Het betreft onze MB die langere tijd stil gestaan heeft. Voorzien van een conventionel LPG installatie. KM-stand: 120.000.
De motor slaat bij lage temperaturen (onder de 10 graden) niet aan; dwz vele malen starten en dan slaat de motor al haperend aan.
Bij hogere buitentemperaturen, of als de motor warm is, is er geen probleem. De motor wordt op benzine gestart.
De terugstroom van benzine naar de tank is goed en als ik alle wartels om de beurt van de injectorleidingen op het verdeelstuk losmaak, komt er brandstof uit; dus ook van die van de koude startinjector.
Koude startinjector is verdacht, heb ik gedemonteerd, met 12V bekrachtigd en lijkt te functioneren
Vragen: Wat is de waarschijnlijke oorzaak?
Wat/wie stuurt de koude injector aan?
Is er nog een zekering in het elektrisch circuit? Welke/waar?
Andere mogelijkheden of suggesties?
Vriendelijk dank voor uw bijdrage.
Robert.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kontroleer en of vervang bougie's, bougiekabels, verdeelkap en rotor. Koude start injector wordt aangestuurd door het brandstofpomprelais,
die op zijn beurt voor de koude start weer wordt aangestuurd via de ECU door een temperatuursensor.
Kontroleer de zekering in het overspanningsrelais en maak die eventueel ook schoon. (zit achter de accu) Als deze zekering kapot is
op niet goed kontakt maakt zal de koude start injector ook niet aangestuurd worden. mvg. Arie
Dag Arie,
Dank je voor je adviezen. Ik ben begonnen aan de diverse werkzaamheden. Achter de accu zitten idd diverse kastjes; ik moet nog uitzoeken welke het overspanningsrelais met de zekering is.
Ik houd je op de hoogte van mijn vorderingen.
14 jaar
de aansturing startventiel is afhankekijk van batterijspanning-,koelwatertemperatuur en startinpuls(td signaal). bij min -20 graden is hij +/- 10 sec in geschakeld
Beste Nic en Arie, hierbij de rapportage van enige voortgang.
Bougies afgesteld en schoongemaakt. Verdelerkap los genomen en schoongemaakt. [Wat ik altijd doe, nadat enige slijtage is opgetreden op de contactpunten van de verdelerkap, is een smal reepje messing of brons van ca. 0,3 mm dik solderen op het metalen contact van de rotor. Hierbij is de spleet tussen rotor en verdelerkappunten verkleind, c.q. weer teruggebracht op de originele afstand.]
Verdeelkap van binnen en buiten bespoten met de daarvoor geëigende siliconenspray en het zaakje weer gemonteerd.
Het was gisteren buiten 14 graden en de motor sloeg direct aan bij de eerste start, hetgeen dus nog niets bewezen heeft.
Ik laat het onderwerp even rusten totdat we weer een koude ochtend hebben en de problemen zich opnieuw zouden kunnen voordoen.
Ik heb een lampje geshunt over de koude startinjector [mbv een naald door de isolatie v/d stroomdraad en de ander aan massa] en zal zien of deze al dan niet bekrachtigd wordt.
Arie, welk kastje is het overspanningsrelais met de zekering? Wat staat er voor code op?
PS: hoe kan ik nu 2 foto's plaatsen?
14 jaar
relais overspanning (vierkant 3,5 op3,5 cm) heeft het mb nr 2015403845 met zekering 10 amp (rood) maar kan als eens vervangen zijn door een met 2 zekeringen(10 amp rood) 2 de uitvoering
kan ook mb nr 2015403745 met 2 zekeringen
Nic, bedankt. Ik wacht eerst een beetje kou af en zoek dan weer verder. Groeten, Robert.
14 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 300 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar