Mercedes-Benz V-Klasse: probleem met druk op waterleiding

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: V220 CDI

Onlangs was de waterdarm die bevestigt is onderaan de radiator er afgesprongen. Onderweg terug gemonteerd en water op gedaan.
Ik kon niet lang rijden of ik moest terug water op doen.
Probleem was lek van waterpomp. Deze is dan in de garage vervangen.
Na eerste rit was darm die op waterpomp was gemonteerd eraf (mss slecht vastgemaakt). Zelf er terug opgestoken en gelukkig had ik 5 liter water bij.
Heb water bijgevuld ± 1cm zichtbaar in reservoir.
Ik doe koerier 's nachts en na een 15 min. rijden (= ±3 Km) begon het lampje te branden van radiator.
Ik vond dat er enorm veel druk op zat en de stop op het resevoir was helemeel niet heet. Waterpeil was normaal, ik heb gewoon de druk er afgelaten en kon weer verder rijden.
Na 10 min. terug zelfde probleem, als druk er af was brande het lampje niet en kon weer verder.

In het weekend heeft de wagen stil gestaan, zondag avond kontroleerde ik het waterpeil en er zat nog druk op de leidingen.

We zijn ondertussen een week verder en moet af en toe een beetje water bijvullen, Lampje van radiator brand na ± half uur rijden, doch blijf ik een 3-tal uur rijden zonder de druk er af te laten en zonder verdere problemen.

De temperatuur lijkt mij normaal rond 90 graden deze ging op en neer dus termostaat werkt.

Zou dit de koppakking kunnen zijn? of een ander probleem.

Met vriendelijke groet, Dirk

wapeisderaf

Geplaatst door wapeisderaf (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz V-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

nic (0) PRO, 16 jaar geleden

allereerst is systeem wel ontlucht na 1e reparatie.
verder als er koud na starten al meteen druk is koelsysteem ontstaat is dit door de compressiedruk in koelsysteem KOPPAKKING dus lek.

wapeisderaf (0), 16 jaar geleden

Hallo Nic, ontlucht dit niet vanzelf? Hoe kan ik dit doen of controleren. Dit zou de garage (carrosier) waar ik dit laten maken het toch moeten weten.

nic (0) PRO, 16 jaar geleden

als dit in een garagebedrijf is uitgevoerd dan moet je er inderdaad vanuit gaan dat dit goed is uitgevoerd en dan blijft je koppakking dus over. ga dan terug naar de garage waar je auto gerepareerd is ivm garantie
De loskomende slangen zijn al een indicatie van extreme druk wat je kan meten maar dat weet die garage natuurlijk ook.

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

hmm, dus ik laat een waterpomp vervangen, en ik krijg er de koppakking onder garantie bij, ik wil wel eens weten hoe je dit klaar gaat spelen dan

Groeten Marcel

wapeisderaf (0), 16 jaar geleden

Hoe kan ik dit nu zelf eventueel ontluchten, mss licht mijn probleem daar.

nic (0) PRO, 16 jaar geleden

motor koud, dop eraf, warm laten draaien met de kachel op maximaal heet, eventueel laag nivea tot max vullen laten draaien tot motor warm is (90gr) koelvin aanslaat. af en toe beetje iets optoeren 2500tpm om circulatie te stimuleren. gaat motor koelvloeistof er met grote kracht uitgooien is er een probleem zit er veel lucht in zal het niveau er af en toe met name vlak voordat vin aanslaat er iets overheen kunnen lopen maar dat is nooit heel erg veel. KIJK WEL GOED UIT MET HEET WATER EN STOOM

hellbat (0) PRO, 16 jaar geleden

jouw probleem is de koppakking, klaar en simpel
Niet meer toveren, of proberen, gewoon koppie lichten

Groeten Marcel

nic (0) PRO, 16 jaar geleden

hellbat met de garantie bedoel ik de eerder uigevoerde reparatie en natuurlijk niet de koppakkingrep. en als hij nog even wil ontluchten, ach kan geen kwaad zou ik zeggen beter 1x te veel dan niet geprobeerd.

wapeisderaf (0), 16 jaar geleden

Als het de koppakking is moet de motor er langs onderen uit heb ik mij laten vertellen. Juist of niet?

Wie kan dit repareren en kost het veel? Hoelang moet ik de wagen missen?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz V-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.