close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz 190E: Motor slaat bijna af bij koude start

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i (M102.962)

Hallo allemaal,

Nu dat het weer wat kouder gaat worden begint mijn oude Benzje slecht te lopen als je hem net hebt gestart.
Want hij gaat namelijk direct 900 toeren lopen en gaat dan slecht lopen zoals bijna afslaan maar dan regeld hij hem steeds bij tot dat hij 900 toern blijft lopen.
En als de motor goed op temp. is dan blijft het stationaire toerental bij de 1000 a 1200 toeren hangen.

Het gaat om een:
Mercedes 190E 2.0 Kat van 1990 met het motornr: 102.962 en heeft 127.600 KM gelopen.
Met het KE-Jetronic injectie systeem.

Wat er al vervangen is:
-Benzine filter (orgineel)
-Lucht filter (orgineel)
-Rotor+verdeelkap (orgineel)
-Nieuwe bougies verschillende zelfs:
--Bosch FR 7 DC+ (Start dan nog slechter en stationiar)
--Champion S10YCC ( bij de dealer vandaan en loopt even beroert)
--Bosch super 4 HR78 (blijft stationaire beter lopen en deze zitten er nu in)
-Stuurbekrachtings filter(orgineel)
-Stuurbekractigings vloeistof (orgineel)
-Koelvloeistof (orgineel)
-Thermostaat (orgineel)
-Oliefilter (orgineel)
- Olie vervangen (Shell Helix plus 10W40)

Aleen de Accu is meer dan 5 jaar oud en is er bij 118.165 KM er in gezet door de vorige eigenaar want het bonnetje lag nog in het dashboard kastje.
En ik heb last van dat mijn lichten na het starten zwakker zijn en als je een paar KM heb gereden zijn een stuk feller.
Misschien heeft het daar ook mij te maken dat hij met koude start slecht stationaire loopt.

En wat ik gecontroleerd heb vandaag:

-koude start injector staat netjes zo`n 10 a 12 volt op en met afgekoppelde injector start hij helemaal niet.
- Accu spaning was voor het starten 12,25 volt zonder belasting.
- Accu spanning was met lopende motor 13,71 volt zonder belasting.
- Accu spanning met lopende motor en Dim licht zo`n 13 volt.
- Spanning bij de temp. sensor voor binnenkomende lucht 5 volt? (moet dat geen 12 volt zijn?)
- Motror loopt beter stationaire zonder temp.sensor binnenkomende lucht en hersteld zich dan ook beter als je met het gas speeld)
- temp.sensor voor binnekomende lucht was buiten 3.68 kOhm en binnen huis bij zo`n 21 graden 2,21 kOhm.
-Weerstand bougie kabels tussen de 1,18 en 1.2 KOhm (rekening houden met afwijking multimeter).
-De getankte benzine is BP Ultimate 98.

hopelijk kunnen jullie mij helpen want toen het nog boven de 20 graden was starten hij goed en was ook zuiniger.

Alvast Bedankt

Quint

Geplaatst door

astra rijder (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Heb je de koelvloeistof temperatuursensor al gecontroleerd?
Weerstand:
bij 20 graden 2,28-2,72 kOhm.
bij 80 graden 290-364 Ohm.
Het stationair toerental kun je afstellen door verdraaien van de luchtomploop schroef en/of de mengselstelschroef (3mm inbus).

[url=http://img228.imageshack.us/my.php?image...][img]http://img228.imageshack.us/img228/3478/...[/img][/url]

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Hier ben ik blij mee Hans.
Echt bedaankt.

Want ik ben vanmiddag even langs de dealer geweest om hem uit te lezen.
Maar hun zeiden dat ze het KE jetronic systeem niet konden uitlezen en dat er alleen en technikus hem kon na kijken @ 82 euro excl. BTW per uur.
Dus je help mij er enorm mee.
Maar weet jij ook misschien hoeveel volt er op de luchttemp. sensor die in je luchtfilterhuis zit staat.

Groetjes
Quitn

astra rijder 0

17 jaar

De inlaatlucht temperatuursensor werkt niet op spanning , maar geeft een Ohm`se waarde aan de ECU.
Wat jij meet ,is de spanning die via andere parameters de multimeter bereiken.
Vanaf September 1989 heeft de motor een nieuw type koelvoeistof temperatuursensor gekregen , met 4 aansluitingen.
Het gaat in feite om 2 identieke sensoren , die het injectiesysteem EN de ontsteking van info voorzien.
Ook heeft de motor een inlaatlucht voorverwarming gekregen, welke wordt aangestuurd door de koelvloeistof temperatuur.

deze informatie komt deels uit de vraagbaak van P.H Olving en deels van mijn harde schijf (lees hoofd)
Misschien wel handig voor je , als je die ook aanschaft , want er staat veel in .
Vraagbaak Mercedes 190 , 1983-1993.
Auteur P.H. Olving
ISBN nr:90-201-2919-8
www.bol.com prijs: € 23,94

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Bedankt.
Ik was al vanplan een vraagbaak te kopen van mijn auto maar ik zat nog te twijvelen tussen verschillende vraagbaken.
Maar ik denk dat mijn keuze nu heb gemaakt welke het wordt.
Nog bedankt voor je verdere infomatie.

Groetjes
Quint

astra rijder 0

17 jaar

Oke, succes.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Ik denk dat ik het probleem gevonden hebt waarom hij bijna afslaat bij een koude start.
Ik heb de weerstand van de gasklep gemeten en die is in rust stand de ene keer 0 Ohm.
De andere keer is hij weer in rust stand 110 KOhm, 60 kOhm, 34 kOhm, 600 kOhm, of oneindig.
Tewijl hij volgens het lijstje dat ik van hans heb gekregen moet hij in ruststand 0 Ohm zijn en bij volgas oneindig.

Ik laat hem ook nog volgende week zaterdag kontroleren bij een Bosch Car Service punt en daar wordt hij dan ook aan de computer gehangen.
Dan zullen we zien of de gasklep weerstand ook naar voren komt met zijn wisselnde weerstand waarden in rust stand.
Als het echt blijkt dat het de weerstand is die gaar is dan krijgt hij niet te weinig maar te veel benzine bij het starten met koude motor.

Ik laat het jullie weten wat er uit komt volgende week zaterdag.

Groetjes
Quint

astra rijder 0

17 jaar

Ik heb mijn probleem gevonden.
Mijn regelbare weerstand (het zwarte blokje) die aan het gasklephuis vast zit is de boos doener.
Want als ik pin 1 en 2 doorverbind en ik dan mijn motor start.
Dan loopt hij weer netjes zijn stationaire regeling af en slaat hij niet meer bijna af.
Dus dat wordt na de kerst even langs de dealer geeft afgeven voor een kompleet gasklephuis.
Want het zwarteblokje is helaas voor mij niet los verkrijgbaar.

Helaas kon mijn mercedes niet aan de computer hagen omdat bij mij pin 8 van de diagnose blok niet bedraad was.
Maar het KE-Jetronic is wel degelijk uit telezen als pin 8 van de diagnose stekker maar bedraad is!
En de diagnose stekker zit rechts van je accu tegen het shutboord aan.

Groetjes
Quint.

astra rijder 0

17 jaar

weet u misschien ook welke informatie je daar kunt uitlezen en wat je daar voor nodig hebt?
Mij was verteld dat je beperkt kunt uitlezen via de diagnose aansluiting die links boven de
ontstekingsmodule zit, maar daaruit krijg je niet zoveel informatie, zodat ik graag zou weten
hoe dat met die andere diagnose stekker is. Bij voorbaat dank voor uw reaktie. mvg. Arie

ahavelaar 0

17 jaar

Het enigste dat ik weet van de meneer van het bosch car service is.
Dat je een kijk je kan nemen in het motormagement en de diagnose als je KE-Jetronic die functie heeft.
Want er zijn versies van het KE-Jetronic ECU`s die die functie niet hebben en andere versies van het KE-Jetronic die die funties wel hebben.
Vanaf welke versie het wel kan dat weet ik helaas niet.
De mijne had helaas die functie niet omdat die pin niet bedraad is.

En over die vraag wat je er voor nodig hebt is.
En Bosch uitlees kastje die je aan de laptop hangt diverse adapters en de software van Bosch.
Mijn auto stond wel in de diagnose software van bosch dus je kan de ECU van een KE-Jetronic uitlezen.
Maar wat ik al zei je diagnose stekker moet pin 8 en 3 bedraad zijn.
Maar je ECU moet wel over die functie beschikken.

Maar dat kastje van Bosch en de software worden niet aan particulieren verkocht helaas.
Maar het kastje en de software plus de benodigde adapters schijnen duur te zijn.
Voor verder info verwijs ik je naar Bosch zelf of naar een Bosch Car Service punt.

Groetjes
Quint

astra rijder 0

17 jaar

hartelijk dank voor de informatie. Ik heb het niet direkt nodig maar wilde wel
graag weten hoe het zit voor eventueel in de toekomst. mvg. Arie

ahavelaar 0

17 jaar

Vandaag is het gasklephuis vervangen.
De motor loopt weer netjes zijn stationaire regeling af!!
En slaat niet meer bijna af.

Het probleem was een kabelbreuk bij het zwarte blokje op het gasklephuis.
Ik weer lekker gaan tuffen met mijn oudje benzje.

Groetjes
Quint

astra rijder 0

17 jaar

Hou `em in ere !
het is een fijne auto, zelf ook gehad.
je geeft al aan dat ie op super 98 loopt, blijf dat doen , dat vind ie het lekkerste.

mvg,
Hans.

Hans4040 1285
badge vip badge

17 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.