close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Mercedes-Benz Vito 108d: Remt niet goed

Bouwjaar: 1997

hoi iedereen,
Bij ons in de werkplaats staat bovengenoemde Mercedes (bedrijfsauto). De klant heeft als klacht een verminderde remwerking. Er is mee gereden en het voelt of schakelt de ABS te snel in. er zijn bij een andere garage al andere blokken en schijven opgekomen maar heeft niets geholpen. Heb hier op de site verschillende ABSproblemen gezien die voortkomen uit een niet werkende ABSpomp.
Zijn er nog mensen die tips hebben? Is het bijvoorbeeld nog nuttig om de remvloeistof te vervangen? Is er aan de hand van uitleeswaarden iets te vertellen over conditie van de ABS pomp?
alle tips zijn welkom...
groeten michiel

Geplaatst door

Michielrc7825 (0)
badge

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hallo, 1 keer per jaar of elke 20.000km remvloeistof verversen houd de abs pomp heel. dus verversen en een paar keer op nat gras of zo flink de remmen laten werken. succes. Rene

Rene9571 0

20 jaar

hoi,
Is er een bepaalde procedure om de remvloeistof te vervangen? Moet ik nog iets doen via ABScomputer of iets dergelijks.
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

geen procedure....maar met ontluchten eerst r.a dan l.a dan r.v en dan l.v.... succes...

cdh 0
badge

20 jaar

Eerst de basis controleren, wiellagerspeling, afstand wielsensor tot poolrad.
Het ontluchten moet in ieder geval met contact aan en kan bij probleemauto's met behulp van diagnoseapparaat (je laat dan de abs-pomp vloeistof verpompen).

jvg 0

20 jaar

hoi iedereen,
Hebben geprobeerd met remmen op nat gras maar dat gaf geen verbetering. op advies van een collega hebben we gekeken of de remvloeistof ook kleine sliertjes bevatte. Dit zou duiden op een ABSpomp die kapot is. Deze waren wel aanwezig. Zo te zien was de remvloeistof kortgeleden door een andere garage ook al vervangen. Na het ontluchten was er wel verandering, alleen zakte het rempedaal nu. Hebben de abspomp en hoofdremcilinder vervangen(bij controle bleken rubbers niet meer super te zijn).
Na vervanging van deze delen leek het allemaal in orde, goed remmen, geen vreemde dingen meer.
Nu blijkt echter weer een probleem na enkele dagen, abslampje brandde, en pedaal zakte plotseling weg bij remmen.
Is er nog iemand die tips heeft?
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

hebben contact gehad met de klant, hij kon het volgende vertellen. "komt op een bocht aan, in de bocht begint het lampje ABS te branden, rempedaal valt weg"
het abs lampje is na het motor afzetten, niet meer aangweest.
------------------------------------------
gaan na het weekend opnieuw bezig,
houd jullie op de hoogte
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

hoi,
vanwege vakantie(drukte) nog geen tijd gehad om me met het probleem bezig te houden. Na mijn vakantie informeer ik verder,
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

Nieuwe ABS-pomp gemonteerd ?

Wigcher 0
badge

20 jaar

hoi iedereen,
Heb contact met de klant gezocht en hij heeft tot op heden geen problemen meer gehad met het wegzakken van pedaal. Krijg het idee dat het toch nog iets met lucht heeft te maken gehad.
Maar waar nog wel een probleem mee is is het volgende, het krakende geluid, net of abs in werking treedt, bij het remmen.
Klant heeft nu geen tijd maar binnen enkele weken maken we een nieuwe afspraak. Zal dan het verhaal van ABster nogmaals doornemen en aan de hand ervan controleren.
Ps. Klant klaagde over oliesmurrie op zijn auto aan de zijkant, denk zelf hierbij aan een aandrijfhoes kapot. Dus denk ook sterk aan een vervuilde sensor.
ik houd jullie op de hoogte.
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

20 jaar

hoi,
Tot nu toe geen problemen meer met wegzakken pedaal.
Blijft het "werken" van het abs. Is geheel onafhankelijk van omstandigheden en dergelijke.
Heb foutcodes uitgelezen en gewist en na een tijdje kwamen ze er weer in. Gaat om de volgende codes:
107 toerentalvoeler LV onderbreking
115 toerentalvoeler RA onderbreking
113 toerentalvoeler RA fout/geen signaal

Heb met computer eraan gereden en wielsnelheden gecontroleerd.
Leek net of greep abs eerder in aan de linkerkant, rechtsvoor kon namelijk blokkeren/snelheid 0 hebben, zonder abs-ingreep.

Weet dat er ooit iets met de aandrijfasmoer van RV is geweest, was losgeraakt en daarom is de aandrijfas vernieuwd en de moer.

Hoe meet ik nu op een juiste manier de werking van de sensoren?

groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

19 jaar

hoi,
ondertussen is de auto weer bij ons in de werkplaats geweest.
Sensoren gemeten tijdens het rijden via communicatieapparatuur en leek geen echte afwijkingen te zijn. niet een duidelijke sensor die te weinig of te veel aangaf. Toch enkele verdacht, door ze in grafiekvorm te zetten zag je een licht verschil in snelheidsopbouw/afname. Sensoren vervangen ( afbrekende boutjes en dergelijke) en de storing bleef bij ons weg.
Al met al hebben dus meerdere storingen een rol gespeeld.
In ieder geval iedereen hartelijk bedankt voor het meedenken.
groeten michiel

Michielrc7825 0
badge

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz Vito of stel zelf een nieuwe vraag.