Mercedes-Benz 190: koolborstels

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel

Vanmiddag door de ANWB weer op weg geholpen nadat m'n 190D (1990) niet meer wilde starten. Lege accu door uitvallen dynamo. De ANWB-man zei dat zeer waarschijnlijk de koolborstels het leven hebben gelaten. Nieuwe koolborstels is een optie, maar wellicht in combinatie met een nieuwe spanningsregelaar. Wie kan zeggen wat het beste is.

Groet,

Atze

dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze

Geplaatst door dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

atze dat hangt er van af hoeveel hij gelopen heeft ; als hij veel gelopen heeft laat hem dan gelijk geheel nakijken dan weet je dat hij weer een poos mee kan.

groetjes jan.

dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze (0), 17 jaar geleden

Jan,

Er staat nu 370.000 km op. Aan de dynamo is volgens mij nog nooit iets gedaan.

Atze

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

nou atze dan lijkt me het verstandig om hem gewoon telaten reviseren of een ruildynamo temonteren.

groetjes jan.

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

naar mijn mening kun je het beste een ruildynamo kopen (met inlevering van oude dynamo) dan
ben je in een keer klaar. Ik zou even informeren bij een Bosch servicepunt of een automaterialen
handel.. mvg. Arie

dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze (0), 17 jaar geleden

Jan, Arie,

De eerste klus voor het nieuwe jaar is dus duidelijk; ruildynamo monteren. Mazzel dat ik dinsdag vrij heb.

Dank en prettige jaarwisseling.

Atze

frenk (0) PRO, 17 jaar geleden

ten 1e koolborstels en spanningsregelaar is 1 bij deze auto's
is binne 5 min gedaan
ken je zelf ook
kost ook een stuuk minder zo rond de 25 euro

mvg frenk
kostwinder en verhoeven

dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze (0), 17 jaar geleden

Hallo Frenk,

Gisteren spanningsregelaar bij Cartal gekocht (28 euri). Met 5 min. was ik niet klaar omdat ik de dynamo uitgebouwd heb. Dan kon ik er namelijk wat makkelijker bij. Ik dacht dat ik een ruildynamo nodig had, maar ik probeer het eerst zo. Motor liep weer na een half uur onder de oplader.

Groet,
Atze

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

hallo,heb je het anker bekeken(waar de koolborstels)overlopen of deze ingesleten is kan me wel voorstellen bij 370000KM
groeten

dupl-u-8877-5dd1487217289+Atze (0), 17 jaar geleden

Ja, heb ik bekeken en deze vertoonde wel een 'slijpspoor'. Maar welke dynamo heeft dat niet na een tijdje gedraaid te heben???

Hans4040 (330) PRO, 17 jaar geleden

een ruildynamo monteren is alleen nodig als de wikkelingen of het anker defect zijn.
Onder normale omstandigheden zijn het alleen de koolborstel welke gelijk met de spanningsregelaar worden vervangen.
De collectorringen moet je gewoon wat opzuiveren met fijn schuurpapier.
Het is ook niet nodig om een dynamo geheel te reviseren, want de lagers gaan normaal een autoleven mee.
Ik zou ook niemand adviseren om "gelijk" maar "voor de zekerheid" een ruildynamo te kopen.

mvg,
Hans.

ahavelaar (0), 17 jaar geleden

Hans volgens mij heb je dan tot nu toe veel geluk gehad. Ik heb al heel wat dynamo's gereviseerd,
waarvan de lagers geen autoleven meegingen (en zeker niet het lange leven van een 190) maar die
met 150 tot 250 duizend kilometer totaal versleten waren of zelfs vast gelopen met alle gevolgen
van dien. Als je het goed wilt doen behoren de sleepringen niet bewerkt te worden met schuurpapier
maar dienen ze secuur afgedraaid te worden. Als je dan alles bij elkaar optelt zit je niet meer zover
onder de prijs van een ruildynamo waar je ook nog eens een jaar of 100 duizend kilometer garantie
op krijgt. mvg. Arie

davy2038 (0) PRO, 17 jaar geleden

kijk, iedereen heeft zijn eigen manier van werken,als deze alternator zijn tijd van de wagen uit houd is hij goedgesteld en heeft hij zich perfect verder geholpen,heb een paar jaar geleden in een bosch center gewerkt als mijn baas zag dat je zoiets terug in elkaar duwde,dan begon deze al gaan te paniekeren over verloren werkuren inverband met de garantie,leuk als je voor een klant iets maakt en de week erop staat hij er terug mee
goede reclame en service,maar als het voor je zelf is kan je het inderdaad proberen lukt het ben je inderdaad een pak goedkoper gesteld,
de tijd zal het uitwijzen weet ook dat er rekeningen worden gemaakt voor een herstelling die in de buurt komen of zelfs erover van een ruilalternator vooral van kleine autos
succes

jan T (20) PRO, 17 jaar geleden

dat ben ik met je eens dav voor je zelf kun je het proberen maar als je als bedrijf dit doet en het blijkt niet goed tezijn dan kun je het onder garantie vervangen en als bedrijf moet je er dan geld bij liggen en daar werken we niet voor toch!

groetjes jan.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.