Vraagje.
Ik heb een Mercedes e 290 automaat diesle uit 1997
als ik hier mee gewoon op de snel weg rij maakt hij
bij ong 120 km bijna 3000 toeren en bij 140 km ong
3500 toeren.
Is dit niet veel te hoog of hoort dit zo bij deze auto in automaat
uitvoering??
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In het boekje wat bij de auto is, staan de wagensnelheden vermeld bij elke versnelling.
Komt dit niet overeen met de werkelijkheid, kijk dan of er de juiste bandenmaat onder zit. (bij te kleine wielen maakt de motor meer toeren)
mvg,
Hans.
[quote=Hans4040]In het boekje wat bij de auto is, staan de wagensnelheden vermeld bij elke versnelling.
Komt dit niet overeen met de werkelijkheid, kijk dan of er de juiste bandenmaat onder zit. (bij te kleine wielen maakt de motor meer toeren)
mvg,
Hans.[/quote]
Dat kan geen verschil maken omdat je tegelijkertijd een tellerafwijking krijgt. De verhouding tussen aangeduide snelheid en toerental wordt nooit beinvloed door de wielen. Maar 3000 toeren bij 120 km/h lijkt me niet raar hoor.
ToniMB zegt:
"De verhouding tussen aangeduide snelheid en toerental wordt nooit beinvloed door de wielen. "
Waarom geldt dan de stelregel dat je maximaal 2% +/- mag afwijken van de originele bandenmaat?
mvg,
Hans.
Vanwege de tellerafwijking. Al zet je er trekkerwielen of kartwieltjes onder. De aangeduide(!) snelheid blijft altijd gelijk bij hetzelfde toerental in dezelfde versnelling.
De werkelijke snelheid veranderd uiteraard wel maar aangezien de vraagsteller het niet over de snelheid op de tomtom of bekeuring heeft leest hij waarschijnlijk gewoon zijn snelheidsmeter in de auto af.
Ik weet niet hoe ik het duidelijker uit kan leggen.
Uitzondering is natuurlijk een CVT maar daar hebben we het niet over.
Edit: Ik weet wel hoe ik het beter uit kan leggen, de verhouding tussen de toerentallen van de motor en de wielen worden bepaald door de overbrengingsverhoudingen van bak en differentieel. Die blijven gelijk wat voor wielen er ook onderkomen. De wagensnelheid kan alleen worden gemeten door ergens een van deze toerentallen te meten en van daaruit de snelheid te berekenen. De wielomtrek komt later pas, valt buiten alle metingen.
ook bij abs metingen toni ????
Groeten Marcel'
Jazeker, hij telt het aantal omwentelingen van de wielen, hij meet niet de omtreksnelheid. 3000 bij 120 km/h zal deze auto aanblijven geven ongeacht wat voor wielen eronder zitten, sterker nog; ongeacht of er uberhaupt wielen onder zitten. Zet de aangedreven wielen los van de grond, zet hem en D en ga gasgeven tot 120 km/h. Haal daarna de wielen eraf en probeer het nog eens...
Nogmaals de verhouding tussen de snelheid op de snelheidsmeter en de toeren op de toerenteller blijven in dezelfde versnelling gelijk.
bijna goed toni, maar als je achter ( in het geval van een mb, achterwielaangedreven) een groter wiel monteerd, zal ie VOOR wel degelijk een hogere snelheid gaan aangeven.
En de snelheid op het kombiinstrument wordt op de voorwielen berekend? Dacht het niet maar al is het wel zo, in dat geval had de topicstarter eerder gevraagd waarom zijn asr of esp lampje steeds brand of waarom zijn tempomat niet werkt boven de 80 km/h. Maar zover over ik weet werkt bij mercedes de snelheidsmeter op de aangedreven wielen.
daar heb je gelijk in, we wijken af.
In normale situaties kan een ander formaat wiel geen problemen opleveren.
Groeten Marcel
ff nog........bij Mercedes zit het signaal voor de snelheidsmeter (kabel of transponder) op de versnellingsbak.
Dus, als je op de aangedreven as grotere wielen zet maakt de motor, bij een snelheid van pak weg 100KM/U minder toeren dan wanneer je er kleinere wielen op zet.
Denk maar eens aan je brommer van toen : groter tandwiel voorop dan ging ie harder, oftewel hetzelfde effect als een groter achterwiel.
maar goed, we dwalen af.
mvg,
Hans.
Lol, niet dus... Een tandwiel wisselen is te vergelijken met de overbrenging in de bak veranderen niet met de bandenmaat veranderen. Lees alles nog eens rustig door en slaap er een nachtje over ;)
Jij hebt het over werkelijke snelheid, niet over de afgelezen snelheid. De vraagsteller heeft het over de afgelezen snelheid.
Hoi,
Heb zelf ook een e290, maakt bij 120 kmh 2500 toeren. Is de 5e versnelling niet kapot? Zet de bak eens in 4 ipv D en kijk bij 120 eens hoeveel toeren hij maakt, zet hem daarn in D. Ik denk dat je maar 4 versnellingen gebruikt. Bak mischien niet helemaal ok.
AJ81
16 jaar
Ik kan de ervaring van aj81 bevestigen.
Ook ik heb een E290td met 5-gang automaat. Deze maakt 2500tpm bij precies 123km/h (Dus bij 195km/h ongeveer 4000tpm, wat ook de officiele max snelheid is).
In 4 maakt hij ~3000tpm bij 120km/h (4000tpm bij 170km/h).
Heb je de automaat wel in D en niet in 4 gezet? Dus de schakelpook naar rechts drukken?
Als je hem echt in D hebt, dan zou ik de bak maar eens laten uitlezen bij de dealer. Dan is er iets mis.
Succes, MBLe
16 jaar
Bedankt allemaal voor de reactie's. Maar volgens het boekje is het een 4 bak? En niet een 5 bak dus nu weet ik het nog niet. Als ik terug lees en begin bij het begin daar snap ik het allemaal nog dan is het normaal om deze toeren te draaien.
16 jaar
Oja verder nog het volgende.
In het boekje staat van alles over max snelheid enzo. maar als ik mijn handleiding erbij pak en bij het onderwerp
Automatischetransmissie staat hier van alles over de 1 t/m de 4 de versnelling van de e220 en de e300 maar bij de e290 zijn de kollomen
leeg???
16 jaar
De E290 is alleen geleverd met een 5-gang handbak of een 5-gang automaat (Code 722.613).
Lijkt me sterk dat het volgens het boekje een 4-bak is want dat klopt echt niet.
Check hier anders even het nummer van de automaatbak, dan weet je het zeker:
Hier moet je je volledige VINcode (= chassisnummer) invullen, dan krijg je alle opties af fabriek van jouw auto te zien. Daarbij staat ook het transmissie nummer.
Of check de getallen bij de pook: P, N, D, 4 ,3, 2, 1 (5-bak).
Bij een 4-bak staat daar: P, N, D, 3 ,2, 1
Succes,
MBLe
16 jaar
[quote=MBLe]Of check de getallen bij de pook: P, N, D, 4 ,3, 2, 1 (5-bak).
Bij een 4-bak staat daar: P, N, D, 3 ,2, 1[/quote]
de achteruit was destijds zeker een extra optie ???????? LOL
[quote=hellbat]de achteruit was destijds zeker een extra optie ???????? LOL[/quote]
Haha, scherp gezien! Voor de R moest zwaar worden bijbetaald! ;)
P,R,N,D,etc.. is het natuurlijk. Het ging me om de nummers; als er een '4' bij staat, heb je dus een 5-bak.
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar