Hoi, ik heb een sprinter uit 95'en daar is de motor van overleden, en omdat ik weinig tijd heb en geen redelijk spinterblok te koop was, heb ik een blok uit een E290td gekocht, want dat schijnt gewoon dezelde motor te zijn met wat kleine verschillen die je gewoon over moet schroeven, en dat dan prima gaat. Zelfs de electronica zou gewoon hetzelfde zijn, dus heb ik dat blok gekocht.
Nou kreeg ik van een magazijnman van mercedes te horen dat deze motoren toch wat minder cc hebben, want de sprinter versie schijnt 90mm zuigers te hebben en dit blok uit de e290td maar 89mm, en dus minder pk zou leveren, en hij ook dacht dat er kortere drijfstangen inzitten, dus een andere slag dan de sprinteruitvoering, en hij zich afvroeg of dat allemaal wel goed zal gaan, en dat terwijl de E290td juist te boek staat als een 130pk motor, dus meer dan de sprinter versie, dus zou dat toch geen probleem moeten zijn? Volgens wikipedia schijnt het dat de boring en slag van alle 601 t/m 603 motoren het zelfde zijn, en dezelfde zuigers en verstuivers en koppen hebben. Er zou wel een verschil in newtonmeters zijn, en dan 300nm voor de e290td en 330nm voor de sprinter, dus 10% minder trekkracht.
Anyway, is hier iemand die mij kan vertellen of dit nou een goede keus is, want het overschoeven van de benodigde onderdelen verloopt prima en ben ik op dit moment halverwege, maar het zou wel fijn zijn als ik een
beetje kan opmaken wat mij te wachten staat voordat ik overmorgen de motor er in hang en dan hier moet vernemen dat het totaal geen zin heeft vanwege het een of ander waar ik geen flauw benul van heb.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Geen probleem hoor, is allebei een OM602DELA motor, software is iets anders daardoor heeft de E290 wat meer vermogen en wat minder koppel. Basis is 100% identiek.
Groet Paul
hoi paul, draait die motor wel op de computer vd sprinter? en ik dacht dat de sprinter 330Nm had, maar dat blijkt 300Nm te zijn, hetzelfde als de E290td.
13 jaar
Btw, ik las het volgende wikepedia:
De motoren OM601 tot 603 hebben een Cilinderkop uit lichtmetaal en een bovenliggende nokkenas, twee kleppen per cilinder die via hydraulische klepstoters bediend worden. De nokkenas en de (diesel)injectie pomp worden aangedreven door een duplex ketting vanaf de krukas. Een separate single ketting drijft de oliepomp aan. De nokkenas beweegt de kleppen via hydraulische kleppenstoters; klepspeling wordt zo automatisch aangepast. Ten opzichte van de voorgangers is het gietijzeren motorblok moderner uitgevoerd, met dunnere wanden en meer verstijvingsribben. Gewicht en afmetingen zijn duidelijk verminderd. De OM601 is tegenover de OM615 49kg lichter (met olie en water).
Het gestegen vermogen werd verkregen door een hoger toerental; en een iets hoger draaimoment. De voorkamer injectie van de voorganger werd in geoptimeerde vorm behouden. Dat betekende in vergelijking met de concurrenten een iets lager vermogen, iets hoger verbruik, maar ook een stillere motor.
Als voorbeeld de technische gegevens van de OM601:
vier cilinders in rij, 15° schuin naar rechts gelegen
boring 87 mm, slag 84 mm, volume 1997 cm3
compressie 22 : 1
Lijn injectiepomp van Bosch
Vermogen 53 kW/72 pk (later 55 kW) bij 4600 t/min
Draaimoment 123 Nm bij 2800 t/min (later 126 Nm bij 2700 tot 3550 t/min)
Maximaal toerental 5150 t/min
De andere motoren OM602 en OM603 onderscheiden zich slechts door een hoger aantal cilinders. Alle basisafmetingen, ook boring en slag zijn gelijk, evenals het vermogen per liter en het verloop van de koppelkromme. Alle zuigers, plunjers, voorkamers en injectoren zijn hetzelfde. Het volume van elke cilinder bedraagt krap 500cm3. De vijfcilinder heeft een vermogen van 66kW (90pk) bij 2,5ltr voor het model 250D (later 69kW), en de zescilinder bij 3,0ltr 80kW (109pk) in de 300D (later 83kW).
Dus als ik het goed begrijp zijn de om 601 t/m 603 hetzelfde qua basis, of zie ik dat verkeerd?
13 jaar
klopt
Gisteren toch nog verschillen gevonden, en dat is dat het aanzuigstuk vd oliepomp vd sprinter iets dieper is dan die vd e290, én de oliepijlstok is vd sprinter ook langer, dus toch goed dat ik dat even vergeleken heb, want als ik de oliepeilstok vd E290 had laten zitten, dan had deze altijd te weinig aangegeven, en dan loop je het gevaar dat je er teveel motorolie in gooit, en dat kan je motor kosten, want dat heb ik al eens meegemaakt met een golf diesel.
Die perste het teveel aan olie gewoon langs de zuigers omhoog, en sloeg toen op hol en maakte mer toeren dan hij aan kon, waardoor hij in de soep draaide.
Verder heb ik de oliepomp niet verwisseld, en besef nu dat dat verkeerd is, want als er dan na verloop van tijd een liter of anderhalf verbruikt is, dan zou het wel eens kunnen dat het aanzuigstuk dan al niet meer of amper in het oliebad hangt, of zie ik dit nu verkeerd? Tijdens dit schrijven weet ik even niet hoeveel olie er in een sprinter 312 gaat, maar het is stukken meer dan in een E290, maar daarvoor heeft de sprinter een grotere carterpan, dus is het olie level dan weer gelijk getrokken met de E290? Of is dat dan toch iets minder, en het aanzuigstuk vd oliepomp vd sprinter daarom dan ook iets dieper in het carter zit, én er een peilstok in zit die iets dieper reikt?
Vragen, vragen, vragen!
http://imageshack.us/photo/my-images/189...
Links de E290 oliepomp, rechts het aanzuigstuk vd sprinter. Ik hou hem iets te laag t.o.v. de pomp vd E290, maar dan nog scheelt het een dikke cm en lijkt het mij dat dat al zo'n liter tot anderhalf kan schelen.
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Sprinter of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar