close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Sprinter: gas reageert 10 seconden niet bij de eerste koude start vd dag

Bouwjaar: 1995, Brandstof: Diesel

Ik heb een sprinter uit 95' en met een 2,9 td 5 cilinder, en die heeft s'morgens bij de eerste koude start het probleem dat hij
10 seconden niet op het gaspedaal reageert. In de zomer als het erg warm is en het s'nachts niet zo afkoelt, dan start hij meteen
maar de rest van het jaar is het gewoon 10 seconden wachten geblazen. Ik zou dan gaan denken aan een een of andere temperatuursensor
maar dan niet die van het koelwater, want die kan onmogelijk binnen 10 seconden warm genoeg zijn om een signaaltje aan de computer
te geven. Ik moet er wel bij vertellen dat deze motor uit een w210 komt, dus net even een andere brandstofpomp en verstuivers heeft qua
inspuitdruk, en deze motor dan wel aan de computer vd sprinter zit aangesloten, dus zou die computer dan soms een probleem kunnen geven?
Verder vertelde ze indertijd dat een dergelijke ombouw niet kon bij de mercedes garage's, maar ik heb dus al dik 8 jaar bewezen dat het wel degelijk
kan, en hij voor de rest dan ook prima loopt en rijd. Het enig wat ik moest ombouwen waren dingen als de carterpan, oliepeilstok, aanzuigbuis oliepomp
en in en uitlaatspruitstuk en that's it.

Geplaatst door

peter sprinter (0)

al 19 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Ik weet wel bij andere merken dat dit een soort beveiliging is , om te voorkomen dat de koude motor meteen hoge toeren kan draaien bij de koude start.
Oliedruk is na 10 sec. meestal wel in orde , om zo zonder problemen de motor te kunnen belasten , dan heb je nog een volgende stap , niet bij alle merken , dat het toerental begrenst blijft tot de motor een bepaalde temperatuur heeft bereikt enz.
Dus ik vermoed dat dit een beveiliging is.

Nou, dat heeft hij op voorhand nooit gedaan, en heb ik nog nooit gehoord dat een auto niet op het gas reageert tijdens
de eerste 10 seconden van een koude start.

Btw, waarom reageert hij dan wel meteen als het zomer is?

Schopje omhoog, want het probleem is nog steeds niet over en wil ik het gewoon gemaakt hebben,
want ik heb inmiddels de hele motor laten reviseren wegens versleten zuigers, en toen meteen de verstuivers
ook laten reviseren, maar het probleem is er dus nog steeds.
Nou zag ik een video filmpje waarin de verstuiver met de draad er aan, op de 1e cilinder zat,
maar ik heb dus nu een motor met pomp en verstuivers van een W210 er in liggen, en daar zit hij op de 4e cilinder,
dus zou dat een oorzaak kunnen zijn? Ik dacht begrepen te hebben dat die verstuiver met draad, de duur van het inspuitmoment
meet en dat dan aan de VE pomp "door geeft" en het dan niks uitmaakt op welke cilinder hij zit, maar dat weet ik niet meer
zeker, dus vraag ik het toch maar even.
Dan vind ik het nog vreemd dat het probleem zich alleen voordoet tijdens de eerste start vd dag, dus als de bus een avond
en nacht heeft stil gestaan, en als het dan zomer word en de nachten en dagen warmer zijn, dan reageert hij wel meteen
op het gaspedaal, dus wie heeft een idee wat er aan de hand kan zijn?
Ook de pomp timing is wel anders dan een sprinter versie van deze motor, want die van een sprinter is 15 graden na tdc en deze
is 12 graden voor tdc, dus heeft het dan toch met de positie van de verstuiver met draad te maken, of is het een temperatuursensor
of toch totaal iets anders?
De computers van de sprinter en W210 zijn dezelfde, tenminste, de nummers die er op staan zijn dezelfde en heb ik gelezen
dat ze op meer modellen passen, en als mijn bus eenmaal loopt en rijd, dan rijd hij ook prima zoals het hoort,
en ondanks dat er nu 195bar ipv 255bar verstuivers inzitten, merk ik totaal niks in trekkracht of whatever,
dus daar heeft de computer dan verder geen conflict mee. En heb ik hem weer eens uit laten lezen
en niks te vinden, dus rara wat is er aan de hand?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.