We hebben een probleem met een vito 110cdi uit 2001,24000km die in de opwarm fase op 3 cil. gaat lopen en dan blauw rookt, bij de dealer uit laten lezen,geen foutcodes.het probleem is dat hij het maar eventjes doet hij start wel op 4 cil.en als hij warm is loopt hij prima.Het lijkt op een verstuiver maar welke?(kosten 370 euro)
Verstuivers getest,relatieve compressie gemeten en geen fouten.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Doet hij dit altijd , of alleen bij heel koude motor,dus na een nacht stilstaan? Het lijkt dan alsof er lucht in het brandstofsysteem komt.
krijgt het systeem geen lucht bv bij aansluitingen brandstoffilter wat ook kan zijn maar dan moet je dit ruiken is dat de verstuiver lekt onder de ring (koper) die onder de verstuiver zit er zou dan ook lekkage zichtbaar moeten zijn let wel op je vingers in verband met hoge druk als je gaat zoeken .
En anders even een toevoeging Forte in de tank.
het klingt inderdaad als een verstuiver probleem
het beste wat je kunt doen is bij de dealer een diagnose laten stellen
je kunt namelijk de verstuivers controleren met draaiende motor
als er 1 verstuiver teveel afwijkt geeft dit problemen en het geeft inderdaad geen foutcode
21 jaar
Ik had laatst ook een Vito met bovenstaand probleem. Deze Vito had echter een tijd stilgestaan en was veel gerangeerd op het terrein.
Ik heb hem goed warm gereden en hem in de polder een tijdje continue 4000 toeren laten draaien in de 3e versnelling. Je voelde hem steeds beter lopen en na een paar kilometer liep hij weer als nieuw. Daarna deze vito nog meer moeten starten om even weg te zetten en hij bleef netjes lopen.
Bij een CDI-motor kunnen de verstuivers het soms laten afweten, dit is bij de dealer uit te lezen met de stadiagnose. Aangezien het probleem zich echter alleen koud voordoet, dient het voertuig ook koud te worden uitgelezen. Vervolgens moet er worden gekeken bij de Istwerte (werkelijke Waarde) of er een verstuiver niet te veel afwijkt. Vervolgens is alleen het vernbieuwen van de betreffende verstuiver afdoende om de klacht te verhelpen.
21 jaar
Bedankt voor alle reacties. Het probleem was inderdaad een verstuiver. Omdat deze Vito nog in de coulance zat is hij uitgelezen bij een dealer en zijn er twee verstuivers vervangen.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.
22 jaar