Allen,
Mijn W220 S500 lijkt een beetje 'springerig' in de schokbrekers. Vooral achter.
Veelal 'glijdt' hij over de glooiingen in de weg, maar soms 'hupt' hij even bij het uitkomen van de glooiing.
Systeem loopt bij langer stilstaan (4 a 5 dagen) niet (overmatig) leeg.
Afgelopen weekend met zijwind behoorlijk hard gereden, maar dit bleek onverantwoord te zijn.
Auto is met zijwind, op hoge snelheid, bijna niet op de weg te houden (200+). Mijn achterligger ging zelfs 'gepaste' afstand houden, zo slingerde mijn auto.
Ook met 'sportstand' ingeschakeld bleef dit, al werd de vering wel straffer.
Hij pompt goed, lekt niet, geen storingen, hoogte verstelling werkt goed.
Graag verneem ik wat ik mogelijk kan ondernemen dit te verbeteren/verhelpen. Kan mij niet voorstellen dat een auto van dit kaliber dit weggedrag hoort te vertonen.
Bouwjaar 12-1998
Kilometerstand 84.500
Alvast bedankt voor jullie gedeelde interesse.
Mvg,
Romke
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het is een complex systeem dat daardoor een aantal mogelijkheden geeft voor dit soort problemen.
Ik zou beginnen met de auto te laten uitlezen bij een dealer of een specialist.
Mogelijk komt er dan al wat duidelijkheid over de oorzaak van het onveilige weggedrag.
Mogelijke oorzaken: sensoren, pomp, regelunit.
Ook een defekte veerpoot behoort tot de mogelijkheden al staat de auto wel goed op hoogte.
Een goede diagnose van een ervaren vakman is veel geld waard.
Het bespaart je het vervangen van componenten die niet de oorzaak zijn.
Luchtvering rijdt prachtig maar is ook prachtig duur.......
Bedankt voor je reactie Paul,
Vanmorgen een bezoek gebracht bij de dealer. Na alles uit te hebben gelezen bleken er geen fouten uit de veerpoten (of gelieerd aan) te komen.
Vervolgens hebben we samen een proefrit gemaakt en bij de eerste verkeersdrempel 'hupte' de auto direct, waarop de (senior) monteur mij direct vragend aankeek.
Weer alles nagelopen en gemeten... niets aan de hand!
Echter bevestigde de monteur dat het zeker niet normaal is hoe de auto zich gedraagt... een oplossing heeft hij mij niet kunnen bieden.
Ik zet mijn speurtocht (met jullie hulp) graag voort.
To be continued...
10 jaar
Hydraulische deel ook gecontroleerd , luchtvering heeft geen eigen demping , dit wordt verzorgt door een hydraulische demper , geen lekkage bv. ?
Geen idee, waar zit het hydraulisch deel dan? In de poot waarschijnlijk?
De monteur en ik vinden dat het sprekend lijkt op een lekke/versleten 'conventionele' veerpoot. Wat dat aangaat zou je wel een punt hebben. Kan de veerpoot zo ver gedemonteerd worden?
En mocht dat het zijn, moet ik sowieso alsnog om een nieuwe ben ik bang... ?
10 jaar
In de veerpoot/schokbreker , luchtbalg is los te vervangen , dus zou de poot dus uit elkaar kunnen inderdaad.
Wel beide kanten tegelijk vervangen.
Zelf al eens gedaan? Onderdelen bij de dealer verkrijgbaar?
Klinkt wel goed...
10 jaar
Nee , onderdelen zullen ongetwijfeld bij de dealer verkrijgbaar zijn.
Hoewel onaangenaam voor de eigenaar zijn dit soort storingen de leukste uitdagingen om op te lossen.
Begin eens bij het begin: de banden. Geen beschadigingen, juiste snelheid en draagvermogen, bandenspanning.
Afgezien van de balg kun je aan de veerpoten niets vervangen. De balg is lek of dicht, andere opties zijn er niet.
Is de opgegeven kilometerstand betrouwbaar? De vraag komt op omdat dit soort klachten niet voor mogen komen
bij deze kilometerstand.
De W221 en zijn huidige opvolger hebben veel problemen met de software van de vering.
4 matic versies herkennen slecht wegdek niet en denken dan dat er off road gereden wordt.
Wat er dan gebeurt laat zich raden, 4wd wordt ingeschakeld met sperren.
Dat geeft allerlei vreemde effecten, tot aan noodloop toe.
Helaas weet ik niet wat er aan software voor het onderstel in de W220 zit.
Het dealertraject is duur en onoverzichtelijk, een prijsopgaaf voor een afdoende reparatie
zul je waarschijnlijk niet krijgen.
Vraag Joost Duizer in Hellouw eens of hij de klacht herkent.
Duizer doet vooral diesels maar heeft een echte autotechnicus in huis die dit soort klachten
een uitddaging vindt.
Niet vergeten te melden wat het vervolg is.
Inmiddels zomerwielen gemonteerd:
Perfecte originele Difda(?) 18" wielen gemonteerd met ET44
Nieuwe Conti Sportcontact 5 erom
Uitgelijnd bij een uitlijnspecialist
Auto rijdt een stuk beter dan met de 16" winterset, maar het 'huppen' gaat onverminderd door.
Het voelt echt alsof de schokbreker (in de poot?) lek is... het dempen naar beneden is goed, maar zodra de auto omhoog komt wordt deze niet meer dempt en lijkt de schokbreker tot zijn eind te komen...
10 jaar
Ga er maar vanuit dat de achterdempers vervangen moeten worden.
Ook al doet het verschijnsel zich mogelijk maar aan een kant voor.
De demping van de veerpoot zit niet in het diagnosesysteem.
Zelfs bij de nieuwste S wordt lang niet alles van de luchtvering geregistreerd
in het diagnosesysteem.
Klant komt terug uit Belgie met een hobbelkar, niet mee te rijden.
Geen enkele foutmelding in de auto, niets in het geheugen te vinden.
Toch was de compressor van de luchtvering defect.
Bij deze categorie auto's zijn de verwachtingen hoog gespannen.
Jammer genoeg wordt die verwachting niet altijd bewaarheid.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar