Mercedes-Benz S-Klasse: rokende w126

Bouwjaar: 1981, Brandstof: LPG, Motorcode: 380

Hallo, ik heb een mercedes 380 se, uit 81, waar onlangs de koppakking van vervangen is, vanwege het eruitgooien van koelvloeistof via het expansievat. de druk werd veel te hoog, en er zaten co2 dampen in de koelvloeistof
Een ander probleem was dat hij blauw rookte als ik afremde op de motor, op een lange afrit, hij rookte dan enorm als ik daarna gas gaf.
Omdat ik er eigenlijk vanuit ging dat dit de kleprubbers waren, heb ik er niet specifiek iets van gezegd bij de revisie. de kleprubbers zouden sowieso vervangen worden. Echter, na de reparatie kwamen de volgende klachten: veel meer roken als ik afremde op de motor, zoveel dat het er wit uitzag... dus ofwel heeeel veeel olie of opeens het verbranden van koelvloeistof, de verwarming deed het niet meer als ik toeren maakte, bijvoorbeeld op de snelweg, hij werd dan gewoon koud. en nog steeds verloor ik koelvloeistof. Niet meer uit het expansievat, maar het verdween wel. Ik ben uiteraard teruggegaan naar het revisie bedrijf en ze hebben onder garantie de kop er weer afgehaald. De druk werd idd te hoog.
Echter, ze kunnen nu niets vinden zeggen ze. alles ziet er goed uit. Wel blijft het mij onduidelijk of ze daadwerkelijk de kleprubbers vervangen hebben, de ene keer zeggen ze van wel, de andere keer zeggen ze dat ze nog goed waren, en eerder al eens vervangen zijn. Dus ze zeggen dat het de olieschraapveren zijn, maar die reparatie kost mij 2000 euro. En de oorzaak van de drukopbouw hebben ze niet kunnen vinden... Wel zeiden ze dat er twee helicoils die ze gebruikt hebben niet goed waren... of ze die zelf geplaatst hadden, is me niet duidelijk. Het lijkt me niet verstandig om de zuigerveren nu te laten vervangen aangezien het drukprobleem nog steeds niet opgelost is.

De vraag is dus eigenlijk, kan het roken van de motor toch komen door een niet goed vervangen koppakking of een kop die niet goed aangetrokken is? lopen er oliekanalen door de kop? of kunnen het toch de kleprubbers zijn, die er goed uitzien maar dat toch niet zijn?
Ze hebben gemeten of er een scheur in de koppen zat, en dat was niet het geval. Is er op een of andere manier te meten of de olieschraapveren kapot of versleten zijn? het kan zijn dat de motor voordat ik hem kreeg warmgelopen is natuurlijk... de km stand is erg laag, de auto heeft ook lang stilgestaan. Ook blijft het eerste probleem van de te hoge druk bestaan... is er iets anders waardoor dat kan komen dan de kop?
Ik zie door de bomen het bos niet meer... de motor ligt nu open, en ik moet een beslissing nemen wat ik doe...
dicht laten maken, en hopen dat de kop nu wel goed afsluit, of de hele motor eruit, zuigerveren voor het olieverbruik , 2000 euro armer en hopen dat de druk niet meer oploopt....

ik hoop dat iemand me kan helpen....

dank, Pim!

pimmow

Geplaatst door pimmow (0) , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz S-Klasse? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

3 Reacties

mart-vervoort (0) PRO, 16 jaar geleden

andere motor op de kop tikken.blyf je met kloten.op marktplaats staat een complete auto te koop.een 380se met goede motor.eigenaar komt uit hengelo.motor en bak compleet overhangen.klaar is kees.succes martin.

spanbandje (0) PRO, 16 jaar geleden

Het is goed mogenlijk dat de olieschraapveren zijn gaan lekken, bij het aantrekken van de Cylinderkop vervormt de cyl altijd iets, als ze het verkeerde aantrekkoppel hebben genomen, even iets vaster trekken dan voorgeschreven , is het mogenlijk dat de cyl niet meer de vorm heeft van de zuigerveren, dan moet de motor opnieuw inlopen !!!! als de kop er af was konden de monteurs ook de cylinder wanden zien van de motor, dan konden ze de stootranden meten en grof de boring en visueel of de cylinderwanden gladde plekken hadden, betekend dat de boel olie verbruikt er moeten hoongroeven zichtbaar zijn, een goed revisiebedrijf ziet dit direct en neemt contact op met de klant om te zeggen dat het zonde is van de arbeid om de kop er weer op te leggen,
Als je een goed lopende motor op de kop kunt tikken is dit misschien goedkoper, maar je eigen blok goed reviseren is beter je weet wat je hebt en je hebt meestal een jaar Garantie, Hoe lang en hoe veel ga je er nog mee rijden?? dit moet je even afwegen.
succes Marcel

pimmow (0), 16 jaar geleden

He Marcel, dank voor je antwoord, daar heb ik tenminste wat aan! Toen de koppakking de eerste keer vervangen is, zagen ze van het revisiebedrijf dat de kop er al een keer vanaf geweest was ze konden dit zien omdat er twee helicoils gebruikt waren. de auto heeft overigens lang stilgestaan, in het buitenland. . voor deze eerste revisie rookte de auto dus al blauw. Na deze revisie rookte hij ook wit en daarna blauw, en verloor ik nog steeds koelvloeistof... minder, en het leek alsof hij het er niet meer uitgooide, maar verbruikte...en de verwarming werd helemaal koud als ik op de snelweg reed, dus veel toeren maakte. hij ligt nu nog steeds open, en ik denk idd dat als ze hem nu dichtmaken hij nog steeds blauw zal roken... alleen deze 2e keer dat ie open ligt is onder garantie, omdat er nog steeds druk werd opgebouwd. het feit van de cilinderwanden met de kale plekken, daar heeft hij het ook over gehad, maar het zag er eigenlijk goed uit. ook de cilinders geven allemaal ongeveer dezelfde druk als ze ze afpersen.Het dilemma is dus nu, als ik nu de schraapveren laat maken, vraagt hij daar 2000 euro incl voor, terwijl het nu natuurlijk veel minder werk is, aangezien de kop er toch opnieuw vanaf moest... Wat zou een reeele prijs kunnen zijn voor de extra werkzaamheden van de zuigerveren? en hoe zeker weet ik dat het roken dan weg is?

ok dank alweer
Pim

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz S-Klasse of stel zelf een nieuwe vraag.