Mercedes-Benz 200: Mercedes W124-200D Motorprobleem

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1997cc

Heden een Mercedes W124-200Diesel binnengekregen met een vreemd probleem :

Motor draait enorm onregelmatig, de antenne op de achtervleugel zwiept ervan.
De uitlaat stoot een onverbrande dieseldamp uit(lichtblauw, géén oliegeur).

Je zou zweren dat minstens één of meerdere cilinders absoluut géén compressie hebben.
Compressie van alle 4 de cilinders opgemeten : allen tussen 25 en 32 bar.

Krukas valt moeilijk op z'n BDP te zetten daar aanwijzer die normaal gezien op motorblok staat ontbreekt.
De nokkenas op z'n merkteken gezet en krukas staat volgens schatting +-10° na BDP.
Brandstofpomp met origineel mercedes-caliber vastgezet : 15° na BDP.

Brandstofleiding van brandstofpomp naar verstuivers ok.

Iemand al gelijk probleem voorgehad? Zagen we reeds wat over het hoofd? We weten het net even niet meer... .

mvg
Stefan

Verlintje11759

Geplaatst door Verlintje11759 (0) PRO , lid sinds 21 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 200? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

20 Reacties

nic (0) PRO, 16 jaar geleden

allereerst beginnen met brandstofmonster nemen of er geen benzine of andere vloeistoffen zijn getankt. zal niet de eerste keer wezen ondanks volhouden van eigenaar. aangezien je de distributie, pomp timing en compressie al heeft gemeten verder controleren of verstuivers niet staan te pissen ( losse druktest met perspomp) en dan blijft branstofpomp over, zal dan waarschijnlijk de vervroeging regulateur in de pomp zijn die stuk is.

Verlintje11759 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Nic!

Bedankt voor de bijdrage.

Ik vergat nog te vertellen dat we de injectoren reeds hadden
verwisseld met een stel andere injecotren uit een perfect draaiende W201,
zonder resultaat.

Boven de 1500 toeren draait de motor ook perfect.

Om zeker te zijn van de brandstof lieten we de motor reeds
rechtstreeks draaien op een reservoir met verse diesel.

Gr

Harry4233 (0) PRO, 16 jaar geleden

terugslagklepjes op de brandstofpomp defect 1 of meerdere

Verlintje11759 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Harry4233]terugslagklepjes op de brandstofpomp defect 1 of meerdere[/quote]
Hoi Harry

Bedankt voor de reply!

Wat bedoelt U precies met die terugslagklepjes? Waar precies
zitten die op de brandstofpomp?

gr

alfons262 (0) PRO, 16 jaar geleden

wagen nooit een keer waterslag gehad?Dan staat er 1zuiger ietsje lager en is er een slechte ontbranding(is bijna niet te zien aan de hand van de compressiemeting!)

Verlintje11759 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Alfons!

Ivm waterslag : dat weten we niet. Voertuig komt pas recent binnen in de werkplaats.
Ziet er absoluut niet naar uit dat er kortgeleden ook maar 1 werkzaamheid aan de motor plaatsvond,
buiten het plaatsen van een nieuwe riemspanner.
Hoe verklaar je precies het iets lager staan van een zuiger door waterslag?

alfons262 (0) PRO, 16 jaar geleden

water is niet samendrukbaar, komt er nu water in je cillinder dan drukt de drijstang die aangedreven wordt door de krukas de cillinder omhoog, als dit niet verder meer gaat dan drukt de drijfstang zichzelf krom waardoor die wat korter wordt en de zuiger ietsje lager staat.

HANSV. (0) PRO, 16 jaar geleden

hallo stefan voor 99 % is je koppakking defec tussen distributie en 1e cilinder hierdoor lekt de olie terug op de cilinder compressie is dan goed maar hij rookt als een schoorsteen succses e mee

Gras (0) PRO, 16 jaar geleden

99,9 % koppakking...., komt regelmatig voor.
Na reparatie niet schrikken,
door al de olie in de uitlaat zal hij nog zo'n 15 minuten blijven roken.

Verlintje11759 (0) PRO, 16 jaar geleden

Hoi Hans & Gras

Bedankt voor de antwoorden!

We kennen die 604-motorren reeds heel goed en dit is zeker niet het typisch
geval van een koppakking. De geur van de uitlaatgassen was bij dit geval
precies onverbrande diesel en absoluut géén dampende olie :-).

Ondertussen even weten aan verder te werken.
Bij nokkenas op 0-punt stond krukas op +-10° na BDP , niet dramatisch maar ook niet 100% ok.
Brandstofpomp stond bij vastzetten met kaliber +-15° na BDP krukas.
Hebben nu de brandstofpomp +-8°extra voorinspuiting gegeven.
Resultaat : de motor wiebelt nog steeds heen en weer, maar de uitlaat stoot nagenoeg géén damp meer uit.
Een verbetering dus, maar het echte probleem hebben we mijns inziens niet te pakken.

MB (0) PRO, 16 jaar geleden

Distributieketting gerekt??

Verlintje11759 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=MB]Distributieketting gerekt??[/quote]
Hoi

Dit was ook het enige oorzaak die bij ons opkwam na het bijstellen van de pomp; eventuele rek op de ketting.
Vooral omdat nokkenas en krukas niet precies meer overeenkomen op BDP stand, wat bij andere M-benzen,
zelfs met véél hogere km-stand op de teller steeds wel het geval is.

Even ons licht opgestoken bij een ervaren motorrevisie-mannetje, maar dit had ie ook nog
niet voorgehad bij deze type's van M-Benz. Misschien iemand anders al ooit van dergelijk probleem
met ketting gehoord?

gr

MB (0) PRO, 16 jaar geleden

Ja daarom zeg ik het ook, hebben dit al verschillende keren aan de hand gehad, gisteren hier nog eentje met een 190D.
Die liep heel rauw en stond te schudden.
Nieuwe ketting opgedraaid en je kent m niet meer terug.
100% bij jou hetzelfde geval.
Succes

Harry4233 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heb veel van deze autos gehad maar nog nooit een uitgerekt ketting op een 200 d 4 cilinder motor maar het zou best kunnen, ik had laatst een zelfde probleem, en heb de 4 terugslagklepjes waarop je brandstofleidingen vanaf de pomp naar de verstuiver gaan vervangen en probleem was a la minute over. Maar desalniettemin aan de bovenstaande reacties te zien zal het je ketting wel zijn?

Verlintje11759 (0) PRO, 16 jaar geleden

[quote=Harry4233]Heb veel van deze autos gehad maar nog nooit een uitgerekt ketting op een 200 d 4 cilinder motor maar het zou best kunnen, ik had laatst een zelfde probleem, en heb de 4 terugslagklepjes waarop je brandstofleidingen vanaf de pomp naar de verstuiver gaan vervangen en probleem was a la minute over. Maar desalniettemin aan de bovenstaande reacties te zien zal het je ketting wel zijn?[/quote]
Hoi Harry

Je bedoelt dus die plunjers die onder de moeren zitten waar
je de brandstofleiding aan de pompzijde opschroeft?

Die afdictingen (koper en rubber) vernieuwen we wel eens omwille van brandstofverlies,
maar de plunjers zelf tot nu toe niet eens vernieuwd. Is niet zo een reuzegroot werk trouwens,
valt dus wel eens te proberen!

Bedankt alvast voor de tip!

gr

Harry4233 (0) PRO, 16 jaar geleden

Precies die bedoel ik ja, heb laatst een onregelmatig lopende motor gehad en na vervanging van die plunjers was alles weer perfect.

MB (0) PRO, 16 jaar geleden

Wij hebben er ook een behoorlijk aantal in onderhoud en hebben met die plunjers nog nooit gehad, alleen de ketting.
Maar ik ben benieuwd laat maar eens weten hoe het af is gelopen.

HANSV. (0) PRO, 16 jaar geleden

hallo stefan misschien heb je hier nog iets aan ik heb wel eens gehad bij zon mb dat de gewichten achter op de pomp speling hadden dan wiebeld hij ook zo en ik heb van de week het probleem van eenrokende diesel ook gevonden bij peugeot boxer bescherven het was namelijk na heel veel zoeken de nokken geheel af gesleten van de nokken as ik heb er nu toch een andere motor in gelegd

succes er mee ik weet niet of je er wijzer van wordt maar ik wilde dit toch effe zeggen mvg hans

MB (0) PRO, 16 jaar geleden

En proleem al opgelost??

Verlintje11759 (0) PRO, 16 jaar geleden

Heden het voertuig na de eerste aanpassingen nog niet terug binnengekregen,
kan dus nog geen vervolg updaten!

Ik laat het weten!!

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 200 of stel zelf een nieuwe vraag.