Mercedes-Benz C-Klasse: Rammelend klokkend geluid over keitjes

Bouwjaar: 2003, Brandstof: Benzine, Motorcode: C200 compressor

Allen,

Ik heb al een tijdje een irritant klokkend geluid, als ik over keitjes rijd en is moeilijk te ontdekken waar het vandaan komt. Dan hoor ik het achter en dan weer voor.
Garage heeft 1 stabilisator stang vervangen, maar het geluid bleef. Later heeft hij alle mogelijke rubbers van de ophanging getest en kon geen speling ontdekken. Uiteindelijk heeft hij de achterschokbrekers vervangen en dat was ook wel nodig want deze waren behoorlijk slap, terwijl de auto pas 69000 km heb gelopen, maar goed tijdens het rijden was het geluid niet meer achter hoorbaar en zat nu overduidelijk voor. Uiteindelijk is bij nader onderzoek gebleken dat één van de schokbrekers voor de boosdoenner is.
Sorry voor mijn lange intro. Maar mijn vraag is: of het een probleem is als ik 1 schokbreker laat vervangen in plaats van beide, gezien de km stand van 69000 en het bedrag wat er mee gemoeid is. Want het vervangen van1 schokbreker kost mij al €350 en de reparatie is niet bij een Mercedes garage.

Ik verneem graag van jullie.

Groet,

Jazz

jazzie

Geplaatst door jazzie (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz C-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

mobiel (0), 13 jaar geleden

Je zou 1 kunnen vervangen, maar het is gewoon beter beide te vervangen.gr,Henk.

jazzie (0), 13 jaar geleden

Dag Henk, bedankt voor je feedback en zal je raad opvolgen. Vrijdag worden de twee schokbrekers vervangen en ik je zal nog ik laten weten of het nou rustig is onder de auto.

Groet,

Jazzie,

mobiel (0), 13 jaar geleden

Mooi,ik hoop voor je dat het geluid dan weg is.Wat betreft die schokbrekers, gezien de km stand is het wel erg snel, dat ze dit nu al vertonen.gr,Henk.

pollythepolster (0), 13 jaar geleden

rubbers achter bij stabilisatorstang

heb ik zelf ook gehad, ik heb de rubbers los gehaal en een rubber van ongeveer 1mm dik om de stabilisatorstang gedraaid en daarna het rubber er weer overheen gezet boel vastgedraai en klaar, nooit geen gerammel meer gehad.

ongeveer 30 min werk kosten nul

ToniMB (0) PRO, 13 jaar geleden

Rammelende voorschokdempers bij een 203, ik geloof er niet in. Het is natuurlijk gokken nu maar ik gok op een fuseekogel, die voel je ook niet aan het wiel, wel aan de draagarm als de wielen uithangen. Begint nu een duur grapje te worden en waarschijnlijk was je veel goedkoper uitgeweest als je wel naar de Mercedes dealer was gegaan. Maar houdt ons maar op de hoogte, ben benieuwd of het met de dempers opgelost is.

jazzie (0), 13 jaar geleden

Mensen ten eerste bedankt voor jullie reacties en had gehoopt dat ik deze topic kon sluiten met goed nieuws, helaas is dit niet het geval.
Ik heb afgelopen zaterdag pas mijn voorschokbrekers laten vervangen, want deze waren niet op voorraad voor een sportcoupe, je schijnt er nl 2 soorten in te hebben.
Ik heb deze schokbrekers niet laten vervangen bij de garage die €700 berekende, maar ik heb een garage gevonden die voor €329 deze schokbrekers kon vervangen van het merk Monroe. Geweldige wegliging trouwens.
Maar goed nu bij het punt waar het om gaat, het rammeltje is nog steeds en nu blijkt achteraf dat het de om rechter stabilisatorstang gaat, het vervelende is dat de speling niet is als de wielen vrijhangen en wel voelbaar is als de auto op de wielen staat. Dit is dus flink frusterend kan ik je zeggen.

Maar goed dit gezegd, heb ik er weer een probleem bij. Deze auto staat op 19Inc wielen 235-35-19, nu na het monteren van de schokbrekers trekt mijn auto op bepaalde wegen naar rechts en het volgende probleem is dat als ik achteruit wilt wegdraaien uit een parkeerplaats een schrapend geluid hoorbaar is.

Het blijkt dat mijn linker band tegen het binnenscherm aanloopt op het laatste punt, ik moet er dus niet aandenken dat als ik nieuwe banden laat monteren met 8mm profiel (op dit moment 4mm) hoe dit gaat aflopen.
Toen ik deze auto 2 jaar geleden kocht met splinternieuwe sloffen had ik dit probleem niet.
Mijn vraag is, zou dit met uitlijnen opgelost kunnen worden vooral om dat de auto ook naar recht trekt op bepaalde wegen en met mijn boere verstand denk ik dat de positie van de wielen ten opzichte van elkaar misschien is verandert.

Hoor graag van jullie.

jazzie (0), 13 jaar geleden

Gisteren de rechter stabilisatorstang laten vervangen en het klokkende geluid is eindelijk verholpen. Vandaag is de auto uitgelijnd, hierbij de uiteindelijke afstelling.
Wielvlucht voor (spec -0*08) L -1*08 + R -1*07 . Askanteling voor L 10*13 + R 9*52. Sporing L 0*04 + R 0*04. KPI voor L 14*50 + R 14*35.

Het schijnt dat de wielvlucht buiten de spec valt en dit kan het naar rechts trekken verklaren. Volgens de monteur kan dit alleen opgelost worden door speciale regel bouten te plaatsen, die betrekking hebben met de camber en deze zijn bij de mercedes te verkrijgen. Heeft iemand hier ervaring mee? Het begint mij allemaal wel een beetje te duizelen, want met de oude schokbrekers had ik dit probleem niet.
Maar goed, ik hoop dat er nog iemand een reactie plaats.

jazzie (0), 13 jaar geleden

Hier weer even een berichtje hoe het verder is verlopen. Ik heb uiteindelijk mijn orginele 17inch velgen er weer onder gezet, want ik viel van de regen in de drup en was er klaar meen, terug naar de basis.
De auto trekt niet meer naar rechts, waarschijnlijk ook door de andere banden die erop zitten.

De enige vraag rest mij nu, moet ik nu wederom mijn Mercedes uit laten lijnen, want ik ben van19inch naar 17inch gegaan en om de één of andere reden voelt de auto niet prettig aan op de snelweg. Hij trekt niet, maar het lijkt wel of de auto voor mijn gevoel niet lekker spoort net of er heel veel wind staat en dat je moet corrigeren.
Graag reactie op deze topic, alvast bedankt.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz C-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.