiligingsbout gecontroleerd.

tank gereinigd.

Motor reageert nu prima op gashendel in vrijstand en komt goed op toeren zonder rookvorming,

maar nog steeds vermogensverlies en rook in vooruit/achteruit.

Ik denk dat de aangroei daarvan de schuldige is.

De druk op de retourleidingtjes blijft echter nog een vraagteken.

orbork (0), 13 jaar geleden

? Misschien is bovengenoemde aangroei op romp en schroef oorzaak van de druk op de retourleidinkjes.

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Ja Rob 60pk is 60pk en daar kan je niet meer van maken,maar heeft dit geheel vroeger wel goed gedraait,of ook maar op het randje af

orbork (0), 13 jaar geleden

het heeft zeer goed gedraaid en die 60PK was ruim voldoende; ik heb echt niet meer nodig.
Of die druk op die slangetjes nou wel of niet hoort...
ik zou dat kunnen ondervangen door ze direct op de hoofdretourleiding aan te sluiten; dus niet meer richting filter (misschien zit daar wel t probleem).
Of heeft e.e.a. te maken met opwarmen van de diesel?

Roger10 (0), 13 jaar geleden

Jaja dat heeft te maken met het lichtjes voorverwarmen van de dieselfiter,maar is er door die druk een probleem of heb je dit toevallig gemerkt,ik rijdt zelf met een oltimer 240GD maar heb hier eigenlijk nog niet op gelet hoeveel druk er op die retourleidingkjes zit,ooit lekt er wel eens zo een leidinkje maar dat wordt gewoon vervangen en verder wordt er niet op gelet,op hoeveel openingsdruk hebben ze de verstuivers geregeld?

orbork (0), 13 jaar geleden

ik merkte t toen er ineens een slangetje vanaf gesprongen was; nieuwe slangen en weer een keer.
ik heb de openingsdruk niet doorgegeven aan de dieselservice er vanuitgaande dat dit gerenomeerd bedrijf voldoende had aan het doorgeven van het merk en type motor.

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

er moet wel een retourleiding van de filter naar de tank voorzien zijn waarop dan de verstuiversretour is bij op aangesloten

orbork (0), 13 jaar geleden

Die retourleiding ligt er in de vorm van gedeelte slang overgaand in een kraan en een vrij dunne koperen leiding naar de tank.

orbork (0), 13 jaar geleden

Dat voorverwarmen van de diesel via retourslangetjes op filter, is naar mijn mening belangrijk voor auto's met rijwind, (vries)koude- vlokken van brandstof; ik denk dat dit niet van toepassing is voor mn boot.

isar (0) PRO, 13 jaar geleden

wel origenele lekleidinggebruiken -namaak zit te los en springen eraf

orbork (0), 13 jaar geleden

slang komt van Benzdealer;
de grotere retourleiding vanaf het filter gaat, via een kraan, over in een veel kleinere koperen leiding naar de tank. Deze ga ik vervangen door slang; dan kan daar geen weerstand zijn.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 240 of stel zelf een nieuwe vraag.