Net begonnen aan een oliewissel van de automatische bak bij deze ML 270 Cdi '02
Jakkes ... ondanks volledig boekje ( Mercedes-dealers !!!) komt er me daar een walgelijk goedje uit die automaat gegulpt ...
Eigenaar erbij gehaald , deze is er ook van overtuigd dat de wagen op papier werd onderhouden , de realiteit lijkt in ieder geval anders !
Nu is dus de vraag waar we nog kunnen vanuit gaan dat wel ok is , ik persoonlijk zou nu liever alles in één keer afhandelen ! Ok , dat kost wat geld , maar dan is de man tenminste zeker dat zijn 4x4 weer klaar is voor de actie !
Automaatolie is er dus al af , heb de hydrauliekfilter en de dichting al klaarliggen , maar vermits ik niet meer op het werk ben kan ik de rest niet meer opzoeken ...
Wat met koppelomvormer/tussenbak/eindaandrijving ?
Hoe / wat / waar ? Daarmee bedoel ik hoe de olie eruit krijgen (koppelomvormer !) , welke kwaliteit (en hoeveel ?) moet erin , en waar kan je dat fiksen ?
Ik had voor maandag al een afspraak bij de dealer om enkele elektronische akkefietjes eruit te laten halen , dan dacht ik ook gelijk het peil van de automaatolie te laten checken ( ik doe er normaal gewoon evenveel in als er uit kwam !) maar ik zou nu graag dit weekend alles in één keer willen vervangen , mits de nodige info ... waar ik zelf momenteel niet bij kan ! :-(
Hulp !
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
[b]Automatische transmissie, niveaucontrole[/b]
[b]NB:[/b] [color=#FF0000]Zorg ervoor dat de versnellingsbak zich niet in de noodbedrijfsstand bevindt[/color]. Zorg ervoor dat het voertuig horizontaal staat. Duw de versnellingspook in stand 'P' Laat de motor lopen Laat de motor onbelast lopen. Laat de motor (X) minuten lopen X = 2 Trap op het rempedaal Kies beurtelings alle versnellingen x 7 Kies beurtelings alle versnellingen, pauzeer in elke versnelling tenminste gedurende (X) seconden X = 10 Duw de versnellingspook in stand 'P' Controleer de vloeistoftemperatuur 80°C Controleer het vloeistofniveau Peilstokbuis:
[b]Breek de verzegeling af A[/b]
[b]Druk in[/b]
[b]Verwijder de blokkeerpin B[/b]
[b]Monteer het speciale gereedschap 140 589 15 21 00[/b]
Vul de versnellingsbak bij tot het juiste niveau [b]NB:[/b] Vullen via peilstokbuis [color=#FF0000]Waarschuwing: NIET te veel bijvullen[/color]. Stop de motor Verwijder de peilstok Monteer de afdichtstop van de peilstok Monteer een nieuwe blokkeerpin B
[b]NB:[/b][i] Sommige transmissies zijn voorzien van een aftapplug op de koppelomvormer Plaats een aftapbak onder de versnellingsbak Vang de ontsnappende vloeistof op in een meetreservoir[/i]
[b]Aanhaalmomenten[/b]
Aftapplug versnellingsbak: B: 20 Nm Koppelomvormer: Aftapplug versnellingsbak: A: M8= 10 Nm; M10= 15Nm
Gr. paul
Ok , thx Paul , en hoe krijg je de olie uit de koppelomvormer ? Kan je die er ook aflaten op één of andere manier of moeten we gaan spoelen ?
11 jaar
Aan de onderzijde van de automaatbak bevinden zich 2 aftappluggen 1) daarvan is van de koppelomvormer.
Gr. paul
Indien koppelomvormer(geen stop ) niet af te laten is , dan wordt spoelen noodzakelijk - ik doe het met een spoelmachine , hebt u 13 l voor nodig à 14 /l ----is zo ook te doen (kopie werkwijze dealer) vragen. Best mercedes autom olie gebruiken daar hier een bescherming bij zit voor electronische printplaat. bij alles aflaten is 6,5l nodig . Tevens stekker(7 ) van de printplaat mede vervangen --van uitvoering veranderd- ingevolge lekken .
gr
Spoelen kan misschien sowieso geen kwaad. Er zijn ook bedrijven die bv de Tim Eckhart-methode volgen vwb het spoelen en daar goede resultaten mee behalen.
Ik heb de koppelomvormer 360 ° gedraaid , maar vond geen aflaatstop , terwijl er toch één zou moeten zitten volgens de info via chassisnummer !
Mogelijk ligt hier dus weer een ander aandrijfgeheel in dan het originele ... dat werd dus spoelen ! Iedereen bedankt voor de info !
11 jaar
Omega
Is wel origenele -er zijn 2 uitvoeringen in , een met stopje en zonder-is op EPC of in de WIS niet te achterhalen op ch nr-zelf spoelen is best te doen alleen langer werktijd ---vraag bij dealer een kopië van dit Wis document voor spoelen automaat ,hetgeen ze ook bij veel dealers zo doen .,nodig zeker 13 liter
Wis document = AR27.55-P-0100A - Automatisches Getriebe und Wandler spülen --20/10/08
Suc6
Als de dealer het niet wil geven, staat hij hier ook:
http://www.motor-talk.de/forum/aktion/At...
Hans,
Goed opgevolgd dit is het WIS -document en kan Omega aan de slag.
suc6
Het is inderdaad een erg omslachtig systeem , maar nadat de ATF uit het carter van de bak eruit was en de nieuwe hydrauliekfilter met de nieuwe dichting gemonteerd zat ging het vlot .
Zonde van die dure ATF , want door deze methode uit te voeren moet je toch een paar keer spoelen eer de ATF echt zuiver is , met als resultaat inderdaad 13,5 l dure olie aan te rekenen ... Dat noem ik ondoordachte mechaniek , Mercedes onwaardig !
Als je dan rekent dat je best toch alle 60000 km de automaat-olie vernieuwt ... dure grap !
Enfin , de ML kreeg dus naast nieuwe ATF in zijn tiptronic-bak ook weer nieuwe 80W90 in voor-en achterdifferentieel , en gelijk ook nieuwe ATF in de tussenbak + nieuwe motorolie !
De Mercedes dealers bleken daar steeds 10W40 te hebben gebruikt , ik doe op een dergelijke motor steeds 5W40 , vind het net iets te dure mechaniek om dan te gaan bezuinigen op olie ...
Dat is dus ook weer ok , binnen afzienbare tijd weer een stapje verder op de weg met als einddoel een ML in topconditie , de brave man wil de kosten toch echt wel spreiden , wat ik hem niet kwalijk kan nemen .
Nogmaals allemaal bedankt voor de hulp en alle info !
11 jaar
indien de service van automaat verwaarloost wordt is de klient zelf de oorzaak van hoge kosten en niet mercedes mechaniek onwaardig.
bij deze wagen wordt altijd de 10w40 gebruikt (mercedes ) de 5w40 is voor wagens met partiekfilter.
valt allemaal wel mee.
gr
Ter info;
buiten de kosten van de olie ook niet de dikvloeibaarheid met zijn voor/na delen vergeten.
hoe dunner de olie (bij koude start 5 of nog lager) hoe makkelijker de motor rond getornd wordt bij het starten (positief) makkelijk aanslaan, lage startstroom, lage belasting elektrische componenten.
maar bij een motor met reeds vele kilometers zijn de spelingen misschien wat ruimer geworden waardoor er met koude motor en dunnere olie een lagere oliedruk wordt gemeten in koude toestand bij stationair toerental.(negatief) grenssmering mogelijk wat lijdt tot extra slijtage.
bij warme motor is een dikkere olie gewenst (w40, w50 of zelfs w60) om de oliefilm zo lang mogelijk in stand te houden tijdens belasting en smering.
zeker niet te dun omdat daarmee ook grenssmering bij grotere belasting niet uit te sluiten is, maar echter ook weer niet te dik om olieverbruik langs de zuigerveren te voorkomen (olieschraapveren kunnen de afvoer niet (meer) bijhouden) en om er voor te zorgen dat bij de toenemende temperatuur van de motor, de motorolie middels de gekozen indexering nagenoeg even dik blijft als wanneer deze in koude toestand wordt gestart.
Men probeert middels deze zogeheten multigrade oliën de motorolie onder ALLE omstandigheden dezelfde juiste dikte te laten behouden.
De KEUS van motorolie wordt dus niet bepaald door de index van de motorolie maar door de bedrijfsomstandigheden waarin de olie zijn werk moet doen.
daarom hoeft een 5W30 zeker niet beter te zijn dan een 10W40, hun werkbereik ligt verder uiteen of dichter bij elkaar.
Kijk daarom altijd wat de autofabrikant voorschrijft onder de bedrijfsomstandigheden waaronder het voertuig zijn prestaties moet leveren.
Dit levert vaak de beste bescherming onder de juiste omstandigheden op.
mvg
tbpot
Beste Edje (tbpot), dit topic gaat over automatische transmissie olie....niet over motorolie.
mvg.
Moderator Problemcar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz M-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.
11 jaar