Mercedes-Benz 190: Slecht starten (aanslaan) na stilstand

Bouwjaar: 1990, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 aut.

Geacht forum,

Ik heb hier een 190E 2.0 met injectie die hoe langer hij stilstaat steeds later aan wil slaan.
De startmotor draait prima rond, ik heb de indruk dat de benzine terugloopt.

Na korte tijd van stilstand (een enkele dag) gaat alles prima, maar met een week wordt het moeilijk. Uiteindelijk slaat de motor prima aan.

Iemand ervaring met dit probleem?

BVD, Hans

vuuren1

Geplaatst door vuuren1 (0) PRO , lid sinds 16 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Mercedes-Benz 190? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

ahavelaar (0), 14 jaar geleden

Als je het kontakt aanzet gaat de benzinepomp even draaien en stopt dan. Als je dit nu een aantal keren achter elkaar doet zonder
te starten, krijgt de benzinepomp de gelegenheid om de benzine weer op druk te brengen. Als het probleem inderdaad veroorzaakt
wordt door teruglopende benzine zou de motor na dit gedaan te hebben wel vlotter moeten starten. mvg. Arie

vuuren1 (0) PRO, 14 jaar geleden

De benzinepomp draait feitelijk totdat er een bepaalde druk bereikt wordt.
Ik bedoel dus dat de pomp drukafhankelijk werkt en niet tijdafhankelijk.
Het contact vooraf aanzetten helpt ook niet. Ik kan het proberen nog langer aan te zetten, maar dan is de oorzaak nog niet gevonden.
Die auto moet steeds een week 'wachten' om het probleem te testen na weer een actie.

Er is geen lekkage of benzinelucht te bespeuren.

Hoe langer de auto stil staat hoe langer de startmotor moet draaien om de motor aan te doen slaan. De motor begint dan even met enige aarzeling. Dus alsof er dan nog even een brandstof tekort is.

ahavelaar (0), 14 jaar geleden

De pomp draait niet totdat er een bepaalde druk bereikt wordt, maar die stopt omdat het brandstofpomprelais geen
ontstekingssignaal krijgt als de motor stil staat. mvg. Arie

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

benzine drukken meten en opbrengst pomp controleren

vuuren1 (0) PRO, 14 jaar geleden

@Arie, Duidelijk.

@willy9,
Opbrengst zal er genoeg zijn omdat de wagen als hij draait niets tekort komt, ook niet op de snelweg bij veel gas geven.
Met bv. een vuil brandstoffilterfilter kom je opbrengst tekort bij vermogensvraag.

willy9 (0) PRO, 14 jaar geleden

volgens een test programma moet er een zekere tijd een bepaalde druk nog op het systeem blijven staan ,kan warm of koud gemeten worden door de druk afbouw - de pomp moet 6 bar geven en een bepaalde opbrengst op een bepaalde tijd 1l/30sec (meen ik) de rest druk ligt juist onder de opening druk v/d verstuivers 3 bar +/- 2 u- maar na eenpaar dagen en zeker 1week of langer is de druk gans weg -- u kan proberen met contact op en af te zetten enige keren -- ((hetgeen ook AHAVELAAR gisteren al aangeeft)) en dan pas starten om dat er eerst druk opgebouwd (drukacumulator)moet worden voor alleer hij kan aanslaan optie -drukken goed terug slag ventiel in pomp nazien -drukacumulator

vuuren1 (0) PRO, 14 jaar geleden

Ik zal de pompdruk en de opbrengst meten.

Dat druk afloopt na een bepaalde tijd is niet zo vreemd (terugslagklepjes gaan bij ouderdom zeker iets doorlaten), dus moet de pomp het weer snel herstellen na langere stilstand.
Ook zal ik meten hoe lang er restdruk in het systeem blijft bestaan na stoppen van de motor.

Voorheen was deze klacht niet aanwezig en ik neem aan dat niet iedere auto met injectie dit probleem als normaal heeft.
Vreemd blijft het feit dat de motor niets tekort komt op de snelweg bij een flinke vermogensvraag. Dan blijkt er voldoende aanvoer te zijn.

vuuren1 (0) PRO, 14 jaar geleden

Na het plaatsen van het probleem in sept. 2009 heeft de auto steeds voorbeeldig gestart. Ik heb er dus niet meer aan gemeten.
Tot vandaag..
Nu wilde de motor heel even beginnen en daarna nooit meer.

Uiteindelijk heb ik hem met remmenreiniger aan de praat gekregen. Voordat de motor op benzine bleef draaien kostte zeker wel 5 pogingen.

De auto had nu een week of 4 stilgestaan, maar dat staat hij wel vaker en dan is er niets loos.

Het lijkt er sterk op dat de het systeem niet alleen drukloos wordt maar ook helemaal terugloopt (er is geen lekkage of benzinelucht, de tank is vol).
Het contact aanzetten, weer uitzetten, weer aan heb ik wel 15x gedaan, maar ik hoor geen pompje draaien (ik weet niet of dat bij deze auto hoorbaar is?) en starten deed hij niet.
Als de motor draait dan loopt ie voorbeeldig.

ahavelaar (0), 14 jaar geleden

Benzinepomp zit net voor de achteras. Als je het portier open laat als je het kontakt aan zet is hij normaal gesproken wel
te horen. Eventueel even met 2 personen proberen (1 voor kontakt en 1 luisteren bij achterwiel) Benzinepomprelais
kan ook kuren hebben. Verwijder relais (achter accu) en verbind in de sokkel de kontakten 30 en 87 even door en luister
of dan de benzinepomp wel werkt en of de auto dan wel vlotter start. mvg. Arie

vuuren1 (0) PRO, 14 jaar geleden

Dank voor je reactie, Arie.

Ik zal zoiezo het relais testen en proberen de pomp te kunnen horen.
Gisteren en vandaag startte hij weer braaf snel..
Dat maakt het vaak lastig bij dergelijke storingen, het komt maar af en toe voor.

Gr. Hans

nicwil (0) PRO, 14 jaar geleden

ik zou het benzinepomp relais vervangen

vuuren1 (0) PRO, 14 jaar geleden

Dat zal het wel worden.
En de contacten in de voet ook controleren (alhoewel ik dergelijke zaken om het jaar controleer en inspuit met WD40)
Ondanks dat zal ik het huidige relais even opereren voor een inwendig onderzoekje.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Mercedes-Benz 190 of stel zelf een nieuwe vraag.