Sedert enkele maanden rij ik in een mb 250d uit 1989. De auto heeft inmiddels 514 dkm gereden en bij 423 dkm is de kop eraf geweest, nieuwe ketting koppaking enz. De auto heeft twee problemen:
-1- Af en toe ratelende klepstoters.. De oliedruk blijft echter 100 %(oliemeter gaat niet op en neer).. Olie is recent vervangen door half synteet. 10w40.. Echter geen resultaat, ook een schoonmaak-middel door de motorolie heeft niets opgeleverd... Wie o wie heeft nog een idee? (behalve vervanging van de klepstoters)..
-2- Als het koud is(=< 0 graden) start de motor heel erg moeilijk. Afgelopen vrijdag gloeibougies uitgebouwd en getest op de accu (alle pitten gloeien als de beste, ze zijn ook maar 1,5 jaar oud)... Zelf denk ik aan lucht in de leidingen maar waarom dan alleen als het koud is? Wie weet wat?
Alvast bedankt voor de reakties/suggesties..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
-1-:
Alleen stoters vervangen helpt. Koppakking is al vervangen dus dat zal het wel niet zijn. Stoters kosten niet de hoofprijs en montage is niet al te moeilijk. Tikt hij bij koude of warme motor stationair of op toeren?
-2-:
Laat de compressie eens meten. Ook een OM602 motor kan slijtage hebben na 500000 km. Mindere compressie veroorzaakt startproblemen. Is de accuspanning en de startmotor goed?
Succes,
Klepstoters niet al te moeilijk,ik heb dit ook op een ander forum gevraagt of het zelf te doen is om klepstoters te ver vangen.
Toen kreeg ik te horen van alleen het feit dat je het moet vragen zal ik er maar niet aan beginnen.
Ik heb een 300ce waar ze ook moeten vervangen worden ben nu nog op zoek naar iemand die het wil doen voor een redelijke prijs.
Bij de garage kost het 400euro EX
Jan
20 jaar
lijkt me redelijke prijs,alleen t materiaal kost al de helft...
Bedankt voor je opmerkingen en aanbevelingen. Het ratelen is bij koude en warme motor maar komt meer voor als ie warm is en ook nog bij verschillende toerentallen. Zo is het er en zo is het weer weg. Oliedruk blijft echter 100%.
Het startprobleem is alleen als het wat kouder is, accu en dynamo laten doormeten.. Is goed, dacht eerst dat het aan mijn minidisc wisselaar lag, afgekoppeld zonder resultaat. Vorige week had ik startkabels en een andere auto nodig, ook toen(dus bij voldoende stroom) heel moeilijk starten (ook weer bij koud weer).....
Als het niet anders is dan ga ik de klepstoters maar vervangen, ik wil echter zeker weten dat dat het euvel is.. Is er geen schoonmaakmiddel op de markt waarmee je evt dichte oliekanaaltjes schoonmaakt..??? Heb al zoiets geprobeerd echter zonder resultaat. De vorige eigenaar heeft volgens mij (de bonnen zaten erbij) meer dan 30:000 km zonder olieversen rondgereden. Lijkt mij niet echt gezond.
Er zit tevens nog aardig pit in ondanks zijn km's, evt compressieverlies moet je toch ook bemerken tijdens het rijden? Of niet..
Wederom bedankt voor de reakties,
20 jaar
Olieverversen kan ook helpen. De enige oorzaak van tikkende stoters is vuile olie, versleten stoters en een lekke koppakking. Een lekke koppakking zie je niet op de oliedrukmeter omdat de sensor op een andere plaats zit. De koppakking lekt de oliedruk door naar het distributiehuis en dus komt er te weinig oliedruk op de kop met als gevolg tikkende stoters.
Weinig compressie merk je vrijwel niet met rijden, het sluipt er langzaam in. Met een nieuwe motor merk je het verschil wel!
Met nieuwe dunne olie (10W40 halfsyntheet) kan hij ook weer beter starten omdat de olie koud dunner is.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 250 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar