Mercedes-Benz W124 300D: Koelingsproblemen

Bouwjaar: 1988

Hallo, heb sinds enkele weken een probleem met koeling van mercedes 300D W124, bwj88 met 603 motor. Komt alleen voor bij belasting ( aanhangwagen ) of hoge snelheid (160 a 170 km/h). Met deze buitentemperatuur heb ik minder problemen en kan normaal met deze wagen rijden. Even de voorgeschiedenis: heb de wagen sinds 1995 in mijn bezit en er staan momenteel 322.000 km op. In 1997 heb ik de cilinderkop moeten vervangen(200.000 km), was gescheurd op 1ste cilinder, komt nog voor naar het schijnt? Heb toen een complete koprevisie gedaan en eerste drijfstang vervangen (was geplooid door water), prijs ongeveer €3.000 (in eigen beheer). Radiator is vervangen in 2001 (271.550 km) wegens lek, is wel geen orginele en voor een automaat (is handgeschakeld). Volgens leverancier zou dit geen problemen geven. Bij Mercedes zegt men dit ook. Probleem is boven water gekomen tijdens de warme zomerdagen, zijn ondertussen reeds vervangen: thermostaat 82°c (niet orgineel, QH), dit hielp niet,
thermokoppeling vervangen (stond een beetje vettig en ventilator blaast nu inderdaad merkelijk beter), maar dit was het ook niet. Omdat de radiator niet helemaal warm komt (blijft koud bovenaan ?) werd mij aangeraden de waterpomp te vervangen (as kon gebroken zitten of schoep losgekomen?). Is ondertussen gebeurd, maar probleem is er nog! Pomp was trouwens OK. Zou er ergens nog lucht in het systeem zitten?of is dit het begin van een lekke koppakking(alweer?) en krijgt hij ergens lucht binnen?Geen olie of waterverbruik,wie kan helpen,alvast bedankt. Groeten, Mario.

dupl-u-1310-5dd147288c048+W124

Geplaatst door dupl-u-1310-5dd147288c048+W124 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 124? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

4 Reacties

arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden

Hoe warm geeft de meter aan dan?Zo vanaf afstand lijkt het een circulatieprobleem,spoel de radiateur eens door met water[slang]
kijken of ie wel genoeg doorvoert,imitatie geeft nogal eens problemen

dupl-u-1310-5dd147288c048+W124 (0), 20 jaar geleden

Bij de warme dagen (35°C) gaf hij tot 108°C aan, vind ik wat te veel van het goeie. Kan een nieuwe radiator dichtslippen na 2 jaar en 50.000 km?
Merk radiator is Nissens,merk uit Denemarken. Leverancier wil de radiator wel uittesten maar dan moet ik hem zelf uitbouwen en ben hem 2 dagen kwijt.Aangezien deze wagen elke dag moet bollen
zou ik wel eerst heel zeker moeten zijn dat dit het probleem is.
Bedankt voor uw reaktie trouwens,
groeten,
Mario.

arnold690 (0) PRO, 20 jaar geleden

Je kunt m wel laten zitten hoor,koelvloeistof af laten lopen[onderste slang]dan de bovenste slang eraf en de waterslang erin,komt er minder water onderuit dan jij er bovenin doet qua druk zit ie [bijna]dicht,succes

dupl-u-1310-5dd147288c048+W124 (0), 20 jaar geleden

Bedankt,zal dit van het weekend uittesten,
groeten,
Mario.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 124 of stel zelf een nieuwe vraag.