Wie kan mij helpen aan gereedschap om de ketting te klinkken van een E-280 uit 96
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Alan,
Waarom doe je het niet met een sluitschakel net als een fietsketting.
Hans
Já dat is een goed idee maar hoe kom ik eraan en ik vraag mij eigen af waarom ze dat niet uitfabriek gedaan hebben.daar is toch niks mis mee.maar als je iets weet hans hoe ik er aan kan komen zou het geen probleem zijn.
19 jaar
Losse schakels zijn wel te koop informeer maar eens bij een bedrijf die kettingen maakt.
Vroeger kocht ik altijd gedeelde kettingen bij een bedrijf in Amsterdam.
Hans
goed ik zal het aan mijn baas vragen die moet nog wel eens een ketting bestellen.
19 jaar
Mercedes levert een nieuwe ketting met een verbindings schakel zoals bij een fietsketting.
Zorg ervoor dat de sluiting van de schakel , het zogenaamde "visje" met de gesloten kant naar de draairichting wordt geplaatst.
mvg,
Hans.
Nog even een aanvulling :
gebruik de oude ketting om de nieuwe door te rijgen.
Maak de nieuwe vast aan de oude met de schakel en trek dan zo de ketting erdoor.
mvg,
Hans.
Jongens bedankt voor jullie reacties heel goed,nu weet ik iets meer.maar hoe weet je nu dat de ketting is uitgerekt kun je het meten van schakel tot schakel of kun je het nog op een andere manier zien,ik dacht dat als je de uitlaat nokkenas niet op tijd kreeg dat die dan versleten is.want de uitlaat nokkenas staat nu zeker een milimeter of drie onder het punt waar die eigenlijk zou moeten staan,de inlaat staat goed wil dit zeggen dat de ketting versleten is.als ik de uitlaat nokkenas goed zet krijg ik de ketting er niet op het scheeld mischien een halve tand die kan ik niet opheffen.want het nokkenas tandwiel kun je niet ten opzichte van de nokkenas verdraaien.heb ik gelijk of heb ik het helemaal mis.
19 jaar
Alan je hebt iets goed verkeerd gedaan. Je hoeft de ketting helemaal niet te klinken, kijk bij elke mercedes ketting zit een sluit-schakel. Ik denk dat jij de krukas en de nokkenas op tijd hebt gezet en los hebt gemaakt, totaal verkeerd. Je moet de ketting rond blijven draaien tot je aan de buitenzijde van de ketting de sluitschakel ziet, er zitten twee kleine borgpennen op en die haal je los en dan kan je de schakel eruit halen en de ketting is dan los. Bij terug monteren, de krukas blijven draaien(zonder dat de ketting draait) tot hij op tijd komt en daarna de nokkenas draaien tot deze op tijd staat en dan de ketting erop, schakel erin(visje erin)de borgpennenerop, en dan met de hand twee keer rond draaien, de krukas, en daarna de spanner aandraaien en voila, MVG.
Hallo Moh ik heb de ketting nog niet los gemaakt ik laat me eerst goed informeren,ik heb vorig jaar een keer de kleppendeksel er vanaf gehad en de krukas rustig rond gedraaid maar geen sluiting te bekennen.en dan nog iets ik kan de krukas toch niet draaien zonder de nokkenassen te verdraaien de kleppen raken dan de zuiger.
19 jaar
Dag moh ik heb nog een vraagje waar zitten die borgpennen,aan de buitenkant van de ketting dus aan de distributie deksel zijde of aan de kant van de nokkenassen.
19 jaar
Ik bedoelde met de krukas draaien, alleen een stukje tot hij op tijd staat en met de hand natuurlijk, kijk als hij tegen de kleppen aan komt dan de nokken as een stukje verder draaien, ook met de hand, tot de kruk op tijd staat en dan de nokkenas op tijd zetten. Kijk de ketting als jij die los haalt dan hoeft de kruk en nokkenas niet op tijd te staan, dit kan ook niet ivm met de sluitschakel op de ketting, wel als je alles terug plaatst dan moet alles wel op tijd staan. Als je de kleppendeksel loshaalt dan kun je aan de krukas draaien tot je aan de buitenzijde van de ketting de twee kleine borgpennen ziet, dit is aan de distrubutie-zijde, de spanner losmaken en borgpennen eruit, schakel eruit en de ketting is los.
Oké Moh ik ga de volgende week beginnen met los halen.eerst moet ik ook nog de distributie deksel los maken dat is makkelijker werken,en de pakking daar onder is ook lek dus ook maar ineens vernieuwen. v.g alan.
19 jaar
Als je een ketting aantreft met een schakel erin , is hij al een keer vervangen.
Af fabriek zit er namelijk GEEN schakel in.
mvg,
Hans.
juist Hans,daarom zeg ik al er zit geen sluiting in ik heb de blok zeker drie keer rond gedraaid met de hand,dus het wordt slijpen een gevaarlijk klussje alles heel goed afdekken. v.g alan.
19 jaar
Alan,
Dat doorslijpen stelt niets voor het is zacht materiaal de ketting even de twee geklonken stukjes glad slijpen en je tikt het schakeltje eruit.
Wel even afdekken en pas op met de vonken op de bovenkant van de spatborden.
Hans
Goedemorgen Hans mijn uitlaat nokkenas staat niet op tijd en is ook niet op tijd te krijgen als ik de nokkenas één tand verder draai komt die ook niet uit,één tand terug ook niet is dat de oorzaak van de ketting,ik kan niks anders verzinnen dan dat het de oorzaak is van de ketting.ik dacht ook dat de motor daar door zo rommelig draait.
19 jaar
Wat denk jij Hans,of heeft het een andere oorzaak,ik kan mij niks anders voostellen.
19 jaar
Ik weet niet aan welke Hans je dit vraagt maar ik ga mee in de gedachte dat de ketting versleten is.
Volgens mij heb ik jou in een andere topic hier ook wel eens over gesproken.
Hans
Dat denk ik ook.
Teveel ruimte op de ketting.
mvg,
Hans.
HET maakt niet uit aan welke Hans ik het vraag jullie alle twee en de rest natuurlijk hardstikke bedankt,jullie allemaal hebben mij perfect geholpen.dank jullie wel v.g alan.
19 jaar
Alan, je hebt toch een E 280 24V met twee nokkenassen en met variabele inlaatnokkenas timing(werkt met oliedruk), toch?
Ja maar ik denk dat die niet op olie druk werkt.er zit wel van de voorkant een electromagneet.hoezo, denk je dat die nokkenas de uitlaat optijd zet als de motor onder belasting draait,zou best kunnen,maar waarom zit er dan een gat in de tandwiel om de uitlaat nokkenas optijd te zetten.het zal toch niet als bij de alfa romeo zijn he de nokkenassen op tijd zetten de ketting spannen en dat de nokkenas een paar graden ervoor staat.
19 jaar
Kijk dat de ene nokkenas een paar graden verschilt op de merkteken zegt nog niets, bij een mercedes heb je enorme druk op de ketting en het werkt allemaal vele malen gecompliseerd, ene kant trekt de krukas hem en de andere kant de spanner en flink. Als je de spanner losmaakt zul je zien dat de ketting een paar graden terug draait,kijk je mag daarom ook te nimmer de krukas de verkeerde op draaien dit ivm verspringen van de ketting op de tandwiel.En trouwens waarom wil je dit allemaal gaan doen, omdat de motor wat "rommelig loopt", ik zou het je afraden.(ketting gaat 250 tot 300 dkm. mee.)De probleem wat jij hebt moet ergens anders gezocht worden, ikwil jou heel wat kosten en moeite besparen en vooral teleurstelling,MVG.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar