Mercedes-Benz Vito: Koppakking??

Bouwjaar: 1997

Hoi,
Kheb een V230 2.3TD Automaat
Zijn de gevolgen van een kapotte koppakking de volgende?:
- blauwe rook
- tikken van de motor als hij op temperatuur is
- soms luie motor (indruk toch)
- compressie verlies in een cylinder?
- bij verwijderde olievuldop komt er nogal wat lucht uitgeblazen
- geeft dit ook trillingen als gevolg
Alle informatie of tips zijn welkom!
Ik heb de wagen nog niet zolang en het is wel leuk rijden.
Alvast bedankt!
Tim

Tim11455

Geplaatst door Tim11455 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz Vito? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

13 Reacties

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Ik zit meer aan een kapotte zuiger te denken.
Turbo gaat ook vaak stuk zo rond de 160dkm.

Hans

Tim11455 (0), 19 jaar geleden

Snelle reactie :-)

Op de turbo zit wat speling.
Maar ik zoek wat zekerheid indien ik de koppakking en de turbo vervang of het fenomeen dan opgelost is. Anders zijn het verloren verloren kosten...
De wagen hft 220.000km

Tim

Tim11455 (0), 19 jaar geleden

Hoi terug,

Hoe kan ik met zekerheid weten of het één van de zuigers is en wat is dan het prijskaartje (om een idee) te heben?

Tim

Hans4037 (0) PRO, 19 jaar geleden

Als de cilinderkop gedemonteerd is krijg je een goed beeld van de zuigers en cilinder wanden
Als je aan een motorrevisie toe bent zou je ook op zoek kunnen gaan naar een sloopmotor met weinig kilometers,maar dat blijft altijd een verrassing wat je dan krijgt.

Hans

dennis2120 (0), 19 jaar geleden

je kan ook de cilinders 1 voor 1 controleren door middel van compresiemeter, dat kun je vaak al zie of er iets aan de hand is met de die cilinder al ie mindere druk heeft. het demonteren van de cilinderkop kan altijd nog deze oplossing is sneler en vaker goedkoper. alleen minder nauwkeuriger.

autoxpert790 (0) PRO, 19 jaar geleden

compressie eerst meten, niet direkt de kop eraf halen, maar zo te horen zalt daar wel op uitdraaien

Tim11455 (0), 19 jaar geleden

Bedankt allemaal voor de tips.
Gezien de motor verschillende mankementen samen heeft, denk ik beter af te zijn met een andere motor te steken.
Een okkazie motor neem ik niet, gezien de te grote risico's.
Het zal een revisie motor zijn.
Nog een vraag: is een 4500¤ btw in een goede richtprijs voor een revisie motor met ALLE componenten vervangen (ook turbo)??

paulmichiel (0) PRO, 19 jaar geleden

Je moet wel heel graag in die auto willen blijven rijden. Handelswaarde van de auto is minder als de prijs van de revisiemotor. Gezien de waarde van de auto zou ik toch even de kop eraf halen, veel meer gaat er aan een OM601 niet stuk. Koppakking is een zwak punt en gezien je klachten weet ik vrijwel zeker dat de koppakking lekt.

Paul

Tim11455 (0), 19 jaar geleden

Och ja, graag mee rijden, t'is een full option en een automaat, vandaar.

Maar nog een vraagje waar ik mee zit: heeft het drukverlies in de cylinder ook te maken met de stukke koppakking of zit ik er volkomen naast. Als deze twee met elkaar te maken hebben zal mijn keuze dan wel heel rap gemaakt zijn hoor :-)

Thx,
Tim

P. Kelder (0) PRO, 19 jaar geleden

hoi,


deze waarde van deze auto zit wel goed ik denk dat er tussen een 108 en een 230v wel even het verschil zit



paul,

Tim11455 (0), 19 jaar geleden

Dat dacht ik ook, ik heb al een paar biedingen gehad en de laagste prijs was al 5000...

Maare, nog altijd geen verhelderend antwoord of de kapotte koppakking te maken heeft met de lage druk in één van de cylinders...

Grtz,

Tim

hbr (0) PRO, 19 jaar geleden

Reken er maar op dat de koppakking lek is. Oliekanaal bij de eerste cilinder gaat lek in de pakking met als gevolg olie in de eerste cilinder en tikkende klepstoters. Dan gaat de pakking daar verder ook lek dus compressie verlies. Als de kop er af is zie je het snel genoeg aan de pakking, zit een soort blikje op de pakking die stuk is.

Tim11455 (0), 19 jaar geleden

Hoi allemaal,
Tja het hft wat geduurt maar ondertss is het allemaal opgelost :-)
Het was dus idd de koppakking. De kop is ook vervangen omwille van schade door corrosie tss de metalen en de alu delen (maar dit was niet de oorzaak). De turbo was ook buiten tolerantie (te veel speling).
Hij rookt niet meer, trekt goed op, gn tikkende kleppen meer, alleen nog het gedaver en trillen op ralentie...
Alvast allen bedankt voor de hulp
Thx

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.